Габровският театър представя „Салиери“ на фестивала „Сцена на кръстопът“

„Салиери“ – между облога и отрицанието

Габровският драматичен театър ще представи спектакъла си „Салиери“ в 25-то издание на един от най-престижните международни театрални фестивали у нас „Сцена на кръстопът“. Постановката на реж. Петринел Гочев ще се играе на 15 септември 2021 г. от 19.00 часа в камерна зала „Стефан Данаилов“ на Драматичен театър – Пловдив. Създадена е по пиесата „Амадеус“ от Питър Шафър в превод на Мария Змийчарова.

Участват актьорите Димо Димов – в ролята на Салиери, Таня Йоргова и Петко Петков – различни персонажи от обкръжението на Салиери, със специалното участие на пианистката Инес Симеонова. Художник и сценограф на представлението е Гергана Лазарова – Рънкъл, а фотограф е Росина Пенчева. Първоначално замислен като моноспектакъл от режисьора, впоследствие „Салиери“ е разработен като спектакъл, в който музиката изцяло се изпълнява на живо. Това допълва и смислово разгръща сюжетната линия. Тук главна роля има музиката, наред с разговора за гения, талантите, завистта и посредствеността.

Обратно на зрителските очаквания основно действащо лице е фигурата на Антонио Салиери. Публиката става свидетел на неговата изповед, покаяние и спор с творящия и несътворен Творец в последния ден от живота на музиканта. Образът на Моцарт е невидима сянка, чиито контури Салиери рисува като контрапункт на собственото си безсилие пред мощта на гения. Ако за единия музиката е добросъвестно служене и благоговение пред божественото, то за другия изразяването чрез музициране е лекота, несъзнателен акт като дишането. Тук се заражда пресечната точка на противоборство, в което всъщност самият Моцарт не участва. Петринел Гочев не изследва общопознатата колизийна ситуация между гения и посредствения музикант. Отива много по-далеч – в полето на моралното: собствената рефлексия на посредствения музикант – Салиери, който единствен има усета и възможността да оцени силата и величината на гениалността – Амадеус. Двамата герои стават невъзможни един без друг – съществуването на единия обуславя разбирането за другия. История, която противопоставя човешкото в завистта на божественото в гениалността. История, която разглежда драматичното разкъсване на личността между човешката природа, подвластна на емоциите и разумната самооценка на човека, осъзнал мястото си в творението.

Това „разкъсване“ и превъплъщение в обараза на Салиери е една от най-силните роли на актьора от габровската трупа Димо Димов. Специално за представлението той разучава „Фантазия“ от Моцарт, което изпълнява на живо в спектакъла. Той работи с режисьора Петринел Гочев от 2013 г. досега. Участва в шест негови постановки: „Ромео и Жулиета“, 2013 г., „Жана д’Арк“, 2015 г., „За Първото българско царство: Отшелника“, 2018 г. и „Свекърва“, 2019 г., „Салиери“, 2020 г., „Под игото – 1894-та“, 2020 г. През есента тази година предстои премиерата на седмия им съвместен театрален проект „Моби Дик“, който ще се осъществи отново с трупата на Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово.

Интересно за зрителите ще бъде участието на пианистката Инес Симеонова, която е корепетитор-преподавател в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София. Тя изпълнява на две пиана откъси от творчеството на Моцарт – „Дон Жуан“, „Вълшебната флейта“, „Сватбата на Фигаро“, „Реквием“, „Меса“, втора част от „ХХIII концерт за пиано“, част от сонатите. Освен тях публиката ще чуе изпълнението ѝ на втора част от „Концерт за пиано и оркестър“ от Антонио Салиери, кратки откъси от произведенията на Хендел, Й. С. Бах и Шопен.

Инес Симеонова е завършила пиано и магистратура в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ в София. Има многобройни участия в наши и международни музикални проекти, отличия и награди от български и чуждестранни конкурси.

Pin It on Pinterest