Сдружение „Зограф“: Ремонтът край катедралата „Св. Ал. Невски“ – само след общоградски референдум

Министър Боил Банов и НИНКН трябва да спрат и отложат старта на „обновяването“ на сакралната и защитена от Закона за културното наследство зона около храм-паметника „Св. Алeксандър Невски“ преди да е станало прекалено късно

Столичани са в правото си да се произнесат на общоградски референдум дали са съгласни да се „префасонира“ пространството край катедралата „Св. Александър Невски“ по „модела“ и по тертипа на случващото се с улица „Граф Игнатиев“, настоява Сдружение „Зограф“.

Министърът на културата Боил Банов и подопечният му Национален институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) трябва незабавно да преустановят реализацията на проекта за обновяването на зоната около катедралния храм-паметник „Св. Александър Невски“ в центъра на София, след което общоградски референдум е редно да се произнесе дали промяната на това знаково пространство трябва да се случи именно по примера и по калъпа на „реновирането“ на многострадалната улица „Граф Игнатиев“ и на градината пред църквата „Св. Седмочисленици“, заявяват от Сдружение „Зограф”. За да запазим, съхраним за поколенията духа на София и да спасим от скоростно „прекрояване“ с необратими последици сърцето на столичния град, каквото е наситеното с векове история сакрално пространство около величествената катедрала „Св. Ал. Невски“ и базиликата „Св. София“, задължително трябва да бъде „замразена“ или поне отложена минимум с година реализацията на проекта за „Зона 4“ от центъра на столицата, който е част от изпълнението на проект „Изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства в Централна градска част на гр. София“, финансиран по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, категорични са в Сдружение „Зограф”. Опасенията ни съвсем не са лишени от основания – към днешна дата всички софиянци, както и многобройните гости на столичния град, вече имат формирано мнение за качеството и за естетиката на извършващия се продължителен ремонт на ул. „Граф Игнатиев“ и са с лични впечатления от новата настилка от шарени плочки в градината пред църквата „Св. Седмочисленици“, както и от новите скъпоструващи бетонни пейки паралелепипеди, наричани „монолити с места за сядане“, отбелязват от гражданското сдружение и напомнят, че наскоро и кметът ЙорданкаФандъкова не скри възмущението си от ремонта на градинката при Софийския университет, след като на инспекция на обекта бяха забелязани криви плочки, неправилно запълнени фуги, лошо изпълнение на детайлите и ред други нередности. Не бива обаче да допуснем и емблематичното пространство пред катедралния храм „Св. Ал. Невски“ – символ на столицата на България, да се превърне след предстоящата реконструкция в копие или подобие на прясно ремонтираната улица „Граф Игнатиев“, преустройството на която междувременно стана истински извор на творческо вдъхновение за водещите ни карикатуристи и сатирици и хумористи, подчертават от Сдружение „Зограф“.

Притесняват ни най-вече заявените намерения да бъдеподменена паважната настилка по знаковата улица “Оборище“, тъй като в частта й от ул. “Г. С. Раковски“, водеща към Паметника на Незнайния войн и към самия централен вход на катедралата „Св. Ал. Невски“,предстои да бъдат извадени и премахнати завинаги всичките съвсем здрави едроразмерни павета, въпреки че те са декларирани за паметник на културата и са под закрилата на закона, за да бъдат сменени с „модерна“ настилка, която не само че е със спорна естетика, но по обясними причини едва ли ще издържи и оцелее в продължение на десетилетия, аргументират се от Сдружение „Зограф“. От сдружението посочват, че Работният инвестиционен проект за обновяване на зоната около храма „Св. Ал. Невски“ предвижда и цялостна подмяна на тротоарите и „потапянето“ им до нивото на площада, а с изравняването на нивата им с уличното платно и необходимостта да бъдат опазени пешеходците не е изключено и там скоро да се появят познатите ни до болка от „Графа“ гранитни ограничители тип „перки на акули“. Буди тревога и заявеното в Работния инвестиционен проект за изграждане, възстановяване и обновяване на публичните пространства в „Зона 4“ относно трансформирането на пространството зад Централния Военен клуб, като не е ясно какво ще се случи с шедьоврите на световноизвестния български скулптор проф. Любомир Далчев, които от десетилетия са там, допълват от гражданското сдружение. В проекта пише следното:„Значителната денивелация на терена позволява реализацията на полуподземна сграда, изцяло покрита от градината, но с пълноценна едноетажна фасада към Военния клуб. Такава публична сграда ще активизира занемареното сега пространство и ще повдигне цялостно нивото му. Възможно е интегрирането на новата сграда с кулата обсерватория, която може да се превърне в информационен център с панорамен изглед към площад „Ал. Невски“. Благоприятният наклон и ориентация предполагат използването на пространството като градина с панорама към най-значителните обекти от Зона 4. За целта е създадена композиция от модули от лят камък.“

https://www.sofia-agk.com/FileBrowser/File?path=esoft/tyrgove_i_konkursi/2013/TP_Konkurs_08102013/Raboten_investitsionen_proekt/Zona_4/Obyasnitelna_zapiska.pdf

Пълен абсурд на границата със скандала са намеренията да бъде заменена прочутата скулптурна група „Ослепените Самуилови воини“ на Любомир Далчев зад Военния клуб свъпросната „композиция от модули от лят камък“ – дело на неизвестен автор, но защо Министерство на културата на практика бездейства и допуска всичко това, питат от Сдружение „Зограф“. Надяваме се също в екипа на министър Боил Банов да не са забравили, че храм-паметникът „Св. Ал. Невски“ е архитектурен, мемориален и художествен паметник на културата от национално значение и цялата сакрална територия край него е под специална и най-строга закрила. Нещо повече – под площада е източният некропол на антична Сердика и неслучайно под настоящата базилика „Св. София” са експонирани десетки гробове, каменни саркофази и зидани тухлени гробници от периода ІІІ – V век, посочват от сдружението. Зелените площи около храма „Св.Ал. Невски”, градината пред църквата „Св. София”, пред Синодална палата и до паметника на Иван Вазов, също са обявени за паметник на градинското и парково изкуство, като попадат и в обхвата на охранителна зона Културно-исторически резерват „Сердика-Средец”, припомнят от Сдружение „Зограф“. Общата стойност на проекта „Изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства в Централна градска част на София“, финансиран по ОП „Региони в растеж“, е 46 078 473.32 лв. с ДДС, от които 35 037 844.89 лв. са финансирани от Европейски фонд за регионално развитие, 6 183 149.11 лв. – национално финансиране и 4 857 479.32 лв. – собствено финансиране по проекта.Очакваме институциите в лицето най-вече на Министерство на културата, НИНКН и Столичният общински съвет спешно да се задействат – след като ще се харчи сериозен финансов ресурс и ще се правят радикални градоустройствени промени в най-емблематичното място, каквото е наситеното с национални светини и символи пространство край катедралата „Св. Ал. Невски“, софиянци на всяка цена трябва да се произнесат на общоградски референдум дали са съгласни с реализацията на вече одобрения проект за въпросния мащабен ремонт или имат по-различна визия за това как следва да се подхожда към знакови места,намиращи се под закрила на Закона за културното наследство, категорични са в Сдружение „Зограф“.

     В Интегрирания план за градско възстановяване и развитие на гр. София „Зона 4“ е обозначена като „Златна София“. За това определение допринасят не само златните кубета на храм-паметника „Св.Ал. Невски“ и прочутите жълти павета. Зоната включва и едни от най-значимите символи на София: сградата на Народното събрание, „Царя“, базиликата “Св. София“, сградата на Синода, Паметникът на Незнайния войн, Паметникът на Левски, некрополът на антична Сердика, градината пред СУ „Св. Кл. Охридски“ и множество паметници. Наситеността със символи, исторически събития и спомени, обхващащи период от повече от две хилядолетия, определят духовната значимост на тази част от София. Така наречената „Зона 4“ е най-важната туристическа дестинация в столицата: в нея се намират и Галерия „Квадрат 500“, тук е и Музеят за християнско изкуство, разположен в криптата на катедралата „Св. Ал. Невски“.

Pin It on Pinterest