Станислав Анастасов: Кабинетът сам си обяви предсрочен вот – нито дава решения, нито разговаря

– Г-н Анастасов, ДПС обяви курс към предсрочни избори. Защо? Можем ли да си позволим да влизаме от избори в избори във време на война и световна икономическа криза?
– ДПС не точно обяви курс към предсрочни избори, а констатира, че правителството се е запътило към тях. Да, войната е една от кризите. Но е и сред нещата, с които този кабинет не може да се справи. Предсрочните избори не са първото желание на никого -нито на работодатели, нито на синдикати, нито на транспортния бранш. Но правителството е неспособно не просто да дава решения, а и да разговаря: с другите партии в коалицията, личи си – там има абсолютен разнобой, с опозиция по национално важни въпроси, със секторните организации. Работата с гражданския сектор, със синдикатите и работодателите е част от фундамента на модерната либерална демокрация, а кабинетът се проваля тотално в тези неща.
Това бе и причината да направим очевидната констатация, че това е най-слабото правителство от началото на прехода досега. Така че предсрочните избори са обявени от самия кабинет. А ако забелязвате, почти всички в обществото ги очакват като единственото възможно решение. Разбира се, това не изключва и други решения, но нежеланието да се търсят като че ли насочва нещата натам.


– Какви други решения? Коалицията, но с нови партньори вариант ли е?
– Гражданите и бизнесът имат много простички очаквания – да им растат доходите, инфлацията да не лети, а ако това стане, да има мерки, с които да им се помогне да си платят сметките, храната, да си облекат децата. Изобщо да посрещнат всички свои базови нужди в една нормална, модерна и цивилизована държава, каквато България беше преди 2009-та г. и трябва да бъде.
Бизнесът иска предвидимост, ясна регулаторна среда. До този момент няма нито една реформа. Всички имаха очаквания за това, дори и ние. Бизнесът иска кабинетът да говори в един глас, а не всеки да си изразява личното мнение и коалицията да разговаря през медиите. Никой в момента не иска да работи с българските бизнеси заради тази непредвидимост. На 18 май са обявени протести на всички работодатели. Транспортният бранш вече е на улицата. Но знаете ли каква беше първата причина на работодателите да заплашат с протест? Че има отказ от разговор. Те казаха: Запърви път от 1989 г. на нас, представители на властта, не ни вдигат телефона, държат се с нас високомерно, надменно. А това са хората, които плащат данъци и на практика формират бюджета на държавата и правителството.


– А не е ли засягането на различни бизнеси причина за толкова недоволство – някои губят обществени поръчки, в енергетиката се засегнаха много интереси, други бяха изкарани от строителството на магистрали, 5 пъти ще се вдигнат концесионните такси…
– Засегнаха се интересите на всички български граждани без изключение. Да, може би има някаква облагодетелствана групичка около управляващите, която не е засегната. Но се засегнаха интересите на българския бизнес – с непредвидимостта, в която беше хвърлен, както и на всички онези чуждестранни инвеститори, които лека-полека започват да се изтеглят от България, да не говорим да правят нови инвестиции. Страната ни е в парадоксална среда. Европа, виждайки, че вече не може да разчита на доставки отвън, търси варианти да си върне производствата, които бяха изнесени извън континента. В момента огромни търговски делегации на Франция, Германия, Нидерландия и Белгия обикалят Румъния и Гърция с идеята да си преместят част от онези доставчици и заводи. Такова нещо в България не се случва. Защо ли?


– Може ли България да си позволи да се присъедини към петролното ембарго на ЕС срещу Русия?
– България може да вземе всякакво решение след ясен анализ на ползите и щетите. Тук правителството – особено Кирил Петков и Асен Василев като съпредседатели на „Продължаваме промяната“, търпи огромна критика. Заради грешките си, които опитват да представят като резултат от европейски политики, те създават в България антинатовски и антиевропейски настроения. Те рушат доверието на българското общество в европейските институци.
Конкретно за ембаргото – дължат обяснение защо ЕК отказва да приеме дерогацията за България, какви аргументи са представили, как са ги защитили, какви са критериите, какво друго са поставили на масата. Тук няма как да не бъде поставен въпросът въобще има ли доверие ЕК в тях, другите страни членки имат ли доверие на Кирил Петков и Асен Василев, щом отказват да им приемат аргументите, които даже не сме видели. Когато човек се опитва самостоятелно, от типа на One man show, да върши цялата работа, когато се опитва да се крие зад широкия гръб на ЕС и НАТО, накрая цената ще я плати България като антинатовски и антиевропейски настроения. Това са неща, за които тези двамата никога не са имали принос. България е в ЕС не заради хора като тях, а заради конкретни политически субекти, включително и ДПС. И те нямат никакво право да рушат това постижение, криейки зад него собствените си грешки.


– Спирането на природния газ от страна на Русия към България ли визирате като грешка? Или?
– Визирам и петролното ембарго, за което нямаме обяснение. А за спирането на природния газ нямах точно това предвид, но те трябва да обяснят също и защо това се случи само на Полша и България. Ако обяснението е, че е заради военната помощ – не е вярно. Причините са две – много други държави доставят, а България така или иначе не доставя. Взехме решение, което на практика не доставя никаква военна помощ. Така че няма какво да се лъжем – има някакво друго обяснение, което се крие от нас. Ако логиката беше такава, че това се прави заради европейските политики, то тогава на почти всички страни в ЕС трябваше да им се спре газоподаването. Ето случаите, в които грешките на Петков и Василев рушат доверието в европейските институции. Това са техни грешки и тепърва ще разберем какви са.


– Влязохте в парламентарната комисия, която проверява цените и доставките на „Булгаргаз“ и причините, довели до спиране на газа. Какво очаквате да излезе от нея?
– Всички факти и обстоятелства, които да ни дадат отговор защо това се случи само на нас и защо. изведнъж на хоризонта се появиха компании, може да ги наречем посредници, от които се оказа, че пак получаваме руски газ, на по-висока цена, което не беше идеята на диверсификацията. Има части от уравнението, които липсват и трябва да раз-. берем какви са.
Това по-скоро се случва на България, защото тя не слепва общите европейски политики. Защото прави самостоятелни действия, не може да работи с партньорите от ЕС, да работи с ЕК. Комисията в момента подготвя общи доставки на газ за евросъюза. Ние пак сме извън този процес и чакаме да видим Кирил Петков какво ни е донесъл като хабер от неговото пътуване в САЩ.


– Защо от ДПС се съмнявате в договорката на Кирил Петков в САЩ за евтин американски газ?
– Тук е много важно да се разбира как работят енергийният пазар в САЩ и този в Европа. За разлика от руския пазар той има особености. Те са свързани с пазарната икономика. Ако може да се твърди, че „Газпром“ е една псевдодържавна фирма, а тя е такава, държавна е, то в САЩ абсолютно всички играчи в енергийния сектор са частни. Тоест няма как правителството в лицето на премиера да сключва сделки с частни фирми. Това трябва да го направи „Булгаргаз“. А аз не видях негов представител в делегацията. Петков се среща и само с политически лица, не видях да е направил срещи с частни компании. Това е специфика. Не се съмняваме в добронамереността на другата страна. Напротив, те са много добронамерени, но там нещата функционират по съвършено различен начин. Да видим каква информация ще извади Петков, но ние отново имаме съмнения, че това, което ни представя, не е това, което се е случило. Просто стана практика, като приказката за лъжливото овчарче. Може би един от хиляда пъти ще каже нещо вярно, но пак няма да повярваме.


– Къде виждате алтернатива?
– Алтернативи има, но те не са лесни и не са бързи. Цитирам ЕК – при амбиция 2/3 от доставките на руски газ да бъдат фазирани до края на годината, в момента оценката на комисията е, че ще успее само с 1/3 по една много проста причина -когато толкова голям пазар като ЕС започне да търси толкова много газ, капацитетите като терминали за регазификация, за втечняване изискват време, за да бъдат изградени. Транспортът -също. В момента знаем за една държава, която е поръчала флотилия от 100 кораба, но договорът за изпълнението е 7 г. Няма как толкова бързо да бъде развит такъв капацитет. Освен това той няма как да бъде намерен на спотпазара, където се правят сделки за конкретен танкер и количества.
Има капацитет, но изисква време, вижда се от преговорите между Германия и Катар. Арабската страна директно постави на преговорната маса въпроса, че за да направи тези инвестиции в терминали за втечняване, флотилии и др., изисква поне 20-годишен договор. По-голямата част от този пазар функционира по този начин.
Друго нещо, на което искаме отговор, защото започнахме с това, че искаме да фазираме руския газ, е каква е гаранцията, че с LNG танкерите няма да дойде пак руски газ. Защото в момента 20% от втечнения газ, който се внася в ЕС, е руски.


– А азербайджанският?
– Азербайджан няма повече капацитет. Трябват много добре да се познава пазарът и геополитиката. Нямаме никакво съмнение, че както за ЕС енергийните ресурси са геополитика, така е и за другите страни. Азербайджан има своите геополитически особености, те са много добър приятел на България, имат желание, но нямат безкраен капацитет. Те изнасят газ, но и внасят такъв за собствените си нужди.


– Да ви върна към една друга тема. „Има такъв народ“ поиска Кърджали да се раздели на две общини – градът от селата. Не скриха, че това се прави заради многото гласове, които ДПС получава оттам. Очаквате ли да мине исканата промяна и как ще реагира партията ви?
– Конституцията много ясно предвижда как се урежда териториалното устройство. Хубаво е да се запознаят. Но идеята че се правят някакви реформи, за да ощетим ДПС, за да вземем нещо от него, за да изкривим демократичния процес, който в момента дава кмет с мандата на движе нието, е завършвала ви наги по един и същи на чин. Справката с исто рията показва, че всеки е пробвал. Всеки се е упражнявал с анти-ДПС риторика и прекрояване което много трудно се случва. Но тези мераци няма как да прикрият другото – очакванията на хората и бизнеса пробле мите им да се решават, да бъдат чути и да участват в решенията, защото са равен партньор на дър жавата, плащат данъци и формират бюджета. Тези работи не могат да се заменят с една тема като ДПС – Кърджали. Хората искат ясни и конкрет ни решения и с всеки избор, с който се генерират свръхочаквания за лесни решения на въпросите им, виждаме, че все по-малко от тях участват на следващите. Дано не бъде такъв и ефектът

(24 часа, 13.05.2022)

Pin It on Pinterest