Региона

Драгомир Драганов: Въвеждането на системата за онлайн плащане на таксата за преминаване през Дунав мост при Русе ще намали времето за изчакване на излизащите от страната автомобили

Областният управител на Русе Драгомир Драганов беше сред първите, решили да се възползват от новата възможност за онлайн заплащане на таксата при преминаване на Дунав мост. Той се възползва по-рано днес от нововъведението, като целият процес не му отне повече от 2 минути. Възможността за онлайн плащане на такса за преминаване на Дунав мост в посока Русе –Гюргево е достъпна чрез електронния портал на Агенция „Митници“ на следния адрес:https://ep.customs.bg/eportal/public/index?pageId=41&isActive=id6. Таксата е нормативно определена и е една и съща при касово и безкасово плащане – в размер на 2 евро или 4 лева. Както прионлайн, така и при безкасовото плащане не се дължат допълнителни такси за транзакцията.Важно е обаче да се знае, че има някои особености при въвеждането на данни в онлайн портала. Налични са 5 задължителни полета, като първоначално потребителят на услугата трябва да избере на какъв език – български или английски, ще ползва системата. Ако избере българския, единствено в първото поле, което е с падащо меню и отразява държавата на регистрация на МПС, може да се пише на български език. Възможността електронно заплащане на таксата за преминаването през моста важи за всички леки автомобили (до 8+1 места), без значение държавата им на регистрация.В останалите полета, които трябва да се попълнят ръчно, могат да се използват единствено латински букви. На практика с латински букви трябва да се изпише номера на преминаващия автомобил, името и фамилията на шофьора, както и неговия e-mail.Разбира се, регистрационният номер на автомобила не се превежда, а се въвежда точно какъвто е, но с латински букви. Съществува още едно падащо меню, чрез което се избира типа на моторното превозно средство, но към момента опцията е една единствена и това е „лек автомобил с до 8+1 места“. Ако пътуващият избере първоначално менюто му да е на английски език, то всички полета ще трябва да се попълнят с латински букви. След това шофьорът трябва да натисне бутона „Изпращане“/“Send” в зависимост от езика на ползване на системата. После той има 15 минути да въведе номера на банковата си карта /до 19 цифри/, както и до кога е валидна тя, като първо се посочва с цифри месеца, а след това и годината. Последното поле е отредено за т.нар. код за сигурност /CVV2/CVC2/, който е изписан на гърба на картата в полето за подпис. Става дума за три цифри. След това трябва да се натисне бутонът „Плащане“/“Continue”. Онлайн плащането може да се извърши предварително и по всяко време. След заплащане клиентът получава потвърждение на посочена от него електронна поща. При явяване на лекия автомобил на Дунав мост при Русе на изход от Република България, митнически служител проверява плащането на такса за съответното превозно средство по регистрационния номер. До момента от възможността са се възползвали над 250 души, като интересът непрекъснато нараства. При възникнали въпроси или необходимост от съдействие всеки може да регистрирате заявка в Сървис Деск на Агенция „Митници“ на e-mail адрес: ServiceDesk@customs.bg. Според областния управител Драгомир Драганов въвеждането на възможността за онлайн заплащане на таксата за преминаване през съоръжението ще доведе до значително намаляване на колоните от чакащи автомобили, които излизат от страната. „Българските власти правим всичко възможно, за да облекчим трафика през моста. „Преди 2 месецаработна комисия под мое ръководство и това на заместник областния управител Георги Георгиев набеляза 13 мерки, които целят да сведат до минимум времето за преминаването през Дунав мост при Русе“, коментира Драганов и поясни, че с тях е запознал както българското правителство, така и представителите на румънските власти. Драганов и Георгиев при срещи с колегите си от Гюргево настояха част от физическите проверки за укрити лица да се осъществяват на място, различно от зоната на граничния пункт в северната ни съседка, тъй като това бави допълнително преминаването на останалите тирове. Подобни проверки, включващи използването на специализирани технически средства /като газ анализатори или детектори за сърдечен ритъм/, могат да се извършват не на самите трасета, от където преминават товарните автомобили, а на други, обособени за целта. Проблемът е, че подобна проверка отнема около 10 минути и това създава предпоставки за образуване на колони от чакащи автомобили. Също така Драганов предложи да се помисли върху вариант за разделяне на бавно преминаващите от бързо преминаващите камиони. Подобна мярка би могла да се приложи към камионите, които преминават празни или към тези с открити товари, тъй като при тях се извършва по-малък обем от контролни дейности. Не беше подмината и темата относно процедурата по взаимно признаване на резултатите от притеглянията на товарните автомобили с цел премахване на двойното притегляне при преминаване през границата. По време на среща на 21 юни тази година от румънска страна бе заявено, че предстои да бъде обединена работата на служителите от тяхната данъчна администрация с тези, които осъществяват претегляне и проверка на разрешителните за превоз. Това ще се реализира чрез увеличаване на броя на служителите от данъчната администрация и осигуряване на такива за всяко едно от общо четирите работни места. За съжаление обаче все още понякога има технически проблеми с част от кантарните съоръжения при Гюргево, което допълнително бави преминаването на тежкотоварните автомобили. Драганов активно работи и за по-бързото пускане в експлоатация на фериботната линия между Русе и Гюргево, което категорично ще облекчи трафика през моста, особено по време на основния ремонт. Припомняме, че преди малко повече от седмица румънското правителство одобри проект на нормативен акт, който предвижда възстановяване на фериботните превози между двата града. Става въпрос за повторно отваряне на стар пропускателен пункт, който е спрял да работи преди близо 20 години. Въвеждането му в експлоатация обаче ще стане след осигуряване на персонал и необходимите комуникации. „Понастоящем целта на българските власти беше пускането на фериботната връзка да съвпадне с ремонтните дейности на моста, тъй като при денонощна работа на ферибота само в едната посока той може да пренася до 400 – 500 камиона“, каза Драганов и посочи, че се надява да няма повече забавяне на проекта. Той припомни и, че на 29 април 2022 г. беше подписано споразумение между правителствата на България и Румъния в тази връзка, като още преди повече от 2 години българската държава е била напълно готова за стартиране на ферибота. Преди около година и половина е било отправено предложение към администрацията в Румъния за извършване на съвместен граничен и митнически контрол на първо време единствено в България.

Приходите от такса „мост“ за леки автомобили за 2023 г. възлизат на близо 2,8 млн. лв., а за шестте месеца на 2024 г.  вече са достигнали над 1,225 млн. лв., сочи справка в Агенция „Митници“.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest