Този гигантски съветски кораб на въздушна възглавница e голям фурор, но не минава тестовете
Той е дълъг над 29 м и развива скорост до 130 км/час.
Съветският корабен сектор превозва огромно количество от пътническия и товарния транспорт на страната. За да продължават работа през зимата, когато реките замръзват, инженерите работят активно по превозни средства с въздушна възглавница – известни и като ховъркрафти.
Един такъв проект е „Сормович“.Sputnik
Новият експериментален кораб носи името на завода, който го произвежда – „Красное Сормово“, в Нижни Новгород.
Новият проект наистина е с гигантски размери – над 29 м дължина, 11 м широчина и 7,8 м височина. Освен това „Сормович“ тежи 37 тона!В. Бородин/Sputnik
Гигантът се движи чрез 169-киловатов (2000 к.с.) самолетен двигател АИ-20К. Като резервен двигател той има газотурбинен AИ-8. Двата двигателя стартират аксиален вентилатор с дванадесет перки, който надува въздушната възглавница.
„‘Сормович’ имаше много специфичен вид. Отвън приличаше на сплескана жаба, към която някой умник бе решил да прикачи два вентилатора отстрани в задната част, като същевременно сложи и дюза отзад, която всъщност бе изпускателна тръба. Ревът, който издаваше, се чуваше на няколко километра по Волга“, спомня си един от очевидците на изпитанията.Борис Ушмайкин/Sputnik
Въпреки странното описание, „Сормович“ показва впечатляващи резултати. Корабът успява да надмине очакванията с максимална скорост от 120-130 км/ч – вместо заявените 100. Той се справя с разстояния от 600 км и може да работи в продължение на осем часа.Sputnik
Кораба обслужва екипаж от трима души, той може да побере до 50 пътници. Пътническото отделение се намира в носа на плавателния съд.
След успешни изпитания в края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век на „Сормович“ е възложен експерименталният маршрут Горки-Чебоксари по Волга с дължина 274 км. Трябва му един ден, за да завърши пътуването наобратно. За капитан е посочен Владимир Шчербаков, макар да влиза и в ролята на механик.
Въпреки адекватните технически характеристики, корабът работи само две години – от 1971 до 1973. Това се дължи на сериозни технически проблеми с конструкцията му: те са свързани с раздатъчната кутия, която редовно се поврежда.
Вътре в кораба.И. Куженов/Sputnik
„‘Сормович’ имаше ‘болно място’. Представете си, че машинното отделение има турбина и голяма раздатъчна кутия, която сама разпределя мощността към три отделни блока: витлата и вентилатора. Този редуктор постоянно излизаше извън строя! И причината за това бе, че плавателният съд не беше добре замислен – побързаха да го пуснат на вода“, твърди капитанът.
Освен това в хода на зимните изпитания на реката е забелязана голяма деформация на леда.Юрий Белозеров/Sputnik
Но последният пирон в ковчега на „Сормович“ е проблемът с редуктора. Той е изведен от експлоатация през 1974 г., след което е изпратен за скрап в база в Чкаловск.
За краткия си живот „Сормович“ все пак успява да превози около 6000 пътници.
автор: НИКОЛАЙ ШЕВЧЕНКО
източник: bg.rbth.com