Публикувана за обсъждане е концепция за стандартите за развитие на децата до 3 години
МОН предлага социално-емоционалното учене да влезе в комплексната грижа в ранното детство
Четири области на ранно учене и грижи предлага МОН за стандартите за развитие на децата от 3 месеца до 3 години, за да се въведе интегриран подход за подкрепа, който освен на физическия, познавателен и езиков напредък на детето, акцентира и върху личностно-емоционалното и социалното му развитие. Тези предложения са разписани в концепция, която е публикувана за публично обсъждане. След като визията бъде максимално широко дискутирана ще се подготвят и предложения за промени в нормативната уредба, които отново ще бъдат публикувани за обществено обсъждане. Целта е да се намерят най-добрите предложения, които да залегнат като стандарти за развитието на децата в тази толкова важна възраст.
В концепцията са представени ключови принципи, които да бъдат основа при разработването на стандартите в съответствие с Националната рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст. Предложението на МОН е тези стандарти да включват постиженията на децата като очаквани резултати от комплексните грижи – отглеждане в добро здраве, възпитание, социализация и обучение. Прилагането им ще осигури баланс между здравни грижи, игра, хранене, почивка и свободни дейности и ще допринесе за по-плавен преход към предучилищното образование.
В публикуваната концептуална рамка е представен примерен вариант за разпределението на очакваните резултатит в съответствие с очаквания период на поява на определени умения у децата, като са предложени и насоки за тези, които осигуряват грижите, възпитанието, социализацията и обучението им. Предложението предвижда и включване на общи насоки за осъществяване и съчетаване на здравните грижи и на педагогическата дейност в яслените групи, както и насоки за взаимодействие с родителите. Именно екипната работа между медицински специалисти, педагози и възпитатели и осигуряването на качественото образование в ранна детска възраст ще позволи на родителите по-добре да съвместят задълженията вкъщи с професионалните.
Концептуалната рамка за разработване на стандарти за ранно учене и грижи е публикувана тук.