Общество

Този корабен док на Петър I работи от средата на XVIII до началото на XXI век

Първият в Русия сух корабен док е построен по чертежите на Петър  I през 1752 година.

Той става най-прогресивното хидротехническо съоръжение от този тип в Европа. И се използва чак до 2008 година!

През 1720-те години Кронщад става главна военноморска база на Балтийския флот. В състава на комплекса отбранителни съоръжения на Невския залив той прикрива Санкт Петербург от страната на Финския залив. А освен това е и ковачница за морски кадри, военно, търговско и пътническо пристанище.

Свободни източници

Кронщад бързо усеща необходимостта от сух док за ремонт на подводните части на корабите. В Европа аналогичните съоръжения имат сериозен недостатък: за изтегляне водата от дока им е необходим повече от месец и в крайна сметка ремонтът отнема твърде много време. Амбициозният Петър решава да се справи с този проблем и самостоятелно подготвя проект за руски док.

Свободни източници

Идеята на императора е следната: да не изтеглят водата от дока, а да я изливат. За целта Петър проектира система от резервоари с различна дълбочина. На самия док тя е 10-12 метра, а на разположения от изток басейн – 16.

Център за подводни изследвания на Руското географско общество

Водата трябва за ден да изтече през отвор по специален канал в басейна, а оттам да се пусне в морето.

Юлия Хакимова

От идеята до въплъщаването ѝ изминават над 30 години. В експлоатация докът е въведен от дъщерята на Петър – Елисавета Петровна – през 1752 година.

Юлия Хакимова

Дължината на сухия док с кръстообразна форма е 383 м, ширината 20 м, като може едновременно да приема до 10 кораба. Общата дължина на съоръжението е над 2 км.

Юлия Хакимова

През 1774 г. за изтегляне на водата от басейна установяват шотландска парна машина. Тя може да пресуши водоема напълно за 9 дни. По-късно е заменена от електровсмукатели и докът работи чак до 2008 година.

Юлия Хакимова

Още един уникален елемент на съоръжението е Доковият мост – построен през 1854 година. Това е единственият на територията на Санкт Петербург въртящ се, а не вдигащ се мост (пристанищният град Кронщад е в състава на северната столица). За да може корабът да влезе в дока, мостът се завърта на 90 градуса.

Юлия Хакимова

автор: ЮЛИЯ ХАКИМОВА

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest