Политика

Официална позиция на „Възраждане“ относно приетия бюджет на София

Страхлив бюджет от страхлив кмет!

На 28 март голямата сглобка в София си гласува бюджета за 2024 година. Шаблонен бюджет, който е основно преходен, довършителен и плах. Липсва визията на новия кмет за управлението на столицата в средносрочен план, а едно от малкото положителни неща в бюджета са средствата за дигитализация на администрацията, което може да доведе до повече ефективност в администрацията.

Бюджетът е изготвен по шаблон от предишната година без кметът да вниква в
детайлите около повечето проблеми в София, а корекциите по функции и политика са просто увеличение или намаление на средствата с определен процент, вместо на база на детайлен анализ на конкретни проблеми.

В приходната част са заложени съмнителни практики, свързани с управлението на общинските имоти, което е продължение на практиките, наложени от ГЕРБ. Останалата част на приходите е копирана от предишни години с нанесени леки корекции, което показва, че новият кмет не планира да прави промени по отношение на по-ефективното събиране на местните данъци и такси, нито ще използва предполагаемия си бизнес нюх, за да управлява капитала на общината по-успешно, с което да увеличи приходите.

В разходната част се наблюдават няколко притеснителни елемента. Транспортните разходи от 500 милиона лева са рекордни, а ревизия на общинските предприятия и частните концесионери в транспорта на София все още не е направена, така че каквито корупционни схеми е имало при предишното управление, ще продължат и при сегашното, но с повече налични средства. Чистотата ще остане на същото ниво, макар бюджетът да е 270 милиона лева, защото нищо не се е променило и старите фирми ще продължават да източват бюджета. София ще продължава да се чисти механично и няма да се инвестират значими средства в автоматизация. Единствено инсталацията за третиране на едрогабаритен боклук е положителна стъпка, но недостатъчна.

Детските градини са един от фокусите на бюджета, защото много от тях са в процес на
строителство или с проектна готовност. Няма реформи в социалните дейности и средства ще продължават да изтичат към НПО сектора, вместо да се помогне директно на социалните домове.

Сигурността в София явно не е приоритет за кмета, защото няма съществени инвестиции в тази посока, макар да имаме мигрантска криза. Културата и спорта наследяват установените практики от миналото управление и няма нищо революционно, а читалищата дори не съществуват за кмета. Децентрализацията на бюджета е симулативна и все още само на думи. Администрацията на районите е изключително зле платена (около 1000 лв за София) и ще остане такава според новия
бюджет, което значи ограничен капацитет на районните кметства и невъзможност за
децентрализация. Гражданските бюджети са просто идея, докато не се уточнят механизмите за избор на проекти.

Селата в Столична община са масово игнорирани и пренебрегнати в бюджета.

Капиталовата програма довършва предходната година и е без особено много нови проекти, а бюджетът за отчуждаване и изкупуване на имоти ще се окаже недостатъчен и някои проекти може да останат необезпечени, а да не говорим, че за догодина няма да има нищо подготвено като имотно обезпечаване. Най-големият проблем на капиталовата програма е липсата на заложени средства за проектиране или алтернативно увеличаването на капацитета на общинското предприятие за проекти, което ще доведе до още по-оскъдна капиталова програма за 2025 година. Следващата година ще се окаже, че нищо не е планирано, проектирано и отчуждено, а капиталовата програма ще бъде пълна с ремонти и нищо ново за града. 

Няма да се строят детски градини, пътища и инфраструктура, защото нищо няма да е подготвено тази година. Ясно се вижда липсата на средносрочна визия за развитието на София, което може да доведе до практически нулева година за капиталови инвестиции през 2025 година. Предвид всички изброени проблеми в бюджета: „Възраждане“ гласува против общата рамка на предложения бюджет.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest