Ту-114: историята на водещия самолет на СССР

Ту-144 се превръща в най-големия транспортен самолет в средата на XX в., но действа само 20 години. Защо?

Ту-114 е пътнически самолет за далечни полети и е оборудван с турбовитла. Проектиран е в средата на 1950-те на базата на бомбардировача Ту-95. Самолетът се произвежда в продължение на 4 години. През този период са изградени 31 машини от този клас.

История на самолета Ту-114

Keystone-France/Gamma-Keystone/Getty Images

На конструкторите им става ясно, че бъдещето принадлежи на реактивните двигатели и реактивните самолети. Въпреки това, лидерите на държавата в началото на 1950-те решават да създадат високоскоростен пътнически самолет с турбовентилаторен двигател. Бюрото „Туполев“ разработва нов летателен апарат в началото на 1955, след съответния указ.

Работата по този проект протича много бързо, така че новият самолет е готов само за 1,5 години и прави първия си полет в късната есен на 1957 година.

Ту-114 няма еквивалент в света по брой пътници, които могат да се поберат на борда. До началото на 1970-те той е най-големият пътнически самолет. Поради факта, че е с долно разположени крила, конструкторите го оборудват със сравнително високо шаси, с каквото не разполага никой друг самолет от този клас. Тази система обаче носи и някои недостатъци.

Характеристики на дизайна на Ту-114

Sovfoto/Universal Images Group/Getty Images

Крилата на самолета са разположени ниско, като на тях са монтирани четири двигателя. Машината се захранва с турбовитлови двигатели, като на всеки има коаксиални витла, въртящи се едно срещу друго. Цялата система на двигателите произвежда 60 000 конски сили при излитане, като при това машината остава сравнително икономична и използва около 5,6 тона гориво през първия час на полета.

Що се отнася до корпуса, той се състои от две палуби, свързани със стълба. Горната палуба е отсекът за пътниците, където се намират седалките, а долната се състои от два отсека за багаж и кухня. В долната палуба има стая за почивка екипажа.

Пътническото отделение се състои от три отделни отсека с различна класа, като във всеки от тях могат да се поберат различен брой пътници. В първата кабина има 41 места, във втората – 48, а в третата са пътническите купета. В самолета има две тоалетни (мъжка и женска).

Недостатъци

Лев Поликашин/Sputnik

„Самолетът има няколко недостатъка заради турбовитловите двигатели. На първо място, витлата и двигателите вибрират толкова силно и вдигат толкова много шум, че за пасажерите е доста некомфортно. На второ място, горивната система има несъвършенства. И това е може би най-големият проблем“, разказва главният редактор на списанието „Независим военен обзор“ Дмитрий Литовкин.

Както отбелязва той, практическата експлоатация разкрива, че горивните резервоари на крилата са твърде крехки и се повреждат при полет. „Това е можело да доведе до експлозия на двигател и да причини трагедия“, допълва той.

„Самолетът има и високо оборудване за обслужване – необходима е сравнително висока стълба, каквато по онова време не се използва за нито един самолет. Понякога има нужда дори от две стълби – като например при визитата на Хрушчов в САЩ“, обяснява експертът.

Ту-114 е и много капризен в сравнение със самолетите с турбини. Разходите за експлоатация са по-високи в сравнение с новите модели на пазара и е по-рентабилно да се купуват нови турбинни самолети, отколкото да се използва трудният за поддръжка и рискован Ту-114.

Рекорди на Ту-114

Лев Поликашин/Sputnik

С помощта на този самолети са поставени цели 32 световни рекорда. Ето ги и тях:

  • Най-големият турбовитлов самолет за своето време, който може да транспортира пътници на борда си;
  • Най-бързият пътнически самолет в света с този вид двигател;
  • Най-мощни двигатели в света по онова време.

В момента в света не са останали Ту-114 в експлоатация. Съществуват само три версии, които не се използват, а три служат като музейни експонати.

В историята на Ту-144 има само две катастрофи. Първата е при излитането, когато оборудването за приземяване на самолета закачва парапет, след което носът му се удря в пистата. Умират над 20 пътници, но има и няколко оцелели. Вторият инцидент се случва поради грешка на механика.

автор: ИГОР РОЗИН

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest