Всичко, което знаем за модификацията на най-новия боен вертолет Ми-28НМ

Тази машина ще бъде най-мощният щурмови вертолет на руската армия.

Последната версия на вертолета Ми-28НМ ще бъде представена на света в рамките на изложението „МАКС-2021“ това лято, където ще изпълни демонстрационен полет с елементи на сложна въздушна акробатика.

„Вертолетът е преминал няколко модификации след бойното си кръщение в Сирия. Тук инженерите успяха да го поставят в истински бойни условия и да покажат подобрената версия, която ще стане най-мощната ‘птица’ на Военновъздушните сили на Русия в близките години“, каза Вадим Козюлин, професор в Академията за военни науки.

Предимства и недостатъци

Първият образец на модернизирания вертолет Ми-28Н

Първият образец на модернизирания вертолет Ми-28НДмитрий Серебряков/ТАСС

Новата кабина е херметична, вентилационна и с климатична система, като има и бронезащита (включително предно бронирано стъкло, което може да издържи на 12,7-мм куршуми). А бронираните прегради между членовете на екипажа минимизират възможността за едновременна смърт и на двамата пилоти. Бронята на корпуса може да издържи до 20-мм патрони.

При този вид вертолет за първи път са отделени двамата членове на екипажа – пилотът и оператор-навигаторът.

При спешна ситуация на надморска височина над 100 м екипажът може да напусне с парашути и, падайки от височина, по-малка от 100 м, енергията на удара се компенсира чрез деформиране на колесника и специални енергопоглъщащи седалки за пилотите. Системата за аварийно катапултиране се активира отделно от пилота и пилот-оператора.

За сигурността на екипажа в случай на инциденти, вратите на кабината се махат и се надуват спасителни стълби, по които пилотите напускат вертолета. Освен това има и допълнителен отсек с две или три места за спешна евакуция на екипажите от аварирали вертолети.Първият образец на модернизирания вертолет Ми-28Н

Първият образец на модернизирания вертолет Ми-28НДмитрий Серебряков/ТАСС

„Ми-28НМ е последната модификация на Ми-28Н. Възможностите му са разширени, включително маневреността. Машината може да използва високоточни оръжия и има нова система за управление с елементи на изкуствен интелект. Ми-28НМ може да се използва във формация и бързо да взаимодейства с други вертолети, дронове и летящи апарати на бойното поле“, казва Дмитрий Литовкин, главен редакор на „Независимое военное обозрение“.

Както той отбеляза, въоръжението на вертолета включва и дронове-камикадзе.

„Ми-28НМ влиза в дадена зона и пуска един или няколко дрона, контролирани от вертолета. Когато вражеските обекти бъдат открити, екипажът издава целеуказания и наблюдава елиминирането на обектите“, казва експертът.

Вертолетът може да работи при прости и сложни метеорологични условия, да лети в ръчен и автоматичен режим с обиколка на терена. Една от важните промени за пилотите на Ми-28НМ е дуален контрол, когато в случай на раняване или смърт на пилота, вертолетът ще може да се контролира от навигатора. В Ми-28Н няма такава система.

Бойни системи за всякакво време

 Руският ударен вертолет Ми-28НМ

Руският ударен вертолет Ми-28НМ „Ночной охотник“ („Нощен ловец“)Гавриил Григоров/ТАСС

Комплексът позволява използване на оръжия по всяко време и при всякакви метеорологични условия, като осигурява възможност за групово използване на вертолетите в битка, с разпределяне на целите между тях, както и с размяна на информация за цели между вертолетите и въздушните или наземните командни пунктове.

Пилотът е напълно интегриран в системата за управление на вертолета. Той получава изчерпателен поглед върху ситуацията на бойното поле благодарение на устройствата и системите.

Ми-28НМ има и нов локатор (бордови радар), който осигурява кръгов обзор (разположен в сферичен обтекател над оста на основния ротор). Позволява сканиране на въздушното пространство в обхват от 90 градуса (хоризонтално) и 44 градуса (вертикално), открива различни цели, без да демаскира вертолета. Така животът на екипажа е изложен на по-малък риск.

Комплексът също така включва високочестотна инерционна навигационна система, която позволява определяне на локация, скорост, курс и други параметри на вертолета; бордова система за диагностика и многофункционални цветни индикатори, както и оборудване за взаимодействие с безпилотни летателни апарати. Всички контроли на бордовото оборудване са интегрирани в единна система.

автор: ИГОР РОЗИН

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest