Михаил Ставрев: Вероятността да си купим билет за столичния градски транспорт граничи с това да спечелим джакпота на 5/35

Столична община е умален модел на некомпетентното, показно и неефективно управление на страната ни от сегашния модел на управление

Вероятността човек да си купи билет или превозен документ за столичния градски транспорт граничи с вероятността да спечели джакпота на играта 5/35, организирана от Българския спортен тотализатор. Това каза за предаването „Софийска трибуна“ по радио „Фокус“ общинският съветник от БСП и член на комисиите по транспорт и пътна безопасност и по финанси и бюджет на СОС Михаил Ставрев.

„Звучи шеговито, но това доказва поредното недомислие от страна на ЦГМ. Свидетели сме на поредния казус, създаден от Столична община поради липсата на добрата мрежа за продажба на превозни документи. Забележете, че билетчета се продават на касите на Центъра за градска мобилност, офисите на „Български пощи“ и тото пунктовете. Това явно е опит за шега от страна на управляващите в Столична община. Никъде в света няма такава практика. В центъра на транспортната система поне ние, представителите на БСП в СОС, поставяме на първо място човека, неговите права на свободно закупуване на билет и свободно придвижване“, отбеляза той.

В София има около 2600 спирки на градския транспорт, отчете Ставрев. „Нека бъдем обективни, че би било трудно на всяка спирка да има пункт за продажба на билети, но съвсем естествено би било да продължи практиката и шофьорите на градския транспорт, и контрольорите да продават превозни документи“, обясни той.

Според Михаил Ставрев проблема и отлагането на тикет системата се корени много назад във времето. Той направи своеобразна ретроспекция на управлението на Столична община. „Бих ви върнал още в далечната 2008 година, когато зам.-кмет по транспорта беше Велизар Стоилов. Тогава гръмна един скандал за отдаване на линии на градския транспорт на техни компании. След него застъпи г-н Любомир Христов, който сравнително изкара най-дълго от всички зам.-кметове по транспорта – до април 2016 година. Но след поредното телевизионно разследване, показало нередности в обществена поръчка в ЦГМ на стойност около 240 000 лв., овакантеното място на пожар бе заето от Дончо Барбалов, който няколко месеца отговаряше за финанси, здравеопазване и транспорт. След него от юли 2016 година застъпи Евгени Крусев, който ни стана печално известен с ремонта на „Граф Игнатиев“, отново нарушение в обществени поръчки. Изводът е следния: за 12 години имаме 5 зам.-кметове по транспорта, топката бива прехвърляна от един на друг. За съжаление към днешна дата не можем а се похвалим със старт на тикет системата, а сме свидетели на поредното отлагане“, обясни Ставрев.

Той коментира и оправданието на ЦГМ, че стартът на системата ще бъде съобразен с новите ограничения заради коронавируса. „По данни пътникопотокът за някои месеци е спаднал с близо 90%, т.е. превозните средства са празни. Какво пречеше да бъдат монтирани валидаторите? Промъкна се едно извинение, че бил забравен третият метродиаметър, което направи звучи като кощунство и престъпно деяние от страна на Столична община. Коронакризата според мен е едно удобно оправдание за допуснатите пропуски. Пандемията е едно прекрасно извинение за липсата на воля, на управленски капацитет“, коментира той, като припомни, че съществува комитет за наблюдение на тикет системата. „Искам да попитам кога се е събирал този комитет, какво е решил, какъв е неговия състав и дали той ще бъде осъвременен“, добави Ставрев.

Общинският съветник от БСП постави много въпроси за това как ще се отчита цената на билета. „Ако се реши да се отчита времето, прекарано в превозното средство, как ще се отчита то? На входа на автобуса е лесно приложимо, но ще има ли отчет и на изхода? Къде в цената ще бъдат отразени задръстванията? Дали няма да бъда ощетени хората от крайградските зони на София, които попадат в рамките на Столична община – стигат бързо до определено място, но изминават дълго разстояние? Няма ли да се окаже, че пътуването ни излиза по-скъпо, вместо по-справедливо?“, попита Михаил Ставрев.

Към днешна дата цената за тикет системата ще бъде 83 240 000 лв. без ДДС, поясни той. „След 8 години Столична община ще трябва да подпише нов договор за поддръжка и управление който също ще оскъпи системата. За 10 години цената е нараснала почти 10 пъти“, обобщи Ставрев.

Според него Столична община е умален модел на некомпетентното, показно и неефективно управление на страната ни от сегашния модел на управление.

Pin It on Pinterest