„Яковлев“ Як-24: летящият „кон“ на СССР
Когато в края на 1951 г. започва разработването на тежкотоварния транспортен хеликоптер Як-24, конструкторското бюро има малък опит в изграждането на хеликоптери.
Производството започва през април 1955 г. и са построени най-малко 100 от тези хеликоптери (кръстени от НАТО „кон“), могат да летят с екипажи от трима души и да транспортират и до 30 екипирани войници или 3000 кг товар, който се товари на хеликоптера през задната част товарна рампа.airwar.ru
Конструкцията на Як-24УБ е значително подобрена, той прави първия си полет през декември 1957 г. и влиза в производство през 1959 г. и с около 50 самолета в производство. Този вариант, както обяснява специализираният сайт Aviastar.org, може да превозва 40 напълно оборудвани войници или до 3500 кг товар.airwar.ru
Гражданската версия на Як-24А, произведена през 1960-а, има капацитета да превозва 30 пътници, докато Як-24, предназначен за VIP персони, е транспортен хеликоптер със скъсен фюзелаж с капацитет 9 пътници. Използван е от „Аерофлот“.airwar.ru
Въпреки това се приема за неразумно да се развиват по-нататък хеликоптерите Як-24 във връзка с появата в експлоатация на тежкотранспортните хеликоптери Ми-6 и широкото използване във въоръжените сили и гражданската авиация на многоцелеви транспортни хеликоптери и най-универсалните – амфибиите Ми-4.airwar.ru
Можете да видите Як-24 в Музея на ВВС в Монино (недалеч от Москва).Павел Аджигилдаев (CC BY-SA 3.0)
автор: НИКИТА ПЕТРОВ
източник: bg.rbth.com