Руски художници превръщат цветя, шипове и пипала в маски

Wearable art в епохата на пандемията. Вижте как художници създават най-необичайните маски на Земята!

Маските се превърнаха в главния „аксесоар“ на тази пролет, но за руските художници те отдавна са обект за творчество и бурни фантазии. Показваме ви най-впечатляващите примери за маски, превърнати в изкуство за лице.

Маски-настроение – Анастасия Пилепчук

Художничка, моден дизайнер, редактор на списания и DJ Анастасия Пилепчук първоначално прави маски само за своите изпълнения. Шокиращите изделия от мъниста, метал, компактдискове и конци скоро се превръщат в пълноправен арт проект.

„Черпя много вдъхновение от Фрида Кало и Бьорк – те са толкова уникални и специални, – разказва тя. – Бьорк определено е един от любимите ми творци и мисля, че тя повлия някак на моята визия. При изработката на маски обаче получавам вдъхновение и от много други неща: хора, природа, култури, настроения.“

Пилепчук е родом от Якутия. Тя прекарва цялото си детство в Бурятия, където е развит култа към шаманизма и маските играят огромна роля.

Тя споделя, че никога не знае как ще изглежда маската ѝ, когато сяда да работи. Много от тях са „макети“ на настроението, в което се намира по това време. „Просто взимам материала, отдавам се на определена емоция или спомен и работя, докато не разбера, че съм готова“, казва тя.

Хартия и сурова риба – Венера Казарова 

Венера Казарова създава костюми за театрални постановки и модерни танци, както и причудливи маски от различни текстури. Любимият ѝ трик е да комбинира несъвместимото, като например хартия и риба (да, истински). 

Тя има много вариации на маски с храна, особено с риба. „Това вероятно е някакъв символ за мен и един ден ще разбера значението му“, обяснява тя. „Знам всички приказки и митове за риби. Те просто ме очароват.“

Арт-маските ѝ са абсолютно не функционални, признава тя, това е предмет на изкуството и нещо като „визуален дневник“. „Мога да направя маска от всичко, точно както мога да видя маска във всичко“, смята художничката.

Наблюдателите обаче могат да видят в това нещо друго – чиста фантасмагория или кошмари през нощта.

Уралска митология – Алиса Горшенина

Художничката от Нижни Тагил (Урал) Алиса Горшенина експериментира с различни материали: прави обувки от синтетични влакна, създава меки скулптури и отлива бебета от гипс. Част от работата ѝ са фантастични маски от текстил. 

Уралските легенди и митове, особено „уралската енергия“ – това е нещото, с което са пропити нейните образи.

Според самата Алиса тя чувства „Уралския мироглед“ особено силно: „Хората тук сякаш седят в желязна кутия, те са смазани от града, но в тях все още съществува животинското, което иска да се съедини отново с природата. Това може да се приеме като измислица, но понякога мисля, че уралският мироглед е по-истински от самата мен.

Рециклирани маски – Дмитрий Шабалин

Дмитрий Шабалин – – – – Дмитрий Шабалин/PA Gallery

Шабалин влиза в света на изкуството чрез света на модата – преди това той работи в модни списания, където е моден редактор.Дмитрий Шабалин – – – – Дмитрий Шабалин/PA Gallery

Първите експерименти с маски започват през 2012 г., когато той и негов приятел решават да си направят маски, за да отидат на парти. Експериментът му харесва.Дмитрий Шабалин – – – – Дмитрий Шабалин/PA Gallery

Сега Шаблин е известен главно със своите „рециклирани маски“. Негови творби са посетили най-големите московски музеи и Парижския Гранд Палас.Дмитрий Шабалин – – – – Дмитрий Шабалин/PA Gallery

Направени от голямо разнообразие от предмети – от коледни украси, часовници и значки до форми за печене – повечето от маските на Шаблин са „родом“ от популярната култура. Както той сам казва, това са „маскирани“ икони на съвременната медийна реалност: герои от видео игри, комикси и блокбъстери. Например, една серия от произведения се основава на маски на трансформери.Дмитрий Шабалин – – – – Дмитрий Шабалин/PA Gallery

Руски киберпънк – Никита Реплянски

Реплянски се занимава с кибердизайн. Нещо повече, той започва своя път с произвеждането на протези и невроинтерфейси, като е убеден, че протезата не трябва да прилича на изгубена част от тялото.

Скоро вниманието му се насочва към маски. Различни са от много други с това, че те са абсолютно функционални, тоест могат да се носят в ежедневието (ако сте почитател на кибер културата).

„Чрез създаването на маски разбрах, че създавам артефакти, които влияят върху личността. Чувстваме се различно в различни маски. Като че ли се опитваме да дадем на себе си различен вид енергия“, убеден е той.

Реплянски работи върху откриването на собствена марка маски, а на този етап вече всеки може да „изпробва“ работата му в разширена реалност в Instagram. Само маската „Кобра“ събира повече от 130 млн. гледания.

автор: ЕКАТЕРИНА СИНЕЛШЧИКОВА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest