Защо най-слабият самолет на СССР е един от най-добрите през Втората световна война?

Когато съветският народ превръща слабостите на лекия нощен бомбардировач По-2 в преимущества, той се превръща в един от най-ефективните военни самолети на войната.

1. Съветският лек нощен бомбардировач У-2 (преименуван на „Поликарпов По-2“ през 1944 г.) не може да се мери с противниковите изтребители и изостава от всички немски бомбардировачи. Самолетът обаче се смята за легенда в СССР и бива прославян във филми и песни. Защо е така?Учебно-тренировъчните самолети У-2. 1940 година

Учебно-тренировъчните самолети У-2. 1940 годинаАнатолий Гаранин/Sputnik

2. До началото на немската офанзива в Съветския съюз, По-2 вече се счита за „старец“. Създаден през 1927 г., той се използва активно като „летящ тренажор“ за съветските пилоти. Това е първият самолет, на който летят новобранците („У“ в името му се добавя на руски за „учебний“ – т.е. „учебен“). Той „прощава“ на начинаещите дори сериозни грешки.Героят на Съветския Съюз Валерий Павлович Чкалов до учебния самолет У-2

Героят на Съветския Съюз Валерий Павлович Чкалов до учебния самолет У-2В.Фишман/ТАСС

3. Бипланът също е използван като селскостопански самолет за пръскане на култури. Дори след като се доказва като ефективна военна машина по време на войната, той продължава да бъде наричан мило от войниците „Кукурузник“.По-2 в полет

По-2 в полетArchive photo

4. Уязвимите По-2 имат повече от скромна скорост от 150 км/ч и могат да летят само на разстояние до 400 км. Впоследствие обаче недостатъците на самолета се използват в СССР като предимства. По-2

По-2Archive photo

5. За разлика от големите високоскоростни самолети, този биплан може да каца и да излита от малки неподготвени летища и дори на бойното поле. „Приземихме нашите По-2 близо до щаба на танковите бригади, които бяха точно в средата на битката. Като стояхме ниско, ние прелетяхме покрай експлозиите до командните пунктове, доставихме тайни пакети и отново излетяхме над „огненото море“, спомня си Яков Шейнкман, подпоручик в 994-и авиационен полк. Тази способност на По-2 ги прави незаменими и в установяването на контакт с партизанските части.  Войници пренасят ранените на борда на У-2. Точната дата на снимката не е известна.

Войници пренасят ранените на борда на У-2. Точната дата на снимката не е известна.Леонид Великжанин/ТАСС

6. По-2 може да се използва за транспортиране на пратки, за превоз на товари, за разузнаване или дори за атака над вражески самолети. Най-славното му време обаче е, когато служи като лек нощен бомбардировач. Ниската му скорост му позволява да лети на много малка височина, като избягва успешно дървета и сгради, и прецизно поразява цели на земята. В непрогледната тъмнина на нощта пилот на По-2 може да забележи светлината на лампа или запалена цигара, а следователно и да бомбардира. Войниците от вражеския лагер често са принуждавани да прекарват студените руски нощи без огън заради тези съветски бомбардировачи.Втори Украински фронт. У-2 преди полет.

Втори Украински фронт. У-2 преди полет.Георгий Липскеров/ТАСС

7. „Самолетът По-2 не позволява на немците да спят през нощта. Продължителен рев в небето, взрив на бомба, след това отново рев. Понякога лъчите на прожекторите откриваха местоположението му и тогава цялата немска отбрана стреляше по самолета, но той продължаваше да лети така, сякаш е омагьосан…“, припомня си сержантът на пехотата Юрий Кожин. „Точността им беше невероятна. Веднъж, по време на лунна нощ, се озовах в ‘ничия земя’. По-2 прелетя отгоре и пусна бомба, която избухна само на 160 м от мен. Първата ми реакция беше – те нападат нашите си войски! Но тогава разбрах – там бяха немските позиции!“Самолет По-2

Самолет По-2Евгений Халдей/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru

8. Една от най-ефективните съветски части, които се сражават на По-2, е 46-ти Тамански гвардейски нощен бомбардировъчен авиационен полк, състоящ се от жени пилоти. Наречен от немците „Нощните вещици“, той унищожава 17 прелеза, 46 склада за муниции, 86 бункера, 9 влака и 2 жп гари. За цялата война полкът губи 32 пилоти, а 23-ма стават Герои на Съветския съюз.Пилоти от 46-ти гвардейски авиационен полк

Пилоти от 46-ти гвардейски авиационен полкЕвгений Халдей/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru

9. „Кралят на небето“, както е наречен По-2, е достатъчно евтин за производство и лесен за поддръжка. Създадени са над 33 000 броя и той се превръща в един от най-масово произвежданите самолети в света по това време. Производството му спира едва през 1954 г., когато ерата на реактивните самолети вече е в разгара си.Самолет У-2 ще бъде свален от противниковата отбрана в нощта на 01.08.1943 г. Екипажът (пилот Полунина Валентина Ивановна и навигатор Каширина Глафира Алексеевна) ще загинат.

Самолет У-2 ще бъде свален от противниковата отбрана в нощта на 01.08.1943 г. Екипажът (пилот Полунина Валентина Ивановна и навигатор Каширина Глафира Алексеевна) ще загинат.Евгений Халдей/МАММ/МДФ/russiainphoto.ru

10. Интересен факт за По-2 е, че той е единственият биплан в историята, който празнува победа над реактивния самолет. По време на Корейската война прехващачът F-94 е преследван от съветския самолет. Като се опитва да го атакува отзад, американският самолет е принуден да намали скоростта си на по-малко от 160 км/ч, поради което спира и се разбива.По-2 в полет

По-2 в полетБорис Вдовенко/Sputnik

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest