Политика

Красимир Каракачанов: Сделка 400 млн. лв. за радари за БА се пробутва на тъмно

Сделка 400 млн. лв. за радари за БА се пробутва на тъмно

Политическото ръководство на Министерството на отбраната се опитва тихомълком и преди ротацията да пробута сделката за закупуване на 7 броя 3D радари за Българската армия на стойност 400 милиона лева. Подобно на сделката с бронираните машини за пехотата, когато бяха закупени машините „Страйкър Драгун“ на стойност 2,5 млрд. лв., процедурата е брутално погазена и обществото отново ще бъде поставено пред свършен факт.

Необходимостта от нови радари за БА е от ключово значение за боеготовността на армията и затова първите стъпки бяха направени още през 2019-2020 г. Досегашната практика винаги е била проектът за инвестиционен разход и финансовата рамка да се гласуват в парламента и след това министърът на отбраната в гласуваните му технически параметри и бюджет да осъществи процедурата на обществената поръчка при състезателно начало между няколко фирми. Но при този състав на политическо ръководство в МО всичко е обърнато с главата надолу – първо се договарят с фирмата доставчик на въоръжение и чак тогава Народното събрание, поставено пред свършен факт с аргументи „няма време“ и „заплахи за националната сигурност“, гласува парите. Така беше със Страйкърите, така се случва сега и с покупката на 3D радарите. Тази практика не само е некоректна към данъкоплатците, но носи и сериозни финансови щети и направо си „плаче“ за прокурорска намеса.

Защото както отбелязва тези дни една медийна публикация, „има опасност конкурсът за 3D радарите да се превърне в поредната обществена поръчка, която ще се реши не от конкурсното начало, а от лобистки интереси“.

Сега е ред на фактите.

Още през август миналата година са получени оферти от пет водещи компании, производители на необходимите ни радари. Това са „Локхийд Мартин“ (САЩ) – с които имаме договор за 16 изтребителя F-16, Block70, „Елта“ (Израел), „Индра“ (Испания), „Талес“ (Франция) и „Леонардо“ (Италия).

Министърът на отбраната е назначил комисия от 33 души, които да оценят офертите.

По неизвестни причини испанската фирма, която е дала най-ниска цена – с около 60 млн. лв. по-малко от другите, през януари т.г. е декласирана. Така на практика на първо място се очертава само с няколко точки преднина френската фирма, следвана плътно от „Локхийд Мартин“, израелската „Елта“ и „Леонардо“.

И тук започват да се случват вече странни неща.

Вместо да се поиска от фирите подобряване на офертите в ценовата им част с цел да се спестят милиони, които са потребни и за други нужди на армията, политическото ръководство на Министерството на отбраната решава това да не се прави, а да се пристъпи към класиране, преговори и сключване на договор.

И тук искам да поясня. Установена практика е когато се получат първите оферти, винаги да се поиска с писмо до фирмите доставчици те да подобрят, т.е. да намалят предложените цени.

Ще дам само някои примери от практиката в периода 2017-2021 г., когато бях министър на отбраната.

За възстановяване на летателната годност на самолетите Спартан цената бе намалена с 3,5 млн. лв., въпреки че имаше само една фирма монополист, която може да извърши тази дейност, 4 млн. лв. бяха намерени за ракетите за МиГ-29, за ремонта на самолетите L-39 от поисканата цена от 34 млн. лв. договорът бе сключен за 16,9 милиона лв. За ремонта и модернизацията на Су-25 от прогнозна цена 130 млн. лв. договорът бе сключен за 82 млн. лв. Бронираните машини за специалните сили при оферта от 50 млн. за 76 машини след подобряване а офертата и преговори за същите пари армията получи 98 машини – с 22  броя повече. Няколко пъти бе подобрена офертата и за фрегатите, докато се вмести в сумата, гласувана от парламента – 820 млн. лв. плюс придобиване към същата цена на допълнителни способности за 40 млн. лв. без да се увеличат дадените от министерството пари. Дори при сделката за F-16 чрез преговори цената бе намалена и допълнителните придобивки бяха към 150 млн. лв.

Както става ясно, може да бъдат спестени ненужни разходи в размери за стотици милиони, ако политическото ръководство на Министерството на отбраната се грижи за парите на данъкоплатеца!

В конкретния случай за покупка на седем 3D радара, както и при Страйкърите, става точно обратното! Вместо да изпрати писмо с искане за подобряване на цената за радарите политическото ръководство се опитва да притиска комисията подобно писмо да не се изпраща при положение, че това е законната практика! Половината от 33-членната комисия не е съгласна с този подход, но натискът продължава. Аргументът на политическото ръководство е че няма време, защото България е изправена пред заплаха за своята национална сигурност. Това не е сериозен аргумент, защото от пристигането на офертите – през август миналата година, до февруари тази година са минали вече 7 месеца, които са проспани. Ако се поиска подобряване на офертите, това ще отнеме не повече от 20 дни. При положение, че дори днес да бъде сключен договор и парламентът гласува тези 400 млн. лв., доставката на радарите ще се осъществи след 30-36 месеца – 3 години по-късно. Така че аргументът с войната в Украйна е крайно несъстоятелен.

Убеден съм, че ако се поиска подобряване на ценовата оферта, поне две от компаниите ще свалят значително цените – „Локхийд Мартин“ има мегдан да го направи, защото тя произвежда изтребителите F-16, Block 70, за които вече сме заплатили над 4,5 млрд. лв. И може да си го позволи. Израелската „Елта“ – също, защото в настоящата политическа конюнктура с войната в Газа за Израел подобен политически жест ще е от огромно значение. Италианците и французите също имат мегдан за по-добри оферти. Само че министърът бърза да подпише договор, защото след средата на март може би няма да е вече министър. Явно, че парите на данъкоплатеца са последна грижа. Защо ли е това бързане? По тази тема може да поразсъждаваме отделно.

Красимир Каракачанов, министър на отбраната в периода 2017-2021 г.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest