Трансполярната железница на Сталин, която той така и не успява да построи
В покрайнините на Салехард можете да видите стар парен локомотив на пиедестал.
Така местните жители отбелязват един от най-амбициозните съветски проекти отвъд Полярния кръг.
Архивна снимка
Трансполярната магистрала е една от последните „големи постройки“ на Йосиф Сталин. Железопътната линия е трябвало да свърже градовете Чум, Салехард, Надим, Нови Уренгой и Игарка – общо 1300 км трасе през непроходими гори, реки и блата.
Архивна снимка
Започнало през 1947 г., строителството се извършва с главоломна скорост от 80 000 затворници от ГУЛАГ от двете страни на пътя. Всичко е засекретено и на хартия западната част на строителната площадка върви просто под номер 501, а източната – под 503.
Архивна снимка
Над реките Об и Енисей не са построени мостове – планирано е през лятото да се преминава с фериботи, а през зимата – по леда.
Архивна снимка
За по-малко от 6 години са построени 700 км железопътна линия, но така и не свързват различните участъци. Непосредствено след смъртта на Сталин през 1953 г. строителството е спряно, лагерите са разпуснати, а пътищата изоставени.
Архивна снимка
В сибирската пустош все още могат да се видят ръждясали локомотиви по релсите, дървени бараки и редица лагерни вишки.
Архивна снимка
Днес в експлоатация е само 200-километровият участък Чум-Лабитнанги (градът от другата страна на река Об от Салехард), където спират влаковете от Москва и Воркута.
Павел Кузмичов
автор: АННА СОРОКИНА
източник: bg.rbth.com