Севим Али представи предложенията на ДПС за бюджета
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
Между първо и второ гласуване на Законопроекта за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2025 г., № 51-502-01-6, от парламентарната група на ДПС-ДПС внесохме предложение за изменение в чл. 1, продиктувано от следните редакции на чл. 9, 11 и 12, които предлагаме:
I. В чл. 9, т. 2 предлагаме да се създаде нова буква „в“:
„в) минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители – 933 лв.“, а досегашната буква „в“ да стане буква „г“.
МОТИВИТЕ ни за това са следните:
За самоосигуряващите се земеделци замразяването на минималния осигурителен доход в настоящия размер от 933 лв. е важна предпоставка за оцеляването и продължаването на дейността на дребните и семейните стопанства, сред които основен дял заемат тези на животновъди, производители на плодове, зеленчуци и тютюн. В противен случай, ще се стигне до непосилно натоварване на конкретния сегмент земеделски стопани с допълнителни разходи за осигурителни вноски.
Нещо повече, дребните стопанства ще трябва да плащат за осигуровки точно толкова, колкото им се отпуска за подпомагане за земеделска дейност. Това крие огромен риск уязвимите стопанства да започнат масово да прекратяват дейността си и/или да навлязат в сивия сектор. От Парламентарната група „Демокрация, права и свободи“ – ДПС сме категорични, че парламентът не бива да допуска такива негативни последствия за земеделците, които имат принос за обезпечаване на продоволствената сигурност на страната, както и заради социалните им функции и ключова роля за поддържане на жизнеността на селските райони и малките населени места.
II. В чл. 11, т. 1 предлагаме числото „18“ да се замени с „30“.
МОТИВИТЕ ни за това са следните:
Социално-икономическите условия налагат необходимостта от осъвременяване на дневния минимален размер на обезщетението за безработица. Предложението ни е той да бъде увеличен на 30 лв., с което месечният му размер ще се доближи до нивото на националната линия на бедност за 2025 г. от 638 лв. Ние от Парламентарната група „Демокрация, права и свободи“ – ДПС считаме, че това увеличение ще подкрепи социалната справедливост, ще стимулира потреблението и ще подпомогне защитата на уязвими групи като безработните с деца или хронични заболявания.
III. В чл. 12 предлагаме числото „780“ да се замени с „1000“.
МОТИВИТЕ ни за това са следните:
Предложението на Парламентарната група „Демокрация, права и свободи“ – ДПС касае увеличаване на размера на обезщетението за отглеждане на дете до 2-годишна възраст, т.е. за втората година от майчинството, да бъде увеличен от 780 лв. на 1000 лв. За обезпечаването на това социално плащане до края на 2025 година предлагаме в бюджета на държавното обществено осигуряване да бъдат заделени допълнителни 79,2 млн. лв.
Обръщам внимание, че подпомагането на българските граждани при бременност и майчинство е част от политиките, които спомагат за ограничаване на демографската криза и подобряване на демографската картина в страната. Същевременно, размерът на обезщетението за отглеждане на дете през втората година не е актуализиран през последните две години – период, който се характеризира с главоломно нарастване на разходите за издръжка вследствие на инфлацията. Затова за нас е недалновидно замразяването на неговия размер.
Призоваваме Ви да подкрепите това наше рационално предложение, така че майките и семействата да получат допълнителна минимална финансова помощ за отглеждане на децата си, с която частично да се компенсира поскъпването на живота.
IV. С предложението да се създават нови параграфи 5 и 6 за промени съответно в Закона за горите в чл. 120 и в Закона за здравното осигуряване в чл. 40 вярваме, че ще се коригира една явна несправедливост, касаеща близо 30 000 регистрирани лица, заети със събирането на диворастящи гъби и горски плодове. Приложимите към момента текстове изискват внасяне на осигуровки за нещо, което има вероятност да се случи.
Издаването на позволително не е сделка, както и не е продажба на продукта. Това е позволение/разрешение за възможен вероятен добив на недървесни горски продукти.
По различни причини тези позволителни може да не се реализират.
Това предполага евентуална загуба за лицата, която ще включва и внесените осигуровки.
Освен това установеният законов ред създава допълнителна административна тежест за държавните горски предприятия, която е неоправдана.
Ако бъдат приети предложените по-горе изменения, същите, следва да бъдат отразени в Кодекса за социално осигуряване и затова сме предложили съответните изменения в него.
1. Създават се нови т. 1 и 2:
„1. Член 4а1 се отменя.
2. В чл. 9, ал. 1, т. 4 думите „и 4а1, ал. 1“ се заличават.“
2. Досегашните точки 1 – 9 стават съответно 3 – 11.
3. Създава се нова т. 12:
„12. В чл. 70а, ал. 1 думите „и 4а1, ал. 1“ се заличават.“
4. Досегашните точки 10-16 стават съответно 13-19.
5. Създава се т. 20:
„20. В § 1 от допълнителните разпоредби в т. 3 думите „и 4а1, ал. 1“ и „и 4а1“ се заличават.“
6. Досегашната т. 17 става т. 21.
V. Отделно от това в § 5 от Законопроекта предлагаме да се създаде нова т. 17, с която да се измени дефиницията за „Регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители“
„5. „Регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители“ са физически лица, които упражняват трудова дейност, която в същността си е земеделска дейност съгласно чл. 4, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2021/2115, като произвеждат непреработена и/или преработена растителна и/или животинска продукция, чието стопанство се намира на територията на страната и са регистрирани по съответния ред.“
МОТИВИТЕ ни за това са следните:
Редакцията е продиктувана от необходимостта да бъде прецизирано определението за регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители в съответствие с европейското законодателство. По този начин ще се постигне съответствие на понятието в Кодекса за социално осигуряване с понятието в Регламент (ЕС) 2021/2115.
VI. Приемането на предложените по-горе промени следва да се отрази в чл. 1, за което сме направили и съответните предложения за изменения в части приходи и разходи.
1. В ал. 1:
а) в „т. I ПРИХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО числото „27 389 371,0“ да се замени с „27 468 571“.
б) в т. 1 „Осигурителни приходи“ числото „15 080 329,9“ да се замени с „15 159 529,9“.
в) в т. 1.1. „Осигурителни вноски“ числото „15 080 329,9“ да се замени с „15 159 529,9“.
2. В ал. 2
а) в „т. I РАЗХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО“ числото „27 389 371,0“ да се замени с „27 468 571“.
б) в т. 1 разходи числото „27 381 971,0“ да се замени с „27461171,0“.
в) в т. 1.2. „Социални помощи и обезщетения“ числото „3 073 893,6“ да се замени с „3 153 093,6“.
I. В чл. 1 се правят следните изменения:
1. В ал. 1:
а) в „т. I ПРИХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО числото „27 389 371,0“ се заменя с „27 468 571“.
б) в т. 1 „Осигурителни приходи“ числото „15 080 329,9“ се заменя с „15 159 529,9“.
в) в т. 1.1. „Осигурителни вноски“ числото „15 080 329,9“ се заменя с „15 159 529,9“.
2. В ал.