Норланд: Неотдавнашният президентски ход по отношение на Централната банка на Либия беше едностранен и рискован
Американският специален пратеник и посланик в Либия, Ричард Норланд, смята, че последната стъпка, предприета от Либийския президентски съвет за освобождаване на Ал-Сидик Ал-Кабир, е била едностранни мерки и е в рамките на много едностранни мерки, предприети от източните и западни партии през последните седмици и месеци, а от една страна, стъпката беше изпълнена с опасности.
Норланд каза по време на специално интервю за телевизия „Youm 7“, последвано от вестник „Ал-Марсад“, че в момента Америка е загрижