Община Плевен има сериозни резерви към предложените от АПИ проекти за обходен път на града

Напредването на строителството на автомагистрала „Хемус” в участъка между Плевен и Ловеч поставя на дневен ред необходимостта от изграждане в близко бъдеще на обходен път на град Плевен, по който да се извежда транзитният трафик, заяви на среща с журналисти днес кметът Георг Спартански.

Този въпрос се дискутира от няколко години, през 2019 г. беше проведена среща на представители на Агенцията за пътна инфраструктура с представители на институциите в Плевен, имащи отношение към неговото решаване. От АПИ беше предложен  разширен идеен проект за строителството на обходен път – път, който да преминава  пред входа на парк „Кайлъка” /т. нар. „жълт” вариант/ и път, който преминава през полски имоти и полски пътища, общинска собственост /”син” вариант/.

          Категоричен съм в мнението си, че е абсурдно обходният път да засяга по какъвто и да е начин парк „Кайлъка”, който е защитена местност. Споделих го на среща с областния управител Марио Тодоров и неговия заместник Ваня Савова. С голямо учудване по време на срещата разбрах, че предишният областен управител е изпратил до АПИ писмено становище за принципна подкрепа обходният път да минава през държавен имот, т. е. той е дал одобрението си за т. нар. „жълт” вариант на Агенцията, който е крайно неприемлив за Община Плевен, а съм сигурен, че ще бъде отхвърлен и от съгражданите ни при обществено обсъждане, посочи още Георг Спартански. „Жълтият” вариант не се подкрепя и от камарите на архитектите и инженерите в Плевен.

          Мотивите за неприемане на т. нар. „жълт” вариант, които сме изложи и в писмо до Министъра на регионалното развитие и благоустройството доц. д-р Виолета Комитова, са следните:

Предложеният „жълт” вариант на Инвестиционното предложение за изграж­да­не на Югоизточен обход на гр. Плевен не е съобразен с одобрения и влязъл в сила Общия устройствен план на гр. Плевен.

Съгласно приетия Окон­чателен про­ект на Общия устройствен план /ОУП/ на гр. Плевен и разрабо­те­на­та Комуникационно-тран­с­порт­на схема към него трасето на обходния път е извън урбанизираната територия на Плевен и е републикански път II клас.

Трасето на „жълтия“ вариант на Инвестиционното пред­ло­же­ние преминава по предвиденото в ОУП трасе на районна артерия III клас, обслужваща жк “Панорама“, жк “Кайлъка“ и новите жили­щни територии южно от ул.“Райски кът“, застроени предимно с нискоетажни ед­но­фамилни жилищни сгради с повишен комфорт на обитаване.

Преместването на движението на транзитния поток пак остава в рамките на града, с перспектива да се увеличи няколко пъти, по тясна улица, по която преминава и тролейбусен транспорт, магистрален водопровод и газопровод. Трябва да се спомене и синергичният ефект от увели­че­ното вредно въздействие от шум, прахови частици, въглеродни емисии и риск от пътни транспортни произшествия в прилежащата урбанизирана зона и зоната на парк „Кайлъка”.

Предложеният габарит на трасето не отговаря на изискванията на  Приложение № 2 към чл.18 от Наредба № РД-02-20-2 от 20.12.2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии по отношение функционалните и транспортни характеристики на районна артерия – улица ІІІ клас.

Не на последно място предложеният „жълт” вариант на Инвестиционното предложение за изграж­да­не на Югоизточен обход на гр.Плевен  не е съобразен с чл. 13. (1) от НАРЕДБА № РД-02-20-2 за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии и на чл. 76 от ЗУТ, изтъкна Кметът.

Предложеният втори идеен проект, или т. нар. „син” вариант на Инвестиционното предложение за изграж­да­не на ПЪТ II-35 “Плевен-Ловеч-Кърнаре“- Югоизточен обход на гр. Плевен, в значителна част от трасето следва концепцията на приетия ОУП на гр. Плевен и след допълнително проучване на съществуващите условия в определени участъци може да бъде оптимизиран и одобрен за основа на работен проект, гласи още становището на Община Плевен.

Този вариант се очертава като по-подходящ, категоричен беше Георг Спартански. При всички случаи няма да допуснем неприемлив за града и жителите вариант. Остават обаче важните въпроси – кога ще бъде изработен окончателен работен проект на обходния път, кога ще бъде осигурено финансиране от държавата, защото това е републикански път, кога ще бъде избран изпълнител и реално ще започне изграждането. Защото през това време тежкият транзитен трафик ще преминава през град Плевен…

Pin It on Pinterest