Зефира Вълова: Фестивалът „Изкуството на барока“ прокарва нова пътека в музикалната индустрия и култура в България

Зефира Вълова – Артистичен директор на Фестивала „Изкуството на барока“, в „Беновска пита“ във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и  по Радио К2 на 93.9MHz на 25-ти септември 2021 г., заяви позиции по следните теми:

XV фестивал „Изкуството на барока“.

    Зефира Вълова съобщи, че на 26-ти септември започва XV фестивал „Изкуството на барока“, който ще продължи до 20-ти октомври в София. Ще бъдат изпълнени емблематични барокови изпълнения. 

    „Как успяхте да съберете тези музиканти?“, попита Беновска. Зефира Вълова отговори: „С много главоболие, настояване и най-важното е, че се старая да откликна на техните желания за репертоар. Всеки ще се изрази в своята сила!“.

    „Какво е барокова цигулка, хората дори не знаят какво е обикновена виола?“, попита Беновска. Зефира Вълова обясни, че цигулката е била изобретена през бароковата епоха. Известните лютиери от Италия създават барокови цигулки. Впоследствие същите тези инструменти, които не губят своята стойност, биват префасонирани, така че да отговарят на изискванията на новите концертни зали. 

    Вълова обясни, че чембалото е предвестник на съвременното пиано. Клавиатурата е двойна. То само по себе си е клавишен инструмент, но няма система от чукчета, а по-скоро перца, които подръпват като кукички. Тоест звукоизвличането е подобно на китарата. Съвременник на този инструмент е лютнята.

    На събитието ще прозвучат и много духови инструменти от епохата на барока. Те са рядкост, за пръв път са у нас. Това са бароков обой, както и корнет, който напомня малко по звукоизвличане на нашия кавал, също така и бароков тромбон.

   Зефира Вълова обясни, че фестивалът се провежда с помощта на Столична община и нейният фонд култура. Събитието се организира и с помощта на Национален фонд „Култура“. Разбира се изисква се и страшно много труд от хора, които са готови да го предоставят, включително и безвъзмездно. „Идеята е да изразим нашата страст към музиката и да я представим по начин, който е напълно уверено верният подход, да утъпкваме една нова пътека за част от музикалната индустрия и култура, която тук не е широко застъпена!“, обясни Вълова.

Коя е Зефира Вълова?

    „Разкажете малко повече за себе си. Вие сте артистичен директор на Фестивала „Изкуството на барока“, но сякаш сте много по-известна в чужбина, отколкото в България с позициите, които заемате и Вашите изпълненения?“, попита Беновска. Зефира Вълова каза, че музикант от съвсем малка. Преди около 15 година в нея се е зародил интереса към старинната музика – музика, изпълнена на старинни инструменти и съобразено с естетиката на епохата. Тоест търси се други звучене, специални технически похвати и характеристики, които да направят музиката по-жива, а не като музеен експонат. 

   „Ние от „Беновска пита“ подехме една инициатива в областта на образованието, която озаглавихме „Знам, мога, богат съм и щастлив“. Може ли да разкажете малко повече за себе си, защото това е увлекателен пример? Хората търсят модели, които да ги вдъхновяват, да показват, че мечтите могат да бъдат сбъднати!“, попита Беновска. Зефира Вълова отговори, че за да мечтаем, трябва да имаме широк кръгозор. За да се създаде той са необходими много контакти и вдъхновение. Тя продължи, че е учила в Националната музикална академия с чудесни преподаватели. Вълова разказа, че още като малка се е научила да чете ноти.

       След Националната музикална академия Вълова е продължила музикалното си образование в Германия. Оттам нататък пътят вече е много по-лесен, защото се създават контакти, отварят се нови врати и става ясно какво точно всеки иска. Последвало е обучение в Нидерландия. Работила е 2 години във Франция, след което се е завърнала в България. 

      Зефира Вълова каза, че личният ѝ живот се развива в добра посока. Има семейство, чудесни деца, на 4 и 8 години. Прекарва хубави мигове с приятели. Дъщеря ѝ свири на пиано, а синът на цигулка. Това е техен личен избор. Живее в София. 

      „Коя е най-високата Ви реализация до момента?“, попита Беновска. Вълова отговори: „Когато човек достигне до момента, в който не е компетентен, значи се е реализирал много на високо. Налагало ми се е да ръководя оркестър, да дирижирам без да съм диригент!“.

Развитието на музиката през епохите.

    Зефира Вълова разказа, че през столетията езикът на музиката се променя и еволюира по същия начин, по който се променя и езикът ни. Например през епохата на барока бемолът не понижава толкова, колкото през романтичната епоха. Става дума за много малки разлики, които взети сами по себе си не са от значение, дори не са в капацитета на едно нетренирано ухо. Но когато много изпълнители свирят заедно, това се усеща. Затова може би магията е именно в ансамбловото свирене. Чрез тези разлики в интонирането бароковите композитори са влияели на емоциите. Защото тоналностите звучат по различен начин, едни са напрегнати, други изключително спокойни. 

Има ли желание да открие собствена музикална школа?

   „Много хора, като напреднат в своята област изпитват желание да създадат своя школа, свои последователи. А Вие?“, попита Беновска. Зефира Вълова отговори, че има още много да учи, но е преподавала и много хора искат да учат с нея. В момента отлага момента, когато ще се отдаде повече на преподаване, защото най-добре се преподава с „крадене“ на занаята. 

Какво предстои в професионален план?

    Зефира Вълова обясни, че реализирането на концертите в София до средата на октомври е много висок връх за нея. По отношение на работата ѝ в чужбина се налага често да пътува, аз да си сътрудничи с един ансамбъл, който е базиран в Швейцария, който се казва „Златната ябълка“. Предстоят проекти на много отговорни места, например Миланската скала, Париж, Барселона. Засега ваканция не е предвидена, лятото също е било много интензивно. 

Обръщението ѝ към публиката.   

     Зефирова се обърна към публиката: „Уважаема публика, всички усилия са насочени към това вие да сте щастливи, вие да влезете, да се чувствате комфортно в концертната зала и да излезете окрилени от това, което сте чули. Не се колебайте и присъствайте на концертите от фестивала „Изкуството на барока“ през тази година!“. Така завърши разговорът между Зефира Вълова и Илиана Беновска в „Беновска пита“ във facebook.com/iliana.benovska и в youtube.com/Беновска пита-Радио К2 и  по Радио К2 на 93.9MHz на 25-ти септември 2021 г.    

Pin It on Pinterest