Общество

С каква западна техника се сражава Съветският съюз през Втората световна война?

Преди всичко Съветският съюз е благодарен на Съюзниците за доставката на камиони и леки автомобили.

Червената армия изпитва остър недостиг на собствени надеждни и мощни превозни средства.

По време на Втората световна война Съединените щати, Великобритания и Канада предоставят на СССР десетки хиляди различни военни и граждански съоръжения като военна помощ: танкове, бронетранспортьори, изтребители и бомбардировачи, кораби, мотоциклети, камиони и армейски автомобили.

Най-вече СССР е благодарен на съюзниците за камионите Studebaker и военните автомобили Willys. Като се има предвид плачевното положение с транспорта в Червената армия, те се превръщат в истинско спасение за нея.

Въпреки че западната военна техника не се превръща в основната ударна сила на Червената армия, тя има значителен принос за постигането на победата над нацистка Германия на Източния фронт.

Танкове

Sherman

ShermanОлга Ландер/Sputnik

Западните съюзници доставят на Съветския съюз над десет хиляди танка по време на войната: британските Matilda, Cromwell, Tetrarch, Churchill и Valentine и американските Sherman, Stuart и Lee. Те се сражават с германците край Москва, в Сталинград, при Курската дъга и в Берлин.

В Червената армия западните бронирани автомобили са ценени заради високото ниво на комфорт, което липсва на съветските бронемашини. В същото време надеждността и представянето на някои съюзнически танкове невинаги са били безпроблемни.

Sherman

ShermanАрхивна снимка

Съветските танкисти харесват ниските британски „Валентайни“ и високите американски „Шърмани“, които съчетават високи бойни способности с комфортни условия за екипажите. Тези бойни машини съставляват лъвския пай от всички доставки на бронирана техника за СССР.

Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала на западни танкове тук.  

Изтребители

Капитан Сгибнев и неговия Hurricane, 1942

Капитан Сгибнев и неговия Hurricane, 1942Архивна снимка

По време на войната в Съветския съюз пристигат около четиринадесет хиляди изтребителя от САЩ и Великобритания. Не всички от тях обаче са ценни придобивки. Много от западните самолети са остарели и не могат да се борят наравно с най-новите германски Messerschmitts.

Например осемте картечници на британския Hurricane се оказват толкова безполезни, че нацистите дори изпращат на Съветския съюз язвително послание, в което ги молят „да не драскат боята на немските крила“. Въоръжението трябва да бъде заменено със съветско.

Александър Покришкин и неговата Aircobra

Александър Покришкин и неговата AircobraАрхивна снимка

Американската Airacobra, напротив, допада на съветските пилоти. Водещите асове на Военновъздушните сили на Червената армия, Григорий Речкалов и Александър Покришкин, печелят повечето от победите си с този изтребител.

Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала със западни изтребители тук.

Бомбардировачи

Съветски A-20

Съветски A-20Игор Бубин

Западните съюзници снабдяват Съветския съюз с около 3700 бомбардировача. Лъвският пай от тях са самолети, произведени в САЩ, като има само две дузини британски машини.

Съветските пилоти високо оценяват ефективните, удобни и лесни за управление американски А-20 и В-25. Те се проявяват отлично в съветската фронтова и морска авиация, както и в авиацията на далечни разстояния.

RAF Hp.52 Hampden and Hereford

RAF Hp.52 Hampden and HerefordImperial War Museum

Ситуацията с британските Hampden-и е съвсем различна. Те са „ковчези“, казва за тях пилотът Алексей Гусев. „Беше страшно да се лети с тях. Беше страшно дори да се приближиш до тях…“

Повече за това как Червената армия се е сражавала със западните бомбардировачи можете да прочетете тук

Бронетранспортьори

M3A1 Scout

M3A1 ScoutАркадий Шайхет

По време на войната срещу нацистка Германия Червената армия не разполага със собствени бронетранспортьори – те почти не са разработвани в СССР. Тогава западните съюзници се притичват на помощ.

САЩ и Великобритания доставят на СССР повече от 6000 бронетранспортьора. И ако полуремаркетата М2, М5 и М9 се използват главно за теглене на артилерийски оръдия, британските Universal и американските М3А1 Scout се използват активно в разузнавателни рейдове, превземане на важни кръстопътища и преследване на отстъпващи германски войски.

Universal

UniversalАрхивна снимка

Надеждните, удобни и добре въоръжени американски „Скаути“ стават най-предпочитаните бронетранспортьори в Червената армия. Именно те често охраняват автомобилите на най-големите съветски военни ръководители.

Повече за това как Червената армия се е борила със западните бронетранспортьори можете да прочетете тук.

Кораби

Торпеден катер Vosper

Торпеден катер VosperФ.П. Ревякин

Съюзниците също така снабдяват Съветския съюз с повече от 500 единици големи и малки ловци на подводници, миночистачи, десантни и патрулни кораби, торпедни катери, влекачи, танкери и товарни кораби. Те изиграват важна роля по време на боевете срещу германците в Балтийско, Северно и Черно море и срещу японците в Тихия океан.

Със загубата на основните корабостроителни предприятия в Украйна, западните доставки се превръщат в най-важния източник за попълване на надводните сили на ВМС на СССР. Освен това повечето от американските и британските кораби се характеризират с висока производителност и са оборудвани с техника, която няма аналог в Съветския съюз.

А-3

А-3Свободни източници

Въпреки това не цялото западно оборудване удовлетворява съветското командване. Така например в разговор с председателя на корабостроителната компания „Хигинс Индъстрис“ за типовете американски торпедни катери инженерът контраадмирал Александър Якимов казва: „Личният състав на ВМС оценява торпедните катери, които получава: „Воспер“ – нищо особено, „Хигинс“ – добри, „Елко“ – отлични“.

Автомобили

БM-13

БM-13 „Катюша“ на базата на „Студебейкър“ТАСС

В началото на нахлуването на Вермахта в СССР положението с транспорта в съветските въоръжени сили е доста плачевно. Има остър недостиг на превозни средства, а наличните не се отличават с изключителни технически характеристики.

В Съветския съюз от чужбина пристигат около 400 000 камиона, трактори, ремонтни и евакуационни и армейски автомобили, както и амфибии. Тук те са оценени за надеждността, комфорта, лесното и удобно управление, мощните двигатели и високата проходимост.

Генерал-полковник А.М. Василевски

Генерал-полковник А.М. ВасилевскиМинистерство на отбраната на Руската федерация

Най-масовият (около 200 000) и любим американски камион в Червената армия е Studebaker. „ЗИС бяха двуосни камиони, те закъсваха, ако пътят беше лош. А „Студебейкърите“ бяха високопроходими автомобили, при които се задвижваха и предните, и задните колела. Те бяха по-маневрени“, спомня си Павел Гуревич, лейтенант от минохвъргачната дивизия. 

Друг любим автомобил на съветските войници е армейският автомобил Willys. Благодарение на добрата си скорост (105 км/ч), маневреност и малки размери, осигуряващи лесно маскиране, той е много популярен сред командния състав и разузнавачите.

Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала със западни автомобили тук.

Мотоциклети

Harley-Davidsons

Harley-DavidsonsЕвгений Халдей

Доста лошо е положението в Червената армия към началото на войната и с военните мотоциклети. Има катастрофален недостиг от тях, а в условията на евакуация на промишлеността в Сибир е невъзможно да се установи ефективно производство.

Западните съюзници спасяват СССР. Сред всички модели, изпратени от САЩ и Великобритания, най-успешен е Harley-Davidson WLA-42. В размер на 21 000 единици той става най-масовият военен мотоциклет на Червената армия.

Американският военен „железен кон“ се отличава с надеждност, издръжливост, високо качество на детайлите, висока товароносимост, комфорт, мощен двигател и толерантност към нискокачествен бензин. Макар и нестабилен на офроуд, на магистрала той ускорява до 110 км/ч.

Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала на Harley-Davidson тук.

автор: БОРИС ЕГОРОВ

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest