Беновска: Политиците имат ли воля да подпишат „граждански договори“ с избирателите ж.п. транспортът за товарните и гражданските превози да е основният?

Димитър Савов, директор на НТП към МТИТС и Бисер Минчев, и.д. заместник-главен директор „Експлоатация“ в НКЖИ отговарят на въпрос на Илиана Беновска по време на Онлайн кръгла маса за експертно обсъждане и изпълнение на „Национален план за възстановяване и устойчивост“ с организатор „Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия“ (RASTIA), в партньорство с КТ „Подкрепа“ и „Българска търговско-промишлена палата“ от 9-ти февруари 2021 г.

Илиана Беновска: Част от моя въпрос съдържа и това, което каза г-н Джамбазки, важният въпрос е икономическият. Пренебрегнат е ж.п. транспортът, който е много по-евтин и по-екологичен, вие го знаете по-добре от мен, за сметка на автобусния транспорт и това беше една от политическите договорки в началото на прехода. Няма да говоря за гражданския транспорт и няма да се размечтаваме за влака-стрела в Китай и т.н., вие като професионалисти сигурно ще ми отговорите какви възможности има изобщо, защото аз се занимавам с тези въпроси. Инфраструктурата на ж.п. мрежата, тя е в окаяно състояние, вие го знаете по-добре от мен. Предстоят избори и се появяват гласове и от синдикатите, че политиците трябва да подпишат условно казано граждански договори със своите избиратели. Има ли политическа енергия, предложения и икономическа обосновка, средства наистина да се преобърне тенденцията и ж.п. транспорта да стане за товарните превози основният? И има ли политическа воля и възможност гражданите да бъдат свалени от колите и автобусите и да започнат да ползват ж.п. транспорта и той да успява да осигурява нужната комуникация?

Димитър Савов: Г-н Желязков отиде на друга среща, аз ще Ви отговаря, аз съм директор на НТП. Мога да Ви кажа, че във всичките ни програмни документи до 2030 г. железопътният транспорт е приоритет. Много сме радостни, че от проектите в „Национален план за възстановяване и устойчивост“ 90% от проектите са свързани със железопътния транспорт, с подобряването на инфраструктурата, но не само. Радваме се, че ще можем да подобрим подвижния състав, което е много важно за цялостната услуга. Последователно работим за модернизиране на трансевропейската мрежа, основните направления. Сега се грижим за балансирано развитие, проектите ни са голяма част в Северна България, ж.п. възли. Както и г-н Джамбазки каза предвидили сме и в Механизма свързана Европа и проекти в направлението Видин – София.

   Другото него, тази „зелена сделка“ ни дава голям шанс да се съсредоточим върху железопътния транспорт, защото се предоставят допълнителни възможности и също така инструменти, които осигуряват балансирано развитие на автомобилния и железопътния транспорт, ТОЛ системата, която би трябвало да се възвърне в първоначалните нива, където е изчислено така, че замърсителят ще плаща справедливо за замърсяването на въздуха и нарушението на инфраструктурата, за деформирането й. Така че водим последователна политика, надяваме се това да се отрази и на процентното съотношение на използване на автомобилен и железопътен транспорт!

Бисер Минчев: Г-жа Беновска каза за окаяното състояние на железопътана инфраструктура, искам да Ви кажа, че освен този план за устойчиво развитие НКЖИ полага усилия по всички европейски механизми, с които има възможност да работи, включително имаме и проекти с национално финансиране. Така че това, което е възможно в момента като състояние на инфраструктурата се прави, модернизира се, а там, където не сме вложили усилия поради липса на финансови средства, тя е безопасна за тази скорост, която е в момента.

Pin It on Pinterest