Защо НАТО се бои от „Сухой“?

Изтребителите на „Сухой“ се смятат за едни от най-добрите бойни самолети в света днес.

Те не просто се съревновават наравно с американските си колеги, но често надминават чуждестранните си конкуренти.

Су-25

IRONHIDE (CC BY-SA 2.0)

Су-25 е проектиран за поддръжка на щурмовите войски. Той не зависи от големите летища и може ефикасно да излита и каца по каменисти писти или на пътища в близост до фронтовата линия.

Това е един от най-добре въоръжените самолети в руските ВВС. В зависимост от задачите му на Су-25 могат да бъдат монтирани 32 вида оръжия, включително ракети „въздух-въздух“ и „въздух-повърхност“.

За над 40-те си години боен опит Су-25 участва в 18 войни и конфликта на три континента: от войната в Афганистан до текущата операция в Сирия.

Су-27

Министерство на отбраната на Русия/Global Look Press

Много маневрен и бърз, Су-27 е смятан за един от най-добрите руски бойни самолети, Известен в НАТО като Flanker, Су-27 е еднакво невероятен в бой и на въздушни представления, където е способен да демонстрира въздушна акробатика.

Flanker e конструиран като отговор на американския F-15. Тези самолети никога не са се срещали в истински бой. По време на учебните сблъсъци обаче руският изтребител е по-добър от опонента си на близки разстояния, докато F-15 има по-големи шансове на по-големи дистанции.

Днес десетки страни работят със Су-27. Изненадващо, но в този списък са и САЩ. Америка купи няколко изтребителя Су-27 от Украйна и Беларус за ученията си.

Су-27 служи като базов модел за редица модификации, включително Су-30, Су-35 и за палубния Су-33.

Су-57

Сергей Бобильов/ТАСС

Това е най-новият руски изтребител от пето поколение, предназначен да замени Су-27 и Су-35. Основните му конкуренти са американските F-22 Raptor и F-35 Lightning.

Су-57 е първият руски оперативен самолет, който използва „стелт“ технологии. Проектиран е така, че да се доближава възможно най-много до вражеските „стелтове“, притискайки ги да навлизат в близки боеве, където свръхмодерният руски изтребител може да има предимство.

Катапултната седалка на Су-57 може да спаси живота на пилота при всякакви височини, дори на земята. Планира се в бъдеще изтребителят сам „да взема решения“ за изхвърлянето на пилота.

Русия е единственият притежател на самолета днес. Няма текущи планове за износ на Су-57, за да се съхрани пазарът на добре продавания Су-35. В бъдеще обаче с него могат да се сдобият Индия, Алжир, Китай, Виетнам и дори членът на НАТО Турция.

„Сухой Суперджет“ 100

Katsuhiko Tokunaga/SuperJet International(CC BY-SA 2.0)

Sukhoi Superjet 100 е първият руски пътнически самолет, създаден след разпадането на Съветския съюз. Въпреки че конструкторите му са готови да го направят „изцяло руски“, той разчита на огромен брой чуждестранни компоненти – около 70% от структурата му.

Самолетът е хвален заради модерната си авионика, ниския шум на двигателите, горивната ефективност и атрактивната цена. Един Superjet струва три пъти по-малко от основния си европейски конкурент – Airbus A319.

Репутацията на SSJ-100 претърпя сериозен удар на 5 май 2019 година. Тогава един от самолетите беше ударен от мълния, която елиминира комуникацията с наземния контрол. След аварийно кацане на московско летище двигателите на самолета се запалиха на пистата, което доведе до смъртта на 41 пътници.

Няколко месеца по-късно – през август – най-големият оператор на самолета извън Русия – мексиканският Interjet (който разполага с 22 от машините), заяви, че спира покупките на Superjet по „финансови причини“.

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: www.bg.rbth.com

Pin It on Pinterest