В Русия предложиха да се въведе таван на цените на бензиностанциите
Защо е необходимо това и как искат да изчисляват допустимия максимум на цената на горивото
В Русия предложиха да се установят максимално допустими цени на автозаправочните станции (АЗС). С такава инициатива към ФАС се обърна Националният автомобилен съюз. Там искат да изчисляват специален индекс — цената на горивото в същия ден на миналата година плюс инфлацията. През 2025 г. някои бензиностанции повишиха цените значително над инфлацията, въпреки препоръките на регулаторите, което вече доведе до проверки и мерки от страна на антимонополните органи. Подкрепят ли властите и бизнесът такава идея — в материала на „Известия“.
Как се предлага да се формира таван на цените на бензиностанциите
Инициативата за въвеждане на таван на цените на бензиностанциите бе предложена от Националния автомобилен съюз (НАС). „Известия“ се запозна с писмото на президента на съюза Антон Шапарин до председателя на ФАС Максим Шаскольски.
— В условията, когато правителството пое специален контрол над ситуацията с доставките на гориво и неговата цена на руските бензиностанции, считаме за целесъобразно да въведем някакъв таван на цените на бензиностанциите — специален механизъм за контрол. Той трябва да се изчислява с помощта на ценови индекс: цената на горивото не трябва да надвишава средната за региона в съответния ден на 2024 г. плюс нивото на натрупаната инфлация“, обясни пред „Известия“ Антон Шапарин.
По-рано вестник „Известия“ писа, че в редица региони на страната някои бензиностанции са започнали да ограничават продажбата на гориво, както и да повишават цените. По-конкретно, независимите бензиностанции са повишили цените с около 10%, или с 5–8 рубли спрямо цените на веригите. Такива случаи са били отчетени в областите Тамбов, Твер и Липецк.
При това властите се опитват да не допускат поскъпване на бензина в търговията на дребно над темповете на инфлацията в годишен израз или да запазят тези показатели близки. Тази политика се реализира чрез натиск от страна на регулаторните органи, на първо място ФАС, върху нефтените компании.
— Въпреки това трябва да се разбере, че действащите регулаторни механизми работят с вертикално интегрирани компании (ВИНКами), чиито мрежи следват по-стабилна ценова политика, а независимите бензиностанции са свободни в ценообразуването си. На отделни бензиностанции Аи-92 вече струва над 70 рубли за литър, което е с 4 рубли над средната цена. Такова отклонение не може да не наведе на мисълта, че отделни играчи се опитват да извлекат свръхпечалба на фона на публикации в някои медии за възможен дефицит на гориво, — отбеляза Антон Шапарин.
За да засилят контрола върху ситуацията, Министерството на енергетиката и регионалните управления на Федералната антимонополна служба започнаха да изпращат на собствениците на бензиностанции запитвания с искане да обосноват ръста на цените на горивото, съобщиха „Известия“.
— Някои бензиностанции повишават цените над инфлацията, като разчитат, че проверките няма да ги засегнат или че ще успеят да дадат убедително обоснование на регулаторите и да избегнат предупреждения и глоби. Именно затова има смисъл да се разработи единна, прозрачна и разбираема за всички участници на пазара нормативна база за регулиране на цените на бензиностанциите“, отбеляза Антон Шапарин.
Писмото от Националния автомобилен съюз е получено от ФАС и ще бъде разгледано по установения ред, съобщиха за „Известия“ от антимонополната служба. Там също отбелязаха, че службата извършва постоянен мониторинг на цените на горивото в 12 хил. бензиностанции. По-рано ФАС вече започна дело срещу ООО „Газпром ГНП продажи“ — през май-юни 2025 г. компанията намали обема на продажбите на бензин на борсата: Аи-92 — с 74%, Аи-95 — с 50%. Делото е в процес на разглеждане, заявиха от ведомството.
