Всичко за Константин Сомов: царят на еротиката в художественото изкуство на имперска Русия
Неговата „Книга на маркизата“ и днес може да се сметне за порнографско издание.
Константин Сомов (1869-1939) е роден в семейството на пазач на петербургския „Ермитаж“. И не е изненадващо, че момчето провежда цялото си детство сред изкуството, а след това записва да учи в Художествената академия.
„Влюбени. Вечер“, 1910Национална картинна галерия на Армения
Негов учител е самият Иля Репин, който впрочем не очаква от Сомов каквито и да е особени успехи: дразни го „детската глупост в краските“ и „композиционната несъстоятелност“ на начинаещия еротоман.
„Лятно утро“, 1920Руски музей
Но появата на символизма в руската живопис от ХХ в. и запознанството с френските импресионисти поставя всичко на място – Сомов се движи именно в тази посока. Не е ли вярно, че неговата „Заспала на тревата млада жена“ някак напомня на някога скандалната „Закуска в тревата“ на Едуар Мане?
„Заспала на тревата млада жена“ , 1913Свободни източници
Сомов участва в създаването на литературно-художественото издание „Светът на изкуството“ – главното печатно издание на руските символисти и предшественик на руския авангард.
„Лятно утро“Свободни източници
Освен това стилът и увлечението му по графиката подхождат на книгите – той илюстрира литературни произведения като книгата за изневерите „Граф Нулин“ на Александър Пушкин и пасторалния античен роман „Дафнис и Хлоя“.
„Дафнис и Хлоя“, 1930Свободни източници
Но може би най-известната и скандална негова работа е „Книга на маркизата“, с която е илюстриран сборник с еротични френски текстове от XVIII век.
„Книгата на маркизата“Руски музей
Много рисунки са толкова откровени, че дори не можем да ги публикуваме.
Свободни източници
Кръгът от приятели на Сомов в този период е предимно от главните представители на бохемството в началото на ХХ в. – художникът Александър Бенуа, импресариото Сергей Дягилев, публицистът Дмитрий Философов, поетът и композитор Михаил Кузмин.
Автопортрет, 1898Руски музей
Между другото, Кузмин е първият, който подхваща темата за хомоеротизма в руската литература, а Сомов става първият художник, възпял голото мъжко тяло.
Автопортрет, 1989Руски музей
През 1923 г. Сомов заедно с възрастния си партньор Методий Лукиянов заминава за Америка с лична изложба и така и не се връща в болшевишка Русия – след няколко години се устройва във Франция, където продължава да илюстрира книги.
„Обнаженный-юноша“ (Б.М. Снежковский), 1937Свободни източници
Живее в Париж до смъртта си през 1939 г. – и е погребан на гробището Сент Женевиев де Боа заедно с много руски емигранти от различни епохи (сред най-известните са Иван Бунин, символистите Гипиус и Мережковски, Рудолф Нуреев и Андрей Тарковски).
Интимни отражения в огледалотоСвободни източници
автор: АЛЕКСАНДРА ГУЗЕВА
източник: bg.rbth.com