Региона

Кметът Коцев: Обновлението на обществото започва от децата

Искаме образователна система, която да признава целостта на човешката личност, заяви заместник-кметът Павел Попов пред участниците в конференция за предучилищното и началното училищно образование

Обновлението на нашето общество трябва да започне от децата. Когато говорим за цялостен подход в образованието, като кмет аз нося своята отговорност за изграждане на такава среда за нашите деца, в която те да се развиват като пълноценни граждани. Обучението днес не става само чрез учебниците, а чрез цялостно взаимодействие със заобикалящата ни среда. Това каза кметът Благомир Коцев при откриването на конференцията „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“.

Според кмета Коцев градската среда е това, с което децата имат досег в най-ранните години от своя опит. Става дума за споделени пространства, където хора от различни възрасти могат да преживяват ежедневието си заедно в комфортна, безопасна и екологична среда, с повече достъпност и повече пешеходни зони. Той даде пример със затварянето на част от центъра на Варна през изминалия уикенд и го определи като успешен експеримент и тенденция в политиката на ръководството на Община Варна. Кметът Коцев цитира и добрите практики, с които се е запознал през изминалите дни по време на конференция в Братислава. Там градската среда е адаптирана към нуждите на децата, които преживяват образователния процес по най-естествен начин – чрез играта. Така тя става удобна за хора от всички възрасти с различни интереси и потребности, каза в заключение Благомир Коцев.

И според заместник-кмета Павел Попов цялостният подход в образованието предполага фокус върху най-ранния етап от детството. Развитието на детето още от неговото раждане трябва да бъде разпознато като образователен процес и затова е толкова важно ударението да падне върху предучилищното образование и приемствеността между етапите на училищното обучение. Трябва да се обърнем към образователни подходи и системи, които съобразяват целостта на човешката личност и които разпознават детето като компетентна личност и носител на права от самото начало, каза още Попов пред участниците в конференцията.

Той сподели впечатленията си от прилагането на образователната система „Реджо Емилия“, която е основана на доверието към децата и увереността, че те са пълноценни партньори в процеса на обучение. Само така децата се научават да поемат отговорност, а ние искаме образователна система, която до подготвя хора, готови да функционират в система на демокрация, заяви още Павел Попов.

Според него в България има добра нормативна уредба за прилагане на холистичен образователен подход и стратегическа рамка за развитие на образованието, която стъпва на препоръките на Съвета на Европейския съюз. По думите му обаче у нас все още образованието се приравнява към заучаване, без да въвлича цялостната личност в образователния процес.

Конференцията „Цялостен подход в предучилищното и началното училищно образование“ е организирана от Център за творческо обучение в партньорство с Община Варна. Гости на събитието бяха служебният министър на образованието  проф. Галин Цоков, областният управител проф. Андрияна Андреева, директорът на РУО – Варна д-р Ирена Радева. Над 300 учители, директори, представители на различни институции, неправителствени организации и на бизнеса от цялата страна участват във форума, който продължава и утре в курорта „Златни пясъци“.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest