Русия създава експортна версия на изтребител от пето поколение, базиран на Су-57

Това ще бъде лек суперманеврен изтребител с един двигател, идеален за серийно производство.

В началото на юни корпорация „Сухой“ обяви началото на разработването на еднодвигателен тактически изтребител от пето поколение. Такива самолети в момента са много разпространени зад граница и този модел ще се превърне в експортна врсия на Су-57.

Какво ще наследи от класическия Су-57?

В този дизайн ще се използват технически решения, които вече са развити при изтребителите от пето поколение Су-57. Това включва радиопоглъщащо покритие, авионика и оръжейни системи.

„Новият експортен изтребител от пето поколение ще получи различен двигател от този на Су-57. Той ще има не толкова мощен (в сравнение с тази на Су-57) двигател Ал-31ФН“, каза Владимир Ставреев, военен анализратор от сп. „Военное обозрение“.

Планира се излетната маса на новия изтребител да не превишава 18 тона.

Според анализаторa това означава, че новият самолет ще бъде със 7 т по-лек от Су-57.

„Съотношението между тяга и тегло, т.е. съотношението между масата и тягата на двигателя, ще бъде равно на 1. Същевременно, както и при предшественика му, той ще има намалена радарна видимост“, отбеляза експертът.

Предимства и недостатъци

UAC/Global Look Press

Силата на новата еднодвигателна серия ще е в цената. Такива самолети са много по-евтини от тежките изтребители от „Су“ линията, които в момента са на въоръжение в руската армия.

Над половината от цената на бойните самолети е в силовата установка и горивната система. Много страни искат по-евтино оборудване за Военновъздушните си сили, а еднодвигателните изтребители са най-подходящата опция. Все пак не всеки може да си позволи F-35 за стотици милиони долари, а вместо това търси нещо по-простичко за 50.

По отношение на бойните си възможности, еднодвигателните самолети не са толкова добри, колкото тежките, когато става въпрос за бордово оборудване, радарни системи и маневреност. И разликата в бойните възможности – поради по-малката маса – не надвишава 20%.

Още един проблем е сигурността – все пак двудвигателните самолети могат да достигнат летището, дори ако единият двигател откаже.

„Американците не се страхуват да летят с F-35, защото са сигурни, че е „невидим“. Заплаха за F-35 има само от страните с противовъздушна отбрана, която може да ги засече. Има само няколко такива държави: Русия има системите С-400 и тези, на които сме ги осигурили са Китай, Индия и Турция“, добави той.

Според професора от Академията за военни науки в реални бойни условия еднодвигателните самолети са по-практични от двудвигателните.

„При напрегнати бойни операции, в които опрерират мощни противовъздушни отбранителни системи и вражеска авиация, изтребителят изпълнява по 5, максимум 10 полета. След това или отива на поправка заради повреди, нанесени от противника, или е свален. Загубата на скъп тежък самолет с два двигателя е твърде висока“, посочва анализаторът.

Според него всяка сила трябва да има технологията да създава евтини еднодвигателни самолети, за да може бързо да установи серийното им производство в случай на война.

автор: ИГОР РОЗИН

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest