Общество

Топ 5 дизелови локомотивa в СССР

Тези машини са технологичен пробив в ранните години на Съветския съюз и помагат на правителството да оформи една от най-напредналите държави в света.

Слабоизвестен факт е, че СССР е първата държава в света, създала и започнала да използва дизелови локомотиви.

Тези машини се превръщат в „работните коне“ на годините в началото на XX в., с които се превозват товари из обширната страна. Нещо повече, те полагат основите за по-нататъшното технологично развитие на влаковете и ги превръщат в електрическите машини, които познаваме днес.

По-долу ще намерите списък на петте водещи дизелови влака, използвани в СССР по онова време.

„Щ-ел 1“

Архивна снимка

Първият автономен дизелов локомотив в света е „Щ-ел 1“, създаден през 1924 година. Той е с 10-цилиндров дизелов двигател, направен от части, извадени от британска подводница, потънала в Балтийско море няколко години по-рано.

Новият двигател е с мощност 1000 к.с. и се движи със скорост до 75 км/ч. „Щ-ел 1“ е по-лесен за работа в сравнение с предишните версии и се движи по-бързо по релсите, тъй като инженерите могат да добавят допълнителен тягов вагон по средата на влака.

В същото време той има сериозен недостатък спрямо локомотивите от предишната епоха – ненадеждна автоматична трансмисия. Най-честата повреда на „Щ-ел 1“ е свързана с дисковете за трета скорост. Въпреки това, те се използват цели 30 години, докато не стават технологично остарели и не са изведени от експлоатация.

„ВМ“ (Вячеслав Молотов)

Архивна снимка

СССР продължава да експериментира с дизеловите локомотиви и 10 години след въвеждането на „Щ-ел 1“ е създаден първият дизелов локомотив от две части – „ВМ“ (Вячеслав Молотов).

Той е създаден като прототип по заповед на Обединеното държавно политическо управление (разузнавателната служба и тайна полиция на Съветския съюз). Целта на проекта е капацитетът на дизеловите влакове да се увеличи двойно.

Поради прибързаното производство, обаче, двигателите му не са достатъчно мощни, затова локомотивите не успяват да удвоят тежестта на вагоните и проектът си остава само прототип.

„АА“ (Андрей Андреев)

Архивна снимка

Освен стандартни влакове, жп компаниите се нуждаят и от нови маневрени локомотиви. Така, през 1933 г., в инженерния завод в Калуга е изграден експериментален дизелов маневрен локомотив, наречен „АА“ (Андрей Андреев). Това е първият дизелов маневрен локомотив в страната, който се отличава с това, че няма автоматична трансмисия.

Машината също не влиза в серийно производство заради някои дефекти, но се оказва страхотен прототип за по-нататъшната разработка на локомотиви в страната.

Локомотиви клас „Е-ел“

Архивна снимка

Това е първият съветски дизел-електрически товарен локомотив. Той се появява през 1932 г. и е създаден съвместно от руски и швейцарски електроинженери. Сред иновациите в „Е-ел 5“ е форсираната вентилация на тяговите електродвигатели, отслабване на полето за движение с висока скорост и реостатни спирачки.

Локомотивите клас „Е-ел“ са успешен проект и се използват масово за транспорт на товари на територията на Съветския съюз преди Втората световна война.

„РСД-1“

Виталий В. Кузмин/www.vitalykuzmin.net

Тези влакове стават част от американските чуждестранни доставки по договора „заем-наем“ през Втората световна война.

През 1943 г. СССР повдига въпроса за покупката на серия дизелови локомотиви за съветските железници от САЩ. За целта Американската локомотивна компания (ALCO) проектира локомотива „РСД-1“ (версия на локомотива „РС-1“ с шест оси).

В сравнение с базовата версия на локомотива („РС-1“), осовата формула на „РСД-1“ е променена специално за доставките за СССР, зада се намали товара върху релсите. Всичко останало остава подобно на оригиналната версия.

На американския производител му отнема две години да произведе нужния брой „РСД-1“ за СССР (планът е да бъдат доставени 70 машини, но две от тях потъват в Атлантическия океан при транспорта) и да ги доставят на страната.

През 1945 г. тези локомотиви се използват за транспорт на товари и хора за реконструиране на опустошената от войната страна.

Всички те работят до средата на 1980-те, когато са заменени с по-модерни електрически локомотиви.

автор: ИГОР РОЗИН

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest