Общество

Щурите модели на първите съветски състезателни автомобили

Тези коли са гладки и ниски, за да преодоляват въздушното съпротивление и да развиват максимална скорост.

Скоро след като е изобразен автомобилът, максималната скорост се превръща в цел за много автомобилни конструктори. Съветските дизайнери също се включват в надпреварата.

През 1937 г. Московският централен автомобилен спортен клуб конструира двуместния спортен автомобил „ГАЗ А ЦАКС“. Той ускорява до 131,1 км/ч.

ГАЗ-ЦАКС

ГАЗ-ЦАКСАрхивна снимка

ГАЗ-ЦАКС

ГАЗ-ЦАКСАрхивна снимка

Друг спортен автомобил на име „ГАЗ ГЛ-1“ е представен през 1938 година. Той е базиран на ГАЗ М1 – пътнически автомобил, който се произвежда масово в СССР от 1936 до 1943 година. В сравнение със стандартния пътнически автомобил състезателната версия е с много по-дръзка визия. ГЛ-1 развива скорост до 147,84 км/ч.

Първият автмобил ГАЗ на Ев­ге­ний Аги­тов от 1938

Първият автмобил ГАЗ на Ев­ге­ний Аги­тов от 1938Архивна снимка

 ГАЗ-ГЛ-1 (1940 г.) в столичния ГУМ

ГАЗ-ГЛ-1 (1940 г.) в столичния ГУМРамил Ситдиков/Sputnik

Разработването и производството на спортни коли в СССР спира с избухването на Втората световна война и е възстановено едва след края ѝ през 1945 година. След войната московският инженер Александър Пелцер предлага проект на изключително необичаен състезателен автомобил, който според него може да счупи тогавашните световни рекорди за скорост.

„Звезда“Архивна снимка

Според идеята на дизайнера това трябва да е напълно нов автомобил, който не е базиран на нито един съществуващ модел, произвеждан масово в СССР. Пелцер вярва, че за да достигне максимална скорост, новата кола трябва да бъде конструирана специално за тази цел.

„Звезда“Архивна снимка

След като идеята е одобрена от държавата, автомобилът е произведен само за пет месеца. Новата състезателна кола е кръстена „Звезда“ и от двете ѝ страни има изрисувани червени звезди.

„Звезда“Архивна снимка

„Звезда“ е с изчистена аеродинамична форма, без плоски повърхности и остри ъгли.

„Звезда“Архивна снимка

Съветският спортен автомобил е в крак с международните тенденции: всички конструктори на спортни коли по онова време смятат, че въздушното съпротивление може да бъде намалено чрез подходяща форма на корпуса. Например, Mercedes-Benz W125 Rekordwagen е с подобна контрукция.

W125 Rekordwagen

W125 RekordwagenMorio (CC BY-SA 3.0)

Освен аеродинамичната форма, „Звезда“ е и много ниска: тя е само на 720 мм от земята и е под кръста на човек със среден ръст. Колата е с двигател с мощност 30 конски сили.

На 23 септември 1946 г. „Звезда“ е изкарана за първия си курс. Колата показва дребни недостатъци и тестът помага да се настрои карбураторът и да се определят точните пропорции на бензола и алкохола – двата компонента на горивото, на което върви колата.

Седмица по-късно „Звезда“ успява да развие скорост от 148 км/ч по Минската магистрала в Москва.

Година по-късно конструкторите разработват нов модел на име „Звезда-2“. Новата кола е с нова скоростна кутия, подобрена система за охлаждане на двигателя и нов мотор с мощност 42 конски сили. По време на тестовете колата успява да ускори до 159,5 км/ч.

След модернизацията автомобилът е прекръстен на „Звезда-3“. Той е с нов двигател с мощност 64 конски сили и развива скорост от 205 км/ч.

Звезда-М-НАМИ

Звезда-М-НАМИАрхивна снимка

Последният модел от серията „Звезда“ е „Звезда-6“. В сравнение с предишните модели той е с видимо удължен корпус. Максималната му скорост е само 182,8 км/ч. В края на 1962 г. конструкторското бюро за високоскоростни автомобили е закрито и производството на експериментални спортни коли е прекратено.

източник: RUSSIA BEYOND

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest