Ирена Анастасова: Най-големите предизвикателства пред столичното образование са различно качество в различните училища, липса на учители и адекватна база за спорт

Сигурна съм, че Съветът по образование към Градския съвет на БСП ще търси и ще намери решения не само за столицата, но и за страната

Народният представител и зам.-председател на парламентарната комисия по образование и наука, председател на Съвета по образование към ГС на БСП – София и заместник-председател на НС на БСП в предаването „Софийска трибуна“ по радио „Фокус“

У нас има социални прослойки, на които ако бъдат предоставени средства на калпак, ще ги използват за всичко друго, но не и за образованието на децата си. Въпреки че Парламентът прие родителите на деца, за които няма места в детските градини да бъдат компенсирани, все още не е ясен механизмът, по които ще се случва това. Това каза Ирена Анастасова.

„Предстои Министерството на образование да определи в нормативен документ какъв точно ще е въпросният механизъм. По-скоро по какъв механизъм ще се отпускат финансови средства на родителите, които са кандидатствали за прием на децата им в детски градини и това им желание е неудовлетворено, тоест децата им не са приети. Миналата седмица в Парламента имаше работна група, като започна обсъждането точно на този въпрос. Сега предстои на МОН да обобщи мненията и да предложи варианти. На тази работна среща всъщност се сблъскахме с проблем, който идва от факта, че това предоставяне на финансови средства, тази промяна, е заложена в Закона за предучилищно и училищно образование. Общо казано той касае предоставяне на образователни услуги. Тоест става дума за възмездяване със средства на родителите, чиито деца не са приети в детски градини, но тези средства трябва да са за образователни услуги. От тук идва тази трудност, защото за всички е ясно, че има социални прослойки в България, които са с неособено позитивно отношение към образователния процес и на които, ако бъдат предоставени средства на калпак, те могат да ги използват за всичко друго, но не и за образованието на децата си“, уточни депутатът.

Според нея тези средства не би трябвало да бъда обект на промени в Закона за предучилищно и училищно образование, а по-скоро трябва да бъдат ангажимент на социалните служби. Въпреки всичко е добре, че държавата ще отпуска такива средства, заяви тя, като допълни, че вече проблемът е как ще бъдат отпускани, как ще достигнат да родителите и как наистина ще бъдат използвани за образователни цели.

Ирена Анастасова коментира и готовността на българската образователна система за пълноценно дистанционно обучение. „Така поне ни уверяват от МОН. Личното ми мнение не е толкова розово и оптимистично. Все още не сме видели анализ на дистанционното обучение от цял един срок през миналата учебна година. Системата на образование не си е отговорила на въпроса „Какво се случва със знанията и уменията на учениците, какво се постигна и какво не беше усвоено за този цял един срок дистанционно обучение?“, отбеляза тя. По думите й картината не е еднаква навсякъде. Не са демонстрирани някакви нови и адекватни мерки, които МОН ще предприеме за подобряване дистанционното обучение, уточни Анастасова. По думите й рисковете остават същите, както и преди.

„Рискуваме да не бъдат обхванати всички деца, рискуваме да твърдим, че е съществувало дистанционно обучение, а то да се изразява в размяната на задачи и изпълнението им по имейли. Рискуваме да нямаме необходимата подготовка на част от учителите и училищата. Голямото ми притеснение е, че рискуваме да задълбочим съществуващите вече огромни различия в качеството на образованието, получавано в различните училища. Не мисля и, че процесът е технически обезпечен изцяло. Немалка част от децата се включват в това дистанционно обучение чрез телефоните си. Тук не можем да говорим за качествено дистанционно обучение“, коментира Ирена Анастасова.

Като председател на Съвета по образование към Градския съвет на БСП – София тя посочи, че най-големите предизвикателства пред столичното образование са в посока различно качество на образованието в различните училища, липса на адекватна база за спорт, липса на учители. Според нея друго сериозно предизвикателство за образованието в София е целодневната организация на учебния процес, защото липсва база за това. В момента училищата в столицата не могат да си позволят да преминат на едносменен режим, отбеляза депутатът от ПГ на „БСП за България“. Проблемите са сериозни и в Столична община не могат да се разминат само със строене на нови детски градини, трябва да се мисли и за строене на нови училищни сгради, добави Ирена Анастасова. Тя заяви, че целите й като председател на Съвета по образование към Градския съвет на БСП – София са да се обхванат всички промени и да се предлагат решения. „Сигурна съм, че настоящия съвет по образование към Градския съвет на БСП ще търси и ще намери адекватни решения не само за столицата, но и за страната“, обобщи тя.

След като вчера Ирена Анастасова беше избрана за заместник-председател на БСП в ресор публични политики, тя заяви, че партията трябва още повече да се отвори към хората. „За народа не са важни вътрешните ни проблеми, ние затворихме тази страница и с Конгреса, и с Националния съвет в неделя. За хората е важно какво ще направим за тях. Имаме визия, която трябва да допълним и усъвършенстваме и да я предложим на българските граждани така, че да ни разбират и да я подкрепят. Тръгваме към парламентарните избори с работещи политики, без популизъм.

Pin It on Pinterest