Общество

Защо руската армия все още използва стари съветски хидроплани?

Някои амбициозни руски проекти за хидроплани така и не виждат бял свят, но други продължават да крепят руския флот вече повече от половин век.

МБР-2

Sputnik

Хидропланите МБР-2 са използвани ефективно по време на Втората световна война като разузнавачи и бомбардировачи. „Кравите“ или „хамбарите“, както ги наричат пилотите, са лесна плячка за врага заради лошата си броня и ниската си скорост. Ето защо МБР-2 се ползват предимно за среднощни бомбардировки.

Александър Маркин

„Бериев“ Р-1

Архивна снимка

Първият съветски хидроплан с турбореактивни двигатели Р-1 е толкова бърз, колкото и американските FH1 Phantom и F9F Panther. Независимо от това поради технически проблеми и недостатъчен боен обхват той никога не влиза в серийно производство.

Бе-12

Николай Акимов/TAСС

Този ветеран служи в редиците на съветските и руските войски 58 години и е най-старият хидроплан в армията. Основната му задача е да търси и проследява вражески подводници. Планира се в близко бъдеще да бъде или подменен, или напълно модернизиран.

А-40

Валерий Матицин/TAСС

Разработен през 1980-те години, А-40 е проектиран да замени Б-12 като основен съветски самолет-амфибия за борба с подводници. Проектът се срива с разпада на СССР, но днес руското министерство на отбраната обмисля да му даде втори шанс за живот.

Бе-200

Максим Блинов/Sputnik

Единственият реактивен самолет-амфибия в света – Бе-200 – е многофункционална машина. Може да бъде преконфигуриран за операции по търсене и спасяване, за превоз на пътници и товари и за морски патрул.

По време на противопожарни мисии той поема до 12,5 кубика вода за няколко секунди, докато лети над водни повърхности, след което ги изсипва върху огъня.

ВВА-14

Александър Маркин

„Бериев“ ВВА-14 е неуспешен опит на съветските дизайнери да създадат самолет-амфибия с вертикално излитане. Такъв хидроплан би могъл да бъде използван като стратегически или тактически бомбардировач и е планирано да бъде въоръжен с ядрено оръжие. Въпреки това липсата на подходящи двигатели за вертикално излитане кара дизайнерите първо да превърнат ВВА-14 в обикновен самолет, а след това и да отменят целия проект.

Бе-2500

ПАО ТАНТК „Г.М. Бериев“

С дължина на полета до 16 хил. км., този самолет-амфибия е планиран за превоз на товари при тансконтинентални полети. Това е най-големият хидроплан, разработван някога, но проектът така и не е реализиран.

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest