С какви автомобили пътуват в Северна Русия, където през зимата е минус 50 градуса?

Да си шофьор в Якутия, Таймир и Чукотка не е лесно, но човек се приспособява към всичко и пригажда техниката към най-големите студове. Андрей Сорокин/Sputnik

Вече разказвахме как жителите на Якутск, Норилск и Воркута подготвят своите автомобили за снежните и мразовити зими. Сега обаче да разберем какви автомобили може да се видят по пътищата на руските региони, където върлува невероятен студ? Ще се учудите силно, но сред местните жители не са на почит големите джипове и пикапи.

Японска класика за Сибир и Далечния изток

Евгений Софронеев/ТАСС

Колкото по на изток пътува човек, толкова повече японски и китайски автомобили може да види по пътищата и повечето от тях са поддържани.

Якутия е най-големият и най-студеният регион в Русия. Два града в тази република – Оймякон и Верхоянск – са регистрирали температури около минус 70, а в Якутск, столицата на региона, минус 50 се приема за обикновена зима. Е, какво изобщо може да се движи по пътищата в такова време? Денис Кожевников/ТАСС

Автомобилният сайт „Дром“ е съставил класация на най-продаваните автомобили в Якутия въз основана на анализа на над 4 милиона обяви от 2015 до 2020 г. и според него първите пет места през всичките тези години са заемали различни модели на японската марка Toyota с десен волан. В същото време в останалите региони на Русия най-много са се продавали отечествените Lada.

В края на 2020 г. на първо място се оказва компактният хетчбек Toyota Vitz, следван от универсалната Toyota Corolla Fielder, седаните Toyota Allion и Premio и минивана Toyota Ipsum. Те се държат добре при зимна експлоатация и са икономични на бензин (а това е много важно, тъй като много якути не гасят двигателя в продължение на няколко месеца, за да не замръзва колата).

„Има твърдо убеждение, че вариаторът е непригоден за зимните условия. Уф, уф, уф, но пък вървя. Но при студено време кабелът замръзва и понякога са необходими много усилия за превключване на режимите“, пише Лариса от Якутск, която кара Toyota Vitz през зимата и няма топъл паркинг, а само чергило.Елена Белалова/Sputnik

На колата си тя е поставила второ предното стъкло, залепила е протектори на прозорците, за да не се покриват със скреж, и си е сложила климатична система „Вебасто“. „Вебасто“ се справя отлично до минус 35 градуса. Под 40 вариаторът замръзва, а под 45 гумите стават квадратни“, казва тя. „Но след петия километър бавен ход, колелата започват да придобиват естествената си форма“, допълва Лариса. 

„Ако имаш гараж и не излизаш извън града, то можеш и да не отопляваш изобщо“, пише друг шофьор от Якутск. „С „Тойотите“ това поне работи, сега карам Corona Premio, а отопляването – само картон. Нощува в отоплен гараж, а през деня е пред работата“. Павел Кошеленко/ТАСС

Ако погледнем броя предложенията за продажби на коли в Норилск (северната част на Красноярския край), то също с голяма преднина лидер е Toyota и тук вече има много модели на SUV-та Land Cruiser. След японската марка е руската Lada (най-силно е представен новият модел Vesta), KIA (RIO), Hyundai (разбира се Solaris) и Nissan (най-много се продават SUV X-trail). Приблизително същата е картината и в Чукотка.

Дизеловите коли в студените региони са малко, защото горивото замръзва при температура под минус 50. 

С какво се пътува извън града?

Вадим Скрябин/ТАСС

От руските автомобили на север е популярен съвременният SUV – УАЗ патриот, както и микроавтобусите от типа „буханка“ (в превод от руски самун), известни още през съветските години. 

„УАЗ е основният транспорт на Република Саха (Якутия). Бърза помощ, полиция, пътнически превози между регионите, товарни превози, частен и корпоративен сектор – всички използват УАЗ 2206 „Буханка“ и негови модификации“, разказва местният жител Владимир Попов. Почти всички такива микроавтобуси са приспособени към силни студове като се подсилва рамата и се монтира допълнителна печка. Понякога след подобренията от „буханката“ остава само дизайнът.Евгений Софронеев/ТАСС

При все това за пътуване извън града в места, където няма пътища, този автомобил все още няма алтернатива в ценовата си категория. В района той струва около милион рубли или почти колкото и икономичният седан KIA Rio. Разбира се тук комфортни опции не са предвидени, но пък къде по-важно е да не закъсаш на пътя при минус 50, отколкото да имаш парктроници. 

Още една „кола на живота“ на север е неголемият товарен камион руско производство ГАЗ „Собол“. „Собол“ засега ме устройва напълно, доволен съм от автомобила. При 40 000 пробег няма сериозни повреди. За разлика от УАЗ-а, тук имаш прекрасна видимост и добро управление“, казва шофьорът на линейка в Якутск Сергей Волков. Денис Кожевников/ТАСС

Пътешествениците, любители на екстремните преживявания, които са запалени по пътувания с коли из сибирската тайга и далекоизточните зимни дестинации, предпочитат да правят това с големите SUV-та УАЗ „Патриот“ и УАЗ „Хънтър“. Най-добре е обаче да отложите пътуването за лятото и никога да не излизате извън града сами. 

Вижте това видео и ще разберете защо:

автор: АННА СОРОКИНА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest