Защо руските пътнически влакове са толкова бавни?

Много хора – руснаци и чужденци, често се оплакват, че руските влакове се движат по-бавно, отколкото тези в другите страни.

Russia Beyond направи разследване, за да провери дали има нещо вярно в това твърдение.

Въпреки че руските влакове са известни с това, че винаги пристигат навреме, те са също така печално известни с ниската си скорост в сравнение с влаковете в други европейски страни.

Например максималната скорост на влаковете за дълги разстояния, задвижвани от електрически локомотиви, варира от 100 до 120 км/час и рядко достига 140 км/час. За разлика от тях, влаковете за дълги разстояния в Германия, Испания, Франция и Турция често се квалифицират за високоскоростни, тъй като могат да развиват скорост до 320 км/час.

Най-бързият влак на Русия – „Сапсан“ Siemens Velaro, койро свързва Москва със Санкт-Петербург и Нижни Новгород, пътува с максимална скорост от само 250 км/час.

Защо тогава руските пътнически влакове са бавни? Тук ще намерите няколко причини:

Бавни товарни влакове

Владимир Смирнов/TASS

Една от причините е прословутата мудност на товарните влакове, които често използват същите релси като пътническите влакове.

„По-лесно е да сложиш раницата на раменете си и да ходиш до Владивосток, отколкото да отидеш там с товарен влак, чиято средна скорост е само 18 км в ден“, това заяви вицепремиерът Аркадий Дворкович през 2014 година.

Оттогава малко неща са се променили. Проблемът е голям и той е причинен не само от бавните влакове, но и от ниския капацитет на трафика на железопътните линии.

Теоретично погледнато, напълно е възможно товарните влакове да бъдат ускорени, но това ще изисква много инвестиции в нова инфраструктура, а това от своя страна най-вероятно ще доведе до увеличаване на цените на превозваните стоки, като например въглища.

За да се избегне този нежелан резултат, товарните влакове остават бавни, а пътническите, които теоретически могат да се движат много по-бързо, са принудени да приспособяват скоростта си към графика на бавните товарни влакове.

„Гърла на бутилки“

Евгений Одиноков/Sputnik

Друго нещо, което забавя средната скорост на пътническия руски влак, е проблемът с така наречените „гърла на бутилки“ – части от маршрути с нисък капацитет на движение, където влаковете се струпват и трябва да чакат своя ред, за да преминат.

Повечето от тези тесни места се намират по Транссибирската железница – главната транспортна артерия на страната.

„[В Русия] по 20% от жп линиите преминават 80% от товарния трафик, а по 80% от останалите жп линии преминават само 20% от товарния трафик“, казва ръководителят на отдела за изследване на жп транспорт към Института за природна монополия Владимир Савчук в интервю за вестник „Комерсант“.

Експертът също така казва, че Руската железопътна компания (РЖД, държавният монопол, който управлява железопътния транспорт в Русия) е заинтересована главно от развитието на тези 20% от жп линиите, което ще остави останалите без надзор.

Този проблем води до понижаване на средната скорост както на товарните, така и на пътническите влакове като цяло.

„В нашата страна има много малко ‘копринени отсечки’ – релси без кръстовища (каквито имат редовните релси), които могат да поддържат пълния капацитет на високоскоростните влакове“, това казва София Дорофеева, която наскоро стана първата жена в Русия, завършила като квалифициран кондуктор на влакове. 

Преминаване към пазарна икономика

Vitaliy Ankov/Sputnik

Изненадващо, преминаването от държавно планирана икономика към свободен пазар, което се случва в Русия след разпадането на Съветския съюз през 1991 г., също създава проблеми за влаковете.

Железопътната система, разработена от Съветския съюз, е създадена, за да обслужва нуждите на държавно-планираната икономика, като тя не набляга на износа. Когато Русия преминава към пазарна икономика през 1991 г. се оказва, че в страната има твърде много товарни вагони – повече от 1 млн. в общ брой и приблизително 240 000 са повече от необходимото. Тези празни вагони пречат на ефективната железопътна логистика, която бързо се преориентира за нуждите от внос и износ на новата руска икономика.

Когато все повече и повече товари започват да се транспортират в чужбина, старата инфраструктура не успява да осигури същата ефективност и довежда до по-бавни влакове като цяло, тъй като намалената скорост на товарните влакове забавя и пътническите влакове.

Докато руските власти търсят начини за подобрение скоростта на влаковете в страната, нетърпеливите пътници могат да се спасят, като се насладят на спокойното темпо на руските влакове!

източник: RUSSIA BEYOND

Pin It on Pinterest