С каква западна техника се сражава Съветският съюз през Втората световна война?
Преди всичко Съветският съюз е благодарен на Съюзниците за доставката на камиони и леки автомобили.
Червената армия изпитва остър недостиг на собствени надеждни и мощни превозни средства.
По време на Втората световна война Съединените щати, Великобритания и Канада предоставят на СССР десетки хиляди различни военни и граждански съоръжения като военна помощ: танкове, бронетранспортьори, изтребители и бомбардировачи, кораби, мотоциклети, камиони и армейски автомобили.
Най-вече СССР е благодарен на съюзниците за камионите Studebaker и военните автомобили Willys. Като се има предвид плачевното положение с транспорта в Червената армия, те се превръщат в истинско спасение за нея.
Въпреки че западната военна техника не се превръща в основната ударна сила на Червената армия, тя има значителен принос за постигането на победата над нацистка Германия на Източния фронт.
Танкове
ShermanОлга Ландер/Sputnik
Западните съюзници доставят на Съветския съюз над десет хиляди танка по време на войната: британските Matilda, Cromwell, Tetrarch, Churchill и Valentine и американските Sherman, Stuart и Lee. Те се сражават с германците край Москва, в Сталинград, при Курската дъга и в Берлин.
В Червената армия западните бронирани автомобили са ценени заради високото ниво на комфорт, което липсва на съветските бронемашини. В същото време надеждността и представянето на някои съюзнически танкове невинаги са били безпроблемни.
ShermanАрхивна снимка
Съветските танкисти харесват ниските британски „Валентайни“ и високите американски „Шърмани“, които съчетават високи бойни способности с комфортни условия за екипажите. Тези бойни машини съставляват лъвския пай от всички доставки на бронирана техника за СССР.
Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала на западни танкове тук.
Изтребители
Капитан Сгибнев и неговия Hurricane, 1942Архивна снимка
По време на войната в Съветския съюз пристигат около четиринадесет хиляди изтребителя от САЩ и Великобритания. Не всички от тях обаче са ценни придобивки. Много от западните самолети са остарели и не могат да се борят наравно с най-новите германски Messerschmitts.
Например осемте картечници на британския Hurricane се оказват толкова безполезни, че нацистите дори изпращат на Съветския съюз язвително послание, в което ги молят „да не драскат боята на немските крила“. Въоръжението трябва да бъде заменено със съветско.
Александър Покришкин и неговата AircobraАрхивна снимка
Американската Airacobra, напротив, допада на съветските пилоти. Водещите асове на Военновъздушните сили на Червената армия, Григорий Речкалов и Александър Покришкин, печелят повечето от победите си с този изтребител.
Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала със западни изтребители тук.
Бомбардировачи
Съветски A-20Игор Бубин
Западните съюзници снабдяват Съветския съюз с около 3700 бомбардировача. Лъвският пай от тях са самолети, произведени в САЩ, като има само две дузини британски машини.
Съветските пилоти високо оценяват ефективните, удобни и лесни за управление американски А-20 и В-25. Те се проявяват отлично в съветската фронтова и морска авиация, както и в авиацията на далечни разстояния.
RAF Hp.52 Hampden and HerefordImperial War Museum
Ситуацията с британските Hampden-и е съвсем различна. Те са „ковчези“, казва за тях пилотът Алексей Гусев. „Беше страшно да се лети с тях. Беше страшно дори да се приближиш до тях…“
Повече за това как Червената армия се е сражавала със западните бомбардировачи можете да прочетете тук.
Бронетранспортьори
M3A1 ScoutАркадий Шайхет
По време на войната срещу нацистка Германия Червената армия не разполага със собствени бронетранспортьори – те почти не са разработвани в СССР. Тогава западните съюзници се притичват на помощ.
САЩ и Великобритания доставят на СССР повече от 6000 бронетранспортьора. И ако полуремаркетата М2, М5 и М9 се използват главно за теглене на артилерийски оръдия, британските Universal и американските М3А1 Scout се използват активно в разузнавателни рейдове, превземане на важни кръстопътища и преследване на отстъпващи германски войски.
UniversalАрхивна снимка
Надеждните, удобни и добре въоръжени американски „Скаути“ стават най-предпочитаните бронетранспортьори в Червената армия. Именно те често охраняват автомобилите на най-големите съветски военни ръководители.
Повече за това как Червената армия се е борила със западните бронетранспортьори можете да прочетете тук.
Кораби
Торпеден катер VosperФ.П. Ревякин
Съюзниците също така снабдяват Съветския съюз с повече от 500 единици големи и малки ловци на подводници, миночистачи, десантни и патрулни кораби, торпедни катери, влекачи, танкери и товарни кораби. Те изиграват важна роля по време на боевете срещу германците в Балтийско, Северно и Черно море и срещу японците в Тихия океан.
Със загубата на основните корабостроителни предприятия в Украйна, западните доставки се превръщат в най-важния източник за попълване на надводните сили на ВМС на СССР. Освен това повечето от американските и британските кораби се характеризират с висока производителност и са оборудвани с техника, която няма аналог в Съветския съюз.
А-3Свободни източници
Въпреки това не цялото западно оборудване удовлетворява съветското командване. Така например в разговор с председателя на корабостроителната компания „Хигинс Индъстрис“ за типовете американски торпедни катери инженерът контраадмирал Александър Якимов казва: „Личният състав на ВМС оценява торпедните катери, които получава: „Воспер“ – нищо особено, „Хигинс“ – добри, „Елко“ – отлични“.
Автомобили
БM-13 „Катюша“ на базата на „Студебейкър“ТАСС
В началото на нахлуването на Вермахта в СССР положението с транспорта в съветските въоръжени сили е доста плачевно. Има остър недостиг на превозни средства, а наличните не се отличават с изключителни технически характеристики.
В Съветския съюз от чужбина пристигат около 400 000 камиона, трактори, ремонтни и евакуационни и армейски автомобили, както и амфибии. Тук те са оценени за надеждността, комфорта, лесното и удобно управление, мощните двигатели и високата проходимост.
Генерал-полковник А.М. ВасилевскиМинистерство на отбраната на Руската федерация
Най-масовият (около 200 000) и любим американски камион в Червената армия е Studebaker. „ЗИС бяха двуосни камиони, те закъсваха, ако пътят беше лош. А „Студебейкърите“ бяха високопроходими автомобили, при които се задвижваха и предните, и задните колела. Те бяха по-маневрени“, спомня си Павел Гуревич, лейтенант от минохвъргачната дивизия.
Друг любим автомобил на съветските войници е армейският автомобил Willys. Благодарение на добрата си скорост (105 км/ч), маневреност и малки размери, осигуряващи лесно маскиране, той е много популярен сред командния състав и разузнавачите.
Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала със западни автомобили тук.
Мотоциклети
Harley-DavidsonsЕвгений Халдей
Доста лошо е положението в Червената армия към началото на войната и с военните мотоциклети. Има катастрофален недостиг от тях, а в условията на евакуация на промишлеността в Сибир е невъзможно да се установи ефективно производство.
Западните съюзници спасяват СССР. Сред всички модели, изпратени от САЩ и Великобритания, най-успешен е Harley-Davidson WLA-42. В размер на 21 000 единици той става най-масовият военен мотоциклет на Червената армия.
Американският военен „железен кон“ се отличава с надеждност, издръжливост, високо качество на детайлите, висока товароносимост, комфорт, мощен двигател и толерантност към нискокачествен бензин. Макар и нестабилен на офроуд, на магистрала той ускорява до 110 км/ч.
Можете да прочетете повече за това как Червената армия се е сражавала на Harley-Davidson тук.
автор: БОРИС ЕГОРОВ
източник: bg.rbth.com