Освен това териториалните органи на службата издадоха предупреждения на мрежите от бензиностанции в Тверска и Тюменска област. „СО „Твернефтепродукт“ и „Газпромнефть — регионални продажби“ изпълниха предупрежденията на службата, в Тюменска област това доведе до понижение на цените на бензина и ДТ на бензиностанциите на компанията, подчертаха в ФАС.
„Известия“ също изпрати запитвания до Министерството на енергетиката, нефтените и горивните компании.
Правителството и по-рано предприе редица мерки за стабилизиране на ситуацията на пазара. Така в края на септември беше удължена временната забрана за износ на бензин и бяха въведени ограничения за други видове горива. Забраната ще бъде в сила до 31 декември 2025 г. включително и се отнася за всички износители, включително преките производители. С още едно постановление властите въведоха забрана за износ на дизелово гориво, както и на корабно гориво и други газойли, включително закупени на борсови търгове. В същото време забраната не се отнася за доставките, извършвани от преките производители на посочените видове горива. Вицепремиерът Александър Новак предложи също да се премахнат вносните мита върху вноса на бензин от Китай, Южна Корея и Сингапур.
Освен това, на 12 октомври руският президент Владимир Путин подписа указ, с който от октомври до 1 май 2026 г. въведе мораториум върху нулирането на плащанията по горивния амортисьор. За това, че такава мярка е била обсъдена на заседание в кабинета с нефтените компании на 9 октомври, писаха „Известия“. В Министерството на енергетиката нарекоха мораториума начин за стабилизиране на цените.
Освен това, подписаният указ отменя акцизите върху дизеловото гориво, произведено чрез смесване с авиационен керосин и други компоненти, в случай че не е произведено в нефтопреработвателния завод.
Подкрепя ли бизнесът въвеждането на таван на цените
Горибният бизнес се противопостави на въвеждането на нови мерки.
— Ние последователно се противопоставяме на въвеждането на таван на цените. Търговският сегмент вече де факто се регулира: цените в мрежите на ВИНК се задържат в инфлационния коридор, докато цените на едро се формират по пазарен начин. Тази комбинация води до редовни „ценови натиски“: през високия сезон или при форсмажорни обстоятелства цената на едро се повишава над цената на дребно. Големите вертикално интегрирани компании могат за известно време да търгуват на загуба на дребно за сметка на резерва на цялата вертикала, а независимите – не. Оттук произтича дискриминацията на част от участниците, локалните дефицити и провалът на инвестициите в инфраструктурата, заяви пред „Известия“ президентът на Независимия горивен съюз (НГС) Павел Баженов.
При това в НТС отбелязаха, че проблемите в работата на независимите БКС поради прекомерна регулация биха могли да се окажат много чувствителни за пазара. Според данни на съюза, днес в Русия има около 25 хил. БКС. По обем на продажбите около 70% принадлежат на ВИНКове, докато по брой станции около 60% са независими мрежи. Рационална алтернатива на предложената от НАС мярка би могла да бъде не таван на цените, а прозрачна система за мониторинг, която да следи синхронно индикаторите за търговия на дребно и на едро и да съдържа вграден модел на разходите и необходимата маржа за нормалната работа и развитие на бензиностанциите, считат в НТС.
Автопревозвачите обаче имат друго мнение: предложената от НАС мярка е отдавна назряла и необходима, заяви пред „Известия“ президентът на асоциацията „Грузавтотранс“ Владимир Матягин.
— Отдавна и последователно предлагаме на държавата да направи следващата стъпка: да установи пряко регулиране на цените на дребно на горивото. Инициативата на НАС с таван е добър първи стъпка в тази посока. Регулирането на цените не е каприз, а наложена мярка за стабилизиране на икономиката и ограничаване на инфлацията. Само като поемем контрол над този стратегически ресурс, можем да преминем през този сложен етап, като осигурим предвидимост както за бизнеса, така и за крайните потребители“, заяви той.
Владимир Матягин отбеляза, че поскъпването на горивото е удар по икономиката. Повече от 80% от товарите в Русия се превозват с автомобилен транспорт, всяка копейка към цената на дизеловото гориво може да се отрази на цената на всички стоки по рафтовете, добави той.
Какви фактори влияят върху цената на горивото
Самата идея за таван на цената на горивото на бензиностанциите по формулата „средна цена за същия ден през 2024 г. плюс натрупаната инфлация“ изглежда разбираема за потребителя, счита анализаторът от Freedom Finance Global Владимир Чернов. Въпреки това, този подход няма да отчете нарастването на данъчната и административната тежест, което може да се отрази негативно на бизнеса, смята той.
Въвеждането на таван на цените на бензиностанциите и неговото наблюдение през годината биха могли да повишат прозрачността и предвидимостта на пазара, а на превозвачите би било по-лесно да планират разходите си, счита икономистът Андрей Лобода. При това заедно с такава мярка би било целесъобразно да се въведат данъчни облекчения за горивните компании и други мерки за подкрепа, добави той.
В настоящите условия независимите бензиностанции, които са мнозинство в Русия, получават отрицателна маржа поради рекорден ръст на цените на едро на горивото, отбеляза анализаторът от ФГ „Финам“ Сергей Кауфман. При бензиностанциите, които през септември задържаха увеличението на цените в рамките на прогнозираната инфлация, маржата остава отрицателна – приблизително 4 рубли загуба на всеки литър както на 92-октанов, така и на 95-октанов бензин, съобщиха от НТС. Ето защо, ако се ограничи ръстът на цените на дребно без компенсация под формата на различни субсидии, значителна част от независимите бензиностанции ще бъдат принудени да затворят, което ще доведе до монопол на ВИНКовете, счита Сергей Кауфман.
Цената на Аи-92 на Санкт Петербургската борса на 6 октомври счупи рекорда, достигайки 74,2 хиляди рубли за тон. А в началото на септември цената на бензин 95 също достигна исторически максимум – 82,3 хиляди рубли за 1 тон. Към 13 октомври АИ-95 се търгуваше по 79,1 хиляди, а АИ-92 – по 74,2 хиляди рубли, според данни на борсата.
Доцентът във Финансовия университет към правителството Валерий Андрианов счита, че в дългосрочна перспектива за решаване на проблемите на пазара на горива в страната трябва да се обмисли увеличаване на капацитета за преработка на нефт, както и създаване на държавен резерв — т.е. при необходимост партидите бензин и дизел да се продават от държавата на борсата, като по този начин се намаляват цените на едро.
Ако се действа в съответствие с логиката на предложената от Националния автомобилен съюз мярка, то би трябвало да се отиде още по-далеч: да се фиксират чрез предложения механизъм цените не само на горивото, но и на самите автомобили, резервните части за тях, всички консумативи, стоките в магазините при бензиностанциите и т.н., отбеляза заместник-председателят на комисията по енергетика на Държавната дума Юрий Станкевич.
„Ръчното регулиране на цените е възможно и ние наблюдаваме това, например, в електроенергетиката или доставките на природен газ на потребители – физически лица, но такава реформа ще изисква преустройство на икономическия модел на всички етапи от производството на гориво (от нефтените кладенци до нефтопреработката и едрото реализиране)“, каза депутатът.
Вместо затягане на административния контрол за излизане от кризата е необходим комплекс от мерки, насочени към възстановяване на баланса между едровия и дребновия пазар, счита членът на експертния съвет на комисията за защита на конкуренцията към Държавната дума Дмитрий Тортев.
Удължаването на забраната за износ на бензин и дизелово гориво, която вече е в сила, е правилна стъпка за насищане на вътрешния пазар, отбеляза той. Освен това, необходимо да се засилят мерките за подкрепа на нефтопреработвателните заводи – да се осигури тяхната безопасност, оперативност на ремонтите и технологична модернизация, както и да се окаже бюджетна подкрепа на програмите за заместване на вноса в нефтосервиза, заключи той.
автор: Павел Вихров
източник: iz.ru