Стратегия за интернационализация на фамилен бизнес: Историята на Кикоман
Традиционната завършваща лекция на международната MBA програма по Стратегическо управление на Стопански факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, в която учат студенти от 20 страни беше проведена в Аулата на 10 юни 2022 г. беше изнесена от проф. Хиро Такахаши от Университета Сока в Япония.
Проф. Такахаши преподаваше курса по „Организационна теория“ в програмата и представи принципите на кайзен управлението, а така също особеностите на фамилния бизнес и бизнес-културата в Япония, участва в посещение със студентите в българска компания, използваща японски методи за постоянно усъвършенстване и т.н.

Събитието беше съорганизирано още от Kikkoman Europe (Дюселдорф, Германия), техният български представител ВК Комерсиал Европродукт ООД и Японско-българската бизнес асоциация. Освен студентите-магистри участваха и вече завършили от предишни години, настоящи докторанти, преподаватели и бизнес-партньори на Стопански факултет, които участват в преподаването във факултета.
Кикоман е семеен бизнес с повече от 400 годишна история и производствени мощности в Япония, САЩ, Сингапур, Тайван, Нидерландия и Китай (в този ред на навлизане в съответната страна). По думите на проф. Такахаши, един от системните изследователи на Кикоман, стратегията на интернационализация на Кикоман е основана на локална иновация в местната храна с помощта на традиционна японска технология. За разлика от другите известни японски брандове, които обикновено усъвършенстват западна технология и я продават обратно като продукт на пазарите, където е възникнала (автомобили, електроника и т.н.) със соевият сос Кикоман осъществява културен трансфер и подпомога създаването на нови рецепти и вкусове, а не просто да продава японска подправка за японски или азиатски храни. Шеф Златев идеално демонстрира тази концепция с рецепти за свинско, пиле и десерти.

Г-н Хиде Йошихаши, управляващ директор на Кикоман Европа и Г-жа Ана Мийч, мениджър продажби и маркетинг представиха детайли на стратегията за обучение на крайния потребител през ресторантите, започнала през 1972 г. в Германия. Интерес предизвика наблюдението на Ана, че българският пазар много по-бързо възприема зелената капачка (символизираща по-малко сол в соса), отколкото в другите европейски страни.

Студентите дискутираха разнообразни въпроси, свързани с принципите на кайзен управлението, както и разликите в подходите на управление на бизнес-асоциации с г-н Владислав Михов, президент на JBBA. За последната една година, когато JBBA отново беше съорганизатор на закриващата лекция на проф. Такахаши асоциацията се отвори за членове, които не са контролирани от японски собственици, но правят съществен бизнес с японски партньори. Този подход се прилага широко от двустранните българо-арабски бизнес асоциации по мнение на г-н Анастас Терзобалиев, алумни на Стопански факултет и със сериозен бизнес опит в арабските страни.
Модератор и домакин на събитието беше академичният директор на международната MBA програма по Стратегическо управление доц. д-р Тодор Ялъмов, който също е и зам.-декан по научноизследователската дейност, иновациите и проектите на Стопански факултет.
Участващите бизнеси осъществиха много нови полезни контакти с дипломати, академичния състав и международните гости от разнообразни дестинации от Азия през Близкия Изток и Африка до Южна Америка.
