Русия прави патрулна подводница за крайбрежните морски води

BOSS ще стане първият крайбрежен патрулен кораб, който може да се потапя. По-просто казано, това е скъпа подводница за по-малките страни със скромен военен бюджет.

Русия разработи проект за потапящ се патрулен кораб. Той комбинира главните характеристики и предимства на подводниците и надводните патрулни съдове. Проектът е предназначен за експорт и се смята, че ще предизвика интереса на по-бедните страни, които искат да подобрят флота си.

„Страж“ или BOSS

В средата на април 2021 г., конструкторско бюро „Рубин“ обяви новия си проект. Те представиха базова информация за необикновената концепция, предстоящото ѝ изпълнение и очакваните резултати. В допълнение компанията показа и 3D снимка на патрулния кораб с характеристики на подводница.

Новият експортно ориентиран проект е наречен „Страж“ на руски, с английската абревиатура BOSS от Border and Offshore Submersible Sentry („Бордови и морски потопяем патрул“). Руският „Страж“ вероятно ще бъде рекламиран на международния пазар под името BOSS.

Разработчиците на проекта отбелязват, че модерният патрулен кораб е относително евтин – поради ниската си цена той трябва да привлече вниманието на по-бедните страни. Основната цел на такива кораби е да предотвратяват бракониерство и нелегален риболов.

„Проектът „Страж“ има за цел да създаде кораб, който може да оперира на повърхността или под вода. Твърди се, че в надводна позиция той ще може да изпълнява патрулните задачи пълноценно, да открива и задържа нарушителите. Подводната позиция е предназначена за тайно наблюдение на натрапници, както и за разузнаване и дори за защита от неблагоприятни метеорологични условия“, каза Виктор Мураховски, главен редактор на сп. „Арсенал Отечества“.

Според него това е първата версия на патрулния кораб подводница. В бъдеще моделът може да се модифицира в съответствие с желанията на чуждестранните клиенти.

Технически характеристики

Официалното изображение е на кораб с външен вид на подводница, който има някои нетипични за подводен съд особености.

„Страж“ има удължен корпус с плоска палуба, от която се издига по-малка командна кабина. В носовата част е монтирана хидроакустичната антена. Отстрани, пред бойната рубка, има хоризонтални плъзгащи се рулове. На кърмата има отсек за съхранение на моторни лодки, които могат да бъдат изнесени на палубата.

Конструкцията и основните размери на „Страж“ са подобни на тези на дизел-електрическите подводници по проект 613. Този проект е най-големият в историята на руския флот и е много познат сред чуждестранните клиенти. В зависимост от конфигурацията, BOSS може да има дължина до 60-70 м и водоизместимост от около 1000 т – колкото е тази на една обикновена подводница по проект 613.

Пълният състав на корабните системи и специалното оборудване не се съобщават. Същевременно се споменава възможността за използване на широк спектър от системи с различно предназначение. Патрулният кораб може да носи различни типове въоръжение. Може да бъде екипиран с малокалибрени артилерийски оръжия, ракетна система или торпеда. За разузнаване и инспекция на кораби, той ще може да носи дронове с няколкочасова автономност на полета и моторни лодки.

„Страж“ може да побере до 42 души. Това включва както екипажa, който управлява корабa, така и отговорните за работата с нарушителите.

Предимства през чуждестранните аналози

Развитието на проекта „Страж“ е в отговор на настоящите изисквания на международния пазар, а интерес към него показват различни страни. Благодарение на проект „Страж“, руската индустрия може да спечели позиции на международния пазар“, каза експертът.

За чуждестранна оферта дизайнът трябва да има някои предимства пред конкурентите си. В момента проект „Страж“ подсигурява на предполагаемия си купувач базова концепция. Планира се да получи няколко важни предимства, като се изостави традиционният вид на надводен кораб за сметка на комбинирана програма.

„Докато поддържа базовите характеристики на надводен кораб, „Страж“ ще може да изпълнява патрули, да задържа нарушители и т.н. – точно като всеки друг патрулен кораб. Поради инсталирането на конкретно оръжие е възможно да се осигурят нужните бойни характеристики, за да се изпълнят изискванията за надводните кораби. Същевременно обаче възможността да се потапя ще даде секретност и способност за изпълняване на задачи в дълбочина, както и други предимства“, заключава главният редактор на сп. „Арсенал Отечества“.

Важно е „Страж“ да не е специализиран кораб, а многофункционална морска платформа. Композицията на оборудването и въоръжението трябва да се определят от клиента, съобразно неговите нужди. Така че семейство „Страж“ ще са както обикновени патрулни кораби с минимално оборудване, така и добре въоръжени „ловци“, способни да унищожават надводни и подводни цели. Такава гъвкавост при използването на платформата може да бъде сериозно конкурентно предимство.

автор: ИГОР РОЗИН

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest