Закриваща дискусия от Седмицата на професионалното ориентиране: КСО/ESG през погледа на специалистите „Връзки с обществеността“
На 22 октомври се проведе последната дискусия в рамките на Седмицата на професионалното ориентиране в Стопанския факултет, която бе посветена на гледната точка и погледа на специалистите „Връзки с обществеността“ за КСО/ESG.
В събитието се включиха:
- Елена Стефанова, изпълнителен директор на Българско дружество за връзки с обществеността
- Диляна Стоянова, Уникредит Булбанк
- Мария Георгиева, Икономически университет – Варна
Модератор на последната дискусия бе д-р Жюстин Томс, Отговорни комуникации. Тя приветства всички присъстващи с думите: „За мен е изключително удоволствие. Тази тема е много важна и смятам, че в следващите години ще бъде засягана все повече, тъй като според мен бизнесът невинаги е готов да комуникира КСО достатъчно смело и достатъчно добре. В нашият панел имаме най-добрите примери от България. Това, за което днес ще говорим е как КСО се вижда през погледа на специалистите „Връзки с обществеността“.
Елена Стефанова, изпълнителен директор на Българско дружество за връзки с обществеността, сподели: „Доста е трудно да бъдеш част от такъв дискусионен панел, защото е важно да говориш пред колеги, с които често сте конкуренти и второ, защото в рамките на една седмица всички тук са слушали различни лекции. Започнах работа в сферата на комуникациите в МФ по времето, когато интернет се ползваше през модеми. Жюстин Томс стартира по същото време своята фирма ABC Design и беше пример за вдъхновяващ стартъп, на които тогава гледахме като на „онези лудите, които смятат, че могат да правят бизнес“. В крайна сметка, през всички тези години на усилена работа, стана ясно, че комуникациите се развиват изключително бързо и разширяват полето си, което означава, че пиарът такъв, какъвто го познаваме като old school занимание, вече е една съвсем различна дейност. Данните са необходими все повече, за да сме адекватни за хората, с които искаме да говорим и те да могат да разберат защо например бихме отишли да засадим дървета, ако сме фармацевтична фабрика. За да стигнем по-бързо до всички тези хора, ни трябват тези данни. Към момента работя като комуникатор към Българската мрежа на Глобалния договор на ООН от няколко месеца насам. Това се оказа една много трудна задача, защото когато КСО е само една част от твоите преки служебни ангажименти, подходът е един, но когато работиш за организация, която се занимава главно с разработване на колективни проекти, свързани с устойчивото развитие, тогава си ангажиран 8 часа на ден предимно и главно с КСО дейности, курсът се сменя“.
„Преди половин час самата аз бях студентка, сега сменям ролята и се включвам в дискусия. Учила съм филология, след това една сутрин се събудих и гледах един пиар в един сутрешен блок и реших, че това е за мен. Записах се във ФЖМК преди много години и видях как тази професия навлиза и се развива в България. В последствие се оказа, че зад пиарът изглеждат огромни екселски таблици, часове пред компютъра и т.н. Ако смятате, че единствената работа на пиарите е да ходят по събития и ви се струва като най-готината професия на света, значи сме си свършили добре работата и добре сме си продали професията. В развитието на пиара трябва да отбележа, че CSR-а беше едно поле на нашата професия, беше разпознаван като област на пиара. В продължение на много години КСО беше разбиран като дарителските и спонсорските проекти на една компания, и така беше в продължение на много години. От известно време насам обаче, това се промени. Всички разбрахме, че еднократни инвестиции в социални проекти или спонсорства и дарения, които са с чисто имиджова цел, нямат особен ефект. Докато не се свърже CSR с дейността на банката, той си остава една красива и маргинализирана дейност. Свидетел съм как CSR прониква и бива разпознат от бизнеса като абсолютно задължителен. CSR – това е етичният начин на правене на бизнес. В този смисъл приемам КСО като едно мое пораснало дете. Имам много любими проекти, но най-важното е, че цялостно УниКредит се насочва в посока, в която може да бъде много полезен на обществото във всичките му сфери“, коментира Диляна Стоянова от УниКредит Булбанк.
Мария Георгиева, Икономически университет – Варна, сподели:„Бързам да се похваля, че се позиционираме като един от устойчивите и зелени университети в България, така че КСО е нещо, което ни е много на сърце и го развиваме с много инициативи и проекти. Работя в катедра „Маркетинг“ на университета от вече почти 10 години. Преди време с Марина и други мои колеги от практиката учредихме първата Българска асоциация на специалистите по КСО, което за мен е изключителен опит, защото имам възможност постоянно да комуникирам с хора, които врят и кипят в тази материя. Не така стояха нещата преди 10 години, когато самата аз стартирах научния си път. Кандидатствайки за докторантура трябваше да избера тема и се чудех за какво да пиша – да бъде нещо ново, интересно и актуално. Реших, че ще е добре да погледна какво се изследва в света и започнах да преглеждам заглавия на статии, които бих имала интерес да прочета. В един момент, когато прегледах списъка със статии, беше видно, че под една или друга форма ставаше въпрос за КСО. Тогава го асоциирах с каузи и благотворителни инициативи. Защитих дисертация в тази сфера и избрах да работя за пазар, който сам по себе си е противоречив от гледна точка на социално отговорни практики, а именно – пазарът на безалкохолни напитки“.
Запис на цялата дискусия можете да намерите тук.