Ирена Анастасова: Не бяхме готови за дигиталното образование, учителите бяха оставени сами да се справят с него

Промяната в образованието, породена от кризата с коронавируса, не е чак толкова драстична, колкото изглежда отстрани, казва народният представител от БСП

Не бяхме готови за дигиталното образование, учителите бяха оставени сами да се справят с него. Това каза за предаването „Софийска трибуна“ по Радио „Фокус“ Ирена Анастасова – народен представител от ПГ на „БСП за България“ и заместник-председател на Комисията по образованието и науката в Парламента, като добави, че учителството у нас се е справило прекрасно с новите технологии и дигиталното обучение.

„Друг е въпросът защо, след като от 2016 година е в сила новият закон за училищно е предучилищно образование и в него изрично е застъпена дистанционната форма на обучение, ние не бяхме готови. Това, което направиха учителите, го направиха със собствени ресурси, технически средства, желание, огромна воля и много голяма мотивация. Но го направиха учителите, а не Министерството на образованието“, отбеляза тя.

Според нея промяната в образованието, породена от кризата с коронавируса, не е чак толкова драстична, колкото изглежда от страни. „Да, промени се формата на общуване с децата. Сериозно навлязоха новите дигитални технологии, но те не могат да променят същността на образованието в голяма степен. По съдържание то трябва да се остане такова, каквото е и да вървим напред и да е българско образование. Продължителната ваканция и навлизането на дистанционното обучение обаче показаха огромните различия между училищата и децата“, обясни тя.

Според нея завършването на учебната година е сериозен проблем. „Нашата система е такава, че тя трябва да има предвидимост. На този етап обаче нямаме яснота. В тази ситуация Министерството на образованието трябваше да излезе и да каже: „Ако извънредното положение е до 13 април, ние правим първо, второ, трето с такива срокове. Ако е до 13 май – следващ вариант, правим еди-какво си“. За да знаят всички какво предстои. На практика от февруари до юни децата няма да са учили. Това означава, че учебното съдържание, върху което ще се полагат всички видове изпити от националните външни оценявания, ще бъдат или върху учебното съдържание от първия срок, или върху това до средата на втория срок. Най-големият проблем, обаче, ще бъде това, че колкото и да се стараят учителите, ще бъде учебен материал, който не е взет и не е усвоен както трябва. Това ще окаже своите последствия следващата учебна година“, каза още Анастасова.

Според нея в началото на следващата година трябва да се даде по-дълъг период за преговор. По думите й настоящата ситуация е най-трудна за учениците в начален етап, като изрази респект към учителите, които преподават на деца в първи клас и към родителите, които помагат много. Ирена Анастасова прогнозира, че ако извънредното положение продължи и след 13 май, можем да станем свидетели на сериозен срив в българската образователна система. „Това ще бъде просто едно завършване на учебната година, защото такива трябва да има, но в никакъв случай няма да говорим за качество, а за огромно количество пропуснат материал“ , обобщи тя.

Народният представител от ПГ на „БСП за България“ коментира и скорошното дарение на левицата от 30 хил. лв. на Департамента по вирусология в Института по микробиология към БАН, както и 20 000 лв. за компютри за бедни деца, които не могат да се включат в дистанционното обучение. „Всички правят дарения за болници, тестове и маски. Това е много добре, разбира се, но ни се щеше да помислим и за другата страна на въпроса. Бъдещето е в науката. Ако днес не инвестираме в нея, то няма как да искаме да станем високоразвита държава в бъдеще. Пренебрежителното отношение към науката никога не е давало добри резултати“, поясни тя. ПГ на „БСП за България“ винаги се е отнасяла с изключително уважение към науката и образованието, припомни Ирена Анастасова.


Pin It on Pinterest