Защо „летящият тренажор“ се превърна в „малък ужас“ за НАТО?

На 25 април 1996 г., под управлението на летец-изпитателя Андрей Синицин, е извършен първият полет на учебния самолет Як-130Д.

Впоследствие американските военни експерти го наричат „малък ужас, от който НАТО може да се страхува“.

Историята на Як-130 започва в периода на 1980-90-те години, когато се оказва, че чешкият учебен L-39 „Albatros“ е остарял. Пилотите не могат веднага да се прехвърлят от „летящия тренажор“ Як-130 на Су-27 или МиГ-29, а да се обучават на съвременни изтребители е изключително скъпо удоволствие. За първи път задачата за създаване на нов учебен самолет на 20 април 1990 г. е издадена от главнокомандващия на ВВС маршал на Съветския съюз Александър Ефимов.

Към създаването на „летящ тренажор“ пристъпват конструкторските бюра на „Сухой“, „Микоян“, „Мясищев“ и „Яковлев“. Поради липса на финансиране те трябва да сътрудничат с чуждестранни инвеститори. Разработката на Як-130 е осъществена съвместно с италианската компания Aermacchi, а MиГ-AT – с френски компании, които предлагат двигатели Larzac 04 и авионика Thompson. Обръщаме внимание, че Як-130 започва да лети по-късно от своя колега MиГ-AT, който излита на 16 март 1996 година. Новият „Як“ прави своя успешен дебют в полетната програма на Московското въздушно изложение година по-късно. По това време на него вече са проведени около 150 полета, значителна част от които са извършени в Италия.Як-130

Як-130Марина Лисцева/TASS

Поради разногласия с италианските партньори, съвместната разработка е прекратена на последния етап. Всяка от компаниите получава документация за основната версия на бъдещия самолет, след което Aermacchi строи самолета M-346, а конструкторското бюро „Яковлев“ – Як-130.

Боевете показват, че армията се нуждае от нови маневрени щурмови самолети, така че учебният самолет се превръща в бойно-учебен. През 2009 г. Як-130 успешно преминава държавни изпитания и 2 години по-късно влиза в производство.

Обръщаме внимание, че Як-130 (според кодификацията на НАТО: Mitten – „Ръкавица“) е първият самолет, изцяло построен в Русия след разпадането на СССР. За първи път на него е реализирана концепцията за „стъклена“ кабина, а цялата информация се показва на колиматорен индикатор.

Осем възела за окачване под крилото и един под фюзелажа позволяват на Як-130 да пренася до 3 тона боен товар, включително 4 управляеми ракети П-73 „въздух-въздух“, 4 ракети „въздух-земя“ Х-25М, неуправляеми ракети до 266-мм калибър, въздушни бомби, еднократни касетъчни боеприпаси и запалителни резервоари с калибър до 500 килограма, контейнери с 23 мм оръдия.

Напълно въоръжен и зареден изтребител тежи 10 290 килограма. Това е малко повече от половината от максималното тегло при излитане на F-16, който е основният многоцелеви изтребител на САЩ и много от техните съюзници – съобщават от „Российская газета“.  

източник: RUSSIA BEYOND БЪЛГАРИЯ

Pin It on Pinterest