Защо всяко съветско дете мечтае за малка реплика на истински автомобил?

Децата в СССР не се радват на голямо разнообразие от играчки, но някои от тях имат късмета да притежават умалени реплики на истински автомобили.

Колата с педали е истинско чудо, луксозен артикул, желан от всяко съветско дете. В СССР има десетки модели на колички с педали – „Москвич“, „Ракета“, „Победа“, „Радуга“. Някои от тях са малки реплики на истински автомобили. Всички те са изработени според най-добрите традиции на съветския дизайн: с внимание и любов към детайла. Освен това са доста солидни – в истински съветски стил. Недостатъкът им е, че са достъпни за много малко деца.Детски автомобил, 1955 г.

Детски автомобил, 1955 г.Б. Удовиченко/МАММ/МДФ /russiainphoto.ru

Сергей израства в Москва през 1960-те години. Той си спомня, че тогава не може дори да мечтае за подобна кола. Първо, те са скъпи, и второ, продават се само в „Детский мир“, основния магазин за играчки в града, и веднага се разпродават.Деца в кола с педали

Деца в кола с педали „Стрелка“, 1962 г.В. Петров/Музей на Череповец

„Мисля, че в нашия квартал имаше само една такава кола и тя беше на сина на някаква „важна“ клечка. Имах само триколка, но бях адски щастлив“, разказва Сергей пред Russia Beyond.Децата се снимат в парка, 1970 г.

Децата се снимат в парка, 1970 г.Владимир Борин/Из семейния албум на Андрей Яночкин

Освен това по-голямата част от съветските хора живеят в толкова малки апартаменти, че просто нямат достатъчно място за кола с педали. В култовата съветска комедия „Иван Василиевич: Назад към бъдещето“, има сцена, в която се вижда кола с педали, съхранявана на стълбището, заедно с детски колички. Но дори тази опция е достъпна само за хората, които живееят в жилищни блокове с портиер: в противен случай подобен популярен и желан предмет може да бъде откраднат.Кадър от филма

Кадър от филма „Иван Василевич сменя професията си“Леонид Гайдай/“Мосфилм“, 1973 г.

Олег израства през 1980-те години – времена на силен дефицит на всичко, включително на играчки. „Когато подобна кола се появеше в квартала, тя предизвикаше небивало вълнение и завист, а щастливият ѝ собственик ставаше „приятел“ с абсолютно всички.“От семейния албум на Николай Трутнев

От семейния албум на Николай Трутнев“Сърцеразбивач“, 1965 г.

Тези автомобили с педали обаче имат съществен недостатък: проектирани са за деца на възраст от четири до пет години с определена височина и доста слабички. Така, за съжаление, те могат да се ползват само един летен сезон.В парка във Волгоград, 1960-те години

В парка във Волгоград, 1960-те годиниДмитрий Балтерманц/МАММ/МДФ /russiainphoto.ru

В някои градове колите с педали могат да се наемат за няколко кръгчета в парка или на централния площад. Съветските родители обаче не са склонни да глезят децата си, така че карането на кола с педали, както и сладоледът и захарният памук, са специални наслади, резервирани за празници и рождени дни.На паркинга на детски таксита, Архангелск 1965 г.

На паркинга на детски таксита, Архангелск 1965 г.Всеволод Тарасевич/МАММ/МДФ /russiainphoto.ru

Борис израства през 1980-те години в съветска Рига. Там недостигът не е толкова осезаем, така че „получаването“ на такава кола е малко по-лесно. Борис си спомня, че тя е доста тежка, а по-големите деца му помагат да качи и прибере „играчката“ си вкъщи на третия етаж. Той не би могъл да я вдигне сам. СССР обаче отделя много внимание на детското развитие и ако едно дете се интересува от автомобили и шофиране, то може лесно да се присъедини към мотоклуб. Има дори турнири с млади „състезатели“.Състезание за млади шофьори, 1930 г.

Състезание за млади шофьори, 1930 г.Николай Капелюш/Архив за аудиовизуална документация на Нижегородска областМлади шофьори на спортния парад, Червен площад, 1936 г.

Млади шофьори на спортния парад, Червен площад, 1936 г.Александyр Родченко/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru

През 1966 г. Москва е домакин на парад и състезание на любителски собственоръчно направени автомобили и мотоциклети, организирани от популярното списание „Tехника молодежи“. Парадът минава през центъра на града, а участващите превозни средства след това се показват в парк „Горки“.Валентин Хухлаев/Архив на Валентин Хухлаев

Например „Москвичът“ на снимката по-долу не е серийно производство, а е люнителска изработка.Валентин Хухлаев/Архив на Валентин Хухлаев

За по-малките има „опростени“ опции: сядат в „колата“, а родителите ги бутат. Снимката по-долу представя модел на „Волга“.Андрей Соболев/Личен архив

Днес руските магазини предлагат богат избор от автомобили играчки, включително най-новите чуждестранни модели. И все пак колекционерите са готови да платят завидна сума за съветска кола с педали (цените в сайтовете за реклами варират от 4000 до 50 000 рубли/$50-700). След като бъде боядисана, тя отново е радост за окото и служи на новия си собственик десетилетия наред.Първи автомобил, 1974 г.

Първи автомобил, 1974 г.Снимка от личния архив на Максим Л./russiainphoto.ru

автор: АЛЕКСАНДРА ГУЗЕВА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest