Милка Христова: Изпълнението на капиталовата програма за 2020 г. е провал

Когато числата говорят, дори и адвокатите мълчат, каза заместник-председателят на групата на „БСП за България“ и на Комисията по бюджет и финанси Иван Таков

Изпълнението на капиталовата програма за 2020 г. е откровен провал, тъй като са усвоени само 52%, а неусвоимостта на оперативните програми е 47%. Това каза общинският съветник от „БСП за България“ Милка Христова по време на обсъждането на Годишен отчет за касовото изпълнение на бюджета на Столична община към 31 декември 2020 г.

„Направен е опит в отчета да се оправдае това неизпълнение с късно получени средства, които са централно предоставени от бюджета за детски градини и ремонти. Но тази сума е около 70 млн. лева и тя по никакъв начин на корелира с неусвоените около 265 млн. лева. В отчета на г-жа Фандъкова липсва и анализ на причините за ниската усвояемост. Липсва и каквато и да е оценка за продължаващото лошо безобразно качество на извършваните дейности“, заяви общинският съветник от „БСП за България“.

„Една от най-важните задачи при приемането на отчета за касовото изпълнение на бюджета на Столична община към 31 декември 2020 г. е възможността той да бъде задълбочено анализиран. На базата на този анализ трябва да бъдат направени съответните изводи, които да ни послужат да вземем съответните управленски решения. За поредна година вида, в който този бюджет е изготвен, особено в частта му за реализираните разходи и приложенията към него, не предоставят такава възможност. Напротив, като че ли имат да го затруднят“, смята Христова.

Тя обърна внимание на начина, по който е представено изпълнението на разходната част на бюджета по функции. „Дадени са отчетените средства по тези разходи, но забележете, не са дадени планираните разходи, нито като абсолютно число, нито като процент на изпълнение. В този смисъл не ни помага и приложение номер 3, тъй като за разлика от приложение номер 1 за приходите, които са дадени по пера, тук разходите са дадени по видове дейности. Така не можем да направим корелация между приходи и разходи и налага да се правят допълнителни справки с бюджета за миналата година, а процентното неизпълнение да го правим по нареченото „добро тройно правило“, което не бива да се допуска“, обясни Христова.

„Прави впечатление и че отчетът като цяло не е балансиран. За една част от функциите, например здравеопазване и социални дейности, в отчета са отделени 14 страници, но по-голямата част от тях описват дейността, а за други функции, като например жилищно строителство, благоустройство и комунално строителство, които са включени над 6 дейности, в това число и дейностите по чистотата и където има неусвоени около 64 милиона, са отделени около три страници“, заяви общинският съветник от „БСП за България“.

По думите на Христова в отчета липсва опит за критичен анализ по отношение на изпълнението на капиталовата програма. „Това е хроничен недостатък на този вид отчети. А тук имаме нужда от именно такъв критичен анализ“, заяви тя.

Христова обърна внимание, че функция „Здравеопазване“ трябва да бъде приоритет на общинския бюджет и допълни, че се надява това да се случи при приемането на бюджета за следващата година. „Това се дължи основно на неусвоените 25 млн. лева за изграждане и ремонт на детски ясли. Този факт и огромния недостиг на места в София особено в детските ясли, изисква изключително сериозен анализ и най-вече мерки, за да се анализира тази изключително социално значима част от капиталовата програма на Столична община“, каза тя.

„Изумявам се от начина, по който управляващите боравят с числата. Когато числата говорят, дори и адвокатите мълчат“, заяви от своя страна заместник-председателят на групата на „БСП за България“ и на Комисията по бюджет и финанси Иван Таков. Той добави, че много пъти през годините е призовавал вносителите на доклада за аналитичност. „Това винаги липсва. А без тази част няма как да си направим точните изводи при приемането на следващия бюджет“, аргументира се той.

Групата на „БСП за България“ не подкрепи Годишния отчет за касовото изпълнение на бюджета на Столична община към 31 декември 2020 г.

Pin It on Pinterest