Общество

ОАЕ е потресена от гражданската война в Судан и осъжда насилието срещу цивилни

ОАЕ е потресена от гражданската война в Судан и осъжда най-категорично насилието срещу цивилни граждани в цял Судан, включително в Ел Фашер.

ОАЕ призова РСФ да гарантира защитата на цивилни граждани и хуманитарен персонал и всички извършители на жестокости да бъдат подведени под отговорност1.

От самото начало ОАЕ непоколебимо подкрепя: бърз, безопасен и безпрепятствен хуманитарен достъп в целия Судан; преход към гражданско правителство, независимо от воюващите страни и екстремистките мрежи; и колективни международни усилия за прекратяване на гражданската война, включително чрез формата QUAD, която представлява най-добрата възможност за осигуряване на хуманитарно примирие в Судан.

Настоящият документ съдържа фактическа и проверена информация с единствената цел да помогне на Судан да излезе от тази опустошителна война. Нашият подход се ръководи от необходимостта от координирани стъпки, които могат да доведат до осезаем напредък, като същевременно подкрепят съседните страни, които продължават да понасят тежките последствия от този конфликт.

Контекст

  • Преди 2018 г. Судан преживя почти три десетилетия на ислямистко управление с сила. През април 2019 г. армията, чрез военен преврат, отстрани Башир от властта, постави го под домашен арест и сформира Преходен военен съвет (TMC), който да наблюдава прехода в страната. През август 2019 г. TMC прехвърли властта на Преходен съвет за суверенитет (TSC), състоящ се от граждански и военни компоненти.
  • Преходът под гражданско ръководство за периода 2019–2021 г. беше прекъснат от преврата през 2021 г., организиран от военните елементи на TSC, а именно Суданските въоръжени сили (SAF) и Силите за бързо реагиране (RSF), които свалиха гражданските елементи. В светлината на неконституционната промяна в правителството, причинена от този военен преврат, Африканският съюз (АС) суспендира участието на Судан във всички дейности на АС, в съответствие с приложимите инструменти на АС за демокрация и управление. Судан остава суспендиран от всички дейности на АС и до днес.
  • От избухването на гражданската война през 2023 г. страната е държана като заложник от две враждуващи страни, нито една от които не е действала в интерес на суданския народ. SAF и RSF са ангажирани в разрушително преследване на военна победа, саботирайки всички усилия за преход към гражданско управление. И двете воюващи страни са извършили невъобразими жестокости и като такива, и двете са се дисквалифицирали от формирането на бъдещето на Судан.
  • Това, от което Судан се нуждае сега, е преходен процес, който не се контролира или диктува от тези участници. Само гражданско правителство — наистина независимо от враждуващите страни и екстремистките групи — може да възстанови стабилността и да осигури бъдещето, което суданският народ отдавна изисква.

Преходен процес

  • Единственият приемлив изход от този конфликт е независимо, гражданско правителство в Судан.
  • QUAD – състояща се от САЩ, Саудитска Арабия, Египет и ОАЕ – е била основна платформа за дипломатическа координация. Нейната съвместна декларация, издадена на 12 септември, представляваше значителен тласък към мира. В нея се посочва ясно, че няма военно решение в Судан, бъдещето на Судан трябва да бъде определено от самия народ чрез преходен процес, свободен от контрола на воюващите страни или екстремистки елементи, и да доведе до независима гражданска власт.
  • Това са принципите, зад които всички трябва да се обединим. Воюващите страни трябва да знаят, че няма алтернатива и че това изисква всички ние да сме на едно мнение. Ако страните смятат, че имат алтернативи, те няма да подходят сериозно към мира.
  • QUAD ангажира и двете воюващи страни да осигурят това хуманитарно примирие по време на неотдавнашна среща във Вашингтон. Но именно SAF избра да се оттегли, отхвърляйки възможността да облекчи страданията на своя народ. Надяваме се, че продължаващите усилия, включително тези, ръководени от САЩ по предложение за хуманитарно примирие, ще доведат до неговото приемане и прилагане на място.
  • Ние работим в тясно сътрудничество с нашите колеги от QUAD и ООН по хуманитарни и защитни въпроси. Всички наши колективни усилия остават фокусирани върху осигуряването на защита на цивилните лица и постигането на пълен и неограничен хуманитарен достъп в целия Судан.

Геостратегически и свързани със сигурността съображения

  • Бреговата линия на Судан на Червено море му придава критично геостратегическо значение, тъй като се намира по един от най-натоварените и най-важни морски коридори в света. Конфликтът в страната засили конкуренцията между регионалните и световните сили за осигуряване на влияние в тази критична зона.
  • Всяка нестабилност в източен Судан рискува да се разпространи в Червено море, заплашвайки световната търговия, регионалните енергийни потоци и сигурността на международните морски пътища. Нарастващото присъствие на чуждестранни участници в Порт Судан (включително това на хусите и Ислямската революционна гвардия (IRGC)) и по крайбрежието поражда сериозни опасения относно дългосрочните последици за стабилността и сигурността на Червено море, особено след като Судан се превърна в безопасно убежище за сили и мрежи, които се стремят да дестабилизират нашия регион.
  • Вече виждаме въздействието на регионалната нестабилност в Червено море, където атаките на хусите са нарушили морските пътища и са увеличили разходите за световната търговия. Смятаме, че Червено море трябва да остане зона на безопасност, стабилност и сътрудничество, а отговорно и независимо гражданско правителство ще играе решаваща роля в защитата на морската сигурност, вместо да превръща Порт Судан в Ходейда на Източна Африка.

Екстремизъм

  • Судан също има добре документирана история на приютяване на екстремистки и терористични групи (включително Ал Кайда и Осама бин Ладен). Днес екстремистки и терористични елементи, свързани с бившия режим, както и терористични групи и организации, отново се налагат чрез пряко участие в конфликта (като хусите, Ал Шабаб и други). Ислямисти Агенти са сформирали добре оборудвани военни части, повлияли са на политически назначения и са мобилизирали външни мрежи за подкрепа.
  • Судан е изложен на сериозен риск да се превърне в център на тероризма. Това заплашва не само Судан, но и по-широкия регион.
  • Радикалните ислямистки групи използват гражданската война в Судан, за да възвърнат влиянието си, да набират бойци и да разширят идеологическото си влияние. Възможността Судан да се превърне в безопасно убежище представлява значителен риск за целия регион, с потенциални последици за съседните страни. Разглеждане на ролята на политическия ислямизъм ще бъде от решаващо значение за всяко усилие за постигане на траен мир и стабилност в този стратегически важен регион.
  • Режимът на Омар ал Башир беше широко признат, включително в Европа, като двигател на екстремизма, нестабилността и масовите жестокости. Дългогодишната му подкрепа за екстремистки движения, укриването на терористични фигури, жестокостите, извършени срещу цивилни, включително в Дарфур, превърнаха Судан в глобален проблем за сигурността. Затова отстраняването му беше счетено за съществено за прекратяването на режим, който подкопаваше регионалната и международната стабилност.
  • Ние сме особено загрижени от нарастващото влияние на екстремистките и терористичните мрежи. Членовете на QUAD ясно заявиха в своята съвместна декларация от 12 септември 2025 г., че „бъдещето на Судан не може да бъде диктувано от насилствени екстремистки групи, които са част от или са очевидно свързани с Мюсюлманското братство, чието дестабилизиращо влияние подхранва насилието и нестабилността в целия регион. “
  • Гражданският преходен процес, от който Судан има такава нужда, не трябва да дава възможност на екстремистите. Судан не може да се превърне в благоприятна среда за Мюсюлманското братство и други екстремистки елементи.
  • Неотдавнашното изявление на Ал Кайда, в което ОАЕ се обявява за цел, разкрива къде наистина резонира дезинформационната кампания на САФ (екстремистки и терористични мрежи), като отразява същите нарративи, изтъквани от властите в Порт Судан и техните съюзници от Мюсюлманското братство.
  • Хуманитарни съображения
  • За да се справи с опустошителната хуманитарна ситуация в Ел Фашер, ОАЕ наскоро обявиха допълнителни 100 милиона долара за помощ на разселените хора в и около Ел Фашер,1 на ООН и на международните неправителствени организации, за да помогнат на тези, които се нуждаят от спешна помощ. От началото на войната общата хуманитарна помощ на ОАЕ достигна над 700 милиона долара.
  • Ние работим в тясно сътрудничество с партньорите от ООН и международните неправителствени организации, за да увеличим помощта и да отговорим на критичните нужди на разселеното население. Това включва сътрудничество с OCHA, WFP, UNICOEF, WHO и ICRC.
  • Хуманитарният достъп трябва да бъде гарантиран в целия Судан, а воюващите страни трябва да улеснят спешната хуманитарна помощ в засегнатите региони. Хуманитарната реакция не може да бъде политизирана.
  • Присъствието на ООН на място е незаменимо, за да се достигне до нуждаещите се, да се проверят фактите и да се предостави точна картина на хуманитарната реалност. За съжаление, видяхме колко трудно е станало това присъствие. Двете воюващи страни са превърнали хуманитарния достъп в оръжие, нарушавайки международното хуманитарно право, което сериозно влоши хуманитарната катастрофа в Судан. Наскоро, в разгара на обявения глад, SAF изгони висши служители на WFP, което парализира координацията на хуманитарната помощ и спира разпределянето на храна на милиони хора, които са на ръба на гладната смърт.1
  • Липсата на хуманитарен достъп означава, че никой няма пълна представа за ситуацията на място. Затова воюващите страни трябва да осигурят безпрепятствен достъп и да прекратят практиката на изгонване.
  • Дезинформация и невярна информация
  • Има поток от невярна информация около Судан. Ние носим колективна отговорност да разчитаме само на проверена и проверена информация, а не на изфабрикувани изображения.
  • Социалните медийни платформи се превърнаха в бойно поле в контекста на Судан с широко разпространени изображения, видеоклипове и фалшиви изображения, генерирани от изкуствен интелект. Те се превърнаха в оръжие за манипулиране на общественото мнение и възгледите на политиците. Те подхранват недоверието и напрежението и отклоняват вниманието от въпросите, на които трябва да се фокусираме: незабавно прекратяване на огъня и преход към гражданско управление.
  • През последните месеци реномирани медийни организации (като Reuters,2 France243 и Deutsche Welle4) провериха фактите и опровергаха твърденията, разпространявани в социалните медии от самопровъзгласили се „анализатори“ и активисти, които обвиняваха едната или другата страна за определени жестокости или масови убийства. Някои от тези твърдения, като например провереното от France24, са били гледани милиони пъти, а експертите предупреждават, че разпространението на такива неверни твърдения рискува да подкопае проверените доказателства за реални жестокости.5
  • Не трябва да допускаме грешка: жестокостите трябва да бъдат разследвани, а извършителите – подведени под отговорност. Неотговорното използване на непроверима информация обаче служи само на целите на онези, които искат да удължат тази война.
  • Правни и основани на доказателства съображения
  • По отношение на твърденията за предполагаемата роля на ОАЕ във войната в Судан: най-новият окончателен доклад на Експертната група на Съвета за сигурност на ООН за Судан (PoE) не съдържа констатации срещу ОАЕ и не подкрепя твърденията срещу ОАЕ.
  • Освен това, в по-ранна тримесечна актуализация, която беше изтекла и беше отразенa от медиите, четирима от петте експерти от PoE многократно заявяват, че твърденията за прехвърляне на оръжие са „спекулативни“, „лишени от доказателства“, „лишени от подробности“ и „не отговарят на стандартите за доказателства“ на експертните групи на ООН.
  • Международният съд вече отхвърли по-рано тази година дело, свързано с подобни твърдения срещу ОАЕ.
  • ОАЕ изразява съжаление, че SAF се е опитала да отклони вниманието от собствената си отговорност за ситуацията в Судан, като е отправила неверни обвинения срещу ОАЕ, основани на неточен анализ, необосновани спекулации и повторно използвани материали, извлечени от обществено достъпни източници. ОАЕ систематично и категорично опроверга неоснователните твърдения на SAF в няколко писма, адресирани до председателя на Съвета за сигурност на ООН, всички от които са публично достъпни като документи на Съвета за сигурност.1
  • Приветстваме отворения и смислен диалог по този важен въпрос и сме готови да си сътрудничим с всички партньори в стремежа да се сложи край на гражданската война в Судан.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest