Общество

С какво са известни Борис Ейфман и неговият Балетен театър

Този колектив за съвременни танци е прочут по цял свят, а ръководителят му е всепризнат гений.

Какво е особеното у Ейфман и неговия творчески гений?

Алексей Даничев/Sputnik

Сергей Пятаков/Sputnik

Борис Ейфман започва своя път в танците в двореца на пионерите в съветския Кишинев, а днес е създател и художествен ръководител на собствен балетен театър, както и президент на танцова академия, която носи неговото име.

Път от провинциален театър до Ленинград

Рудолф Кучеров/Sputnik

Ейфман е роден през 1946 г. в малкия град Рубцовск в Алтайския край, където семейството му е евакуирано по време на Втората световна война. Скоро те се местят в Молдавската ССР, където петгодишният Ейфман започва своя творчески път. Отначало в танцувален кръжок в двореца на пионерите в Кишинев, а след това и в хореографското отделение на Кишиневското музикално училище.

В. Барановский/Sputnik

След като завършва образованието си, Ейфман става преподавател в пионерско студио, като същевременно работи като артист в Молдовския театър за опера и балет. Богатата му творческа енергия го подтиква да създаде свой танцов език. Така младият Борис заминава за Ленинград, където се намира една от най-добрите балетни школи в страната. Ейфман учи за балетмайстор в консерваторията и през 1972 г. става преподавател в култовото Ленинградско хореографско училище (днешната Академия за руски балет „А.Я. Ваганова“).

Ю. Барикин/Sputnik

Дипломните му работи вече са показвани на сцената на Мариинския театър. Хореографът избира необичайни композиции и композитори за постановките си.

В. Барановский/Sputnik

През 1977 г. Ейфман получава предложение за работа с танцувална трупа в организацията на „Ленконцерт“, която се занимава с провеждане на концерти с класическа и естрадна музика. Именно на нейната основа Ейфман създава своя „Нов балет“, който, след разпадането на СССР, започва да се нарича Санктпетербургски държавен академичен балетен театър под ръководството на Борис Ейфман или по-просто Балетен театър на Борис Ейфман.

А. Трубицин/Sputnik

За първите постановки той кани водещи артисти от Мариинския театър – Алла Осипенко, Джон Марковски, Валерий Михайловски. Един от първите знакови спектакли е „Идиот“ от 1980 г. по музика на Пьотр Чайковски.

Рибчинский/Sputnik

Нов поглед върху руския балет

Дмитрий Коробейников/Sputnik

Спектаклите на Ейфман приличат на класическите постановки, които сме свикнали да свързваме с бранда „руски балет“ само на пръв поглед. Критиците по цял свят, обаче, отбелязват, че хореографията им е невероятно сложна и изобилства от напълно новаторски и уникални елементи.

Алексей Даничев/Sputnik

Неговите балети се отличават и с неочакваните сценични решения, както и с необикновения избор на литературна основа. Например балетът „Up & Down“ по романа „Нежна е нощта“ на Франсис Скот Фицджералд пресъздава на брилянтната епоха на джаза в САЩ.

Игор Руссак/Sputnik

С възторг по цял свят е посрещнат и погледът на Ейфман върху класическия балет „Жизел“. Неговата „Червена Жизел“ е посветена на драматичната биография на балерината Олга Спесивцева, която някога блести из цяла Европа с „Руските сезони“ на Сергей Дагилев (включително в главната роля в „Жизел“). След революцията през 1917 г. тя е принудена да емигрира в САЩ и развива психическо заболяване.

Владимир Вяткин/Sputnik

В репертоара на театъра на Ейфман няма да видите обичайното „Лебедово езеро“, но в балета „Чайковски. PRO et CONTRA“ той се опитва да осмисли биографията и творчеството на своя любим, гениален композитор, към когото се обръща неведнъж.

Максим Боговид/Sputnik

„Искаше ми се да създам произведение, в което да мога да се потопя дълбоко в стихията на творческите мъки на Чайковски“, казва Ейфман за балета „Чайковски. PRO et CONTRA“. Пред зрителите се появяват и лебедите в техните легендарни бели пачки, и познатите сцени от „Лешникотрошачката“, както и танцувални фантазии на теми от знаменитите опери на композитора „Евгений Онегин“ и „Дама Пика“.

Ейфман предлага и своя съвременна версия на Пушкиновия „Евгений Онегин“, в която обединява класическа музика от едноименната опера на Чайковски и рок-композиции на Александър Ситковецки.

Максим Боговид/Sputnik

Най-важното за хореографа и режисьора е да разкрие психологическата дълбочина на характерите и сюжетите. Той се интересува не толкова от техническата част на танца, колкото именно от театъра, драматургията, енергията, която той предава на зрителите чрез своите постановки.

Григорий Сисоев/Sputnik

„Виждам главното си предназначение в това да открия някакви нови възможности на балетното изкуство като познание за вътрешния свят на човека“, казва хореографът.

Игор Руссак/Sputnik

Един от най-въздействащите в емоционален план творби на Ейфман е балетът „Анна Каренина“, в който той се фокусира върху любовния триъгълник в романа на Лев Толстой между Анна Каренина, нейния мъж и Вронски.

Маестрото признава, че хореографията му се гради и се създава именно като негова собствена емоционална реакция на музиката.

Михаил Клементиев/Sputnik

„Създавам един различен балет, където начинът на изразяване е съдържанието, в което има драматизъм, философия, характери, идея. И съм убеден, че това е балетът на бъдещето“, казва Ейфман.

Александър Галперин/Sputnik

За годишнината от освобождението на Ленинград от блокадата през 2014 г. Ейфман поставя удивителния по заряд и драматизъм балет „Реквием“. Името е препратка едновременно към поемата на Анна Ахматова „Реквием“ и към композицията на Моцарт, която звучи в балета, заедно със симфонията „В памет на жертвите на фашизма и войната“ на Дмитрий Шостакович.

Владимир Вяткин/Sputnik

През 2011 г. Ейфман създава своя иновативна балетна школа. „Академията за танци на Борис Ейфман“ работи с деца от 10-годишна възраст и, както твърди Ейфман, целта ѝ е да „подготвя универсални балетни танцьори“, владеещи едновременно и класическия, и съвременния танц.

Днес Борис Ейфман е носител на множество театрални премии и различни държавни награди, включително кавалер на ордена „За заслуги пред Отечеството“. И просто един от най-известните балетмайстори в света (през 1998 г. The New York Times го нарича най-големия световен хореограф).

Алексей Даничев/Sputnik

А театърът му е една от визитките на руския балет с гастроли на големите сцени по цял свят, както и на сцената на Болшой театър в Москва.

На церемонията по награждаването на Европейското първенство по футбол.

Можете да видите програмата на спектаклите тук eifmanballet.ru.

автор: АЛЕКСАНДРА ГУЗЕВА

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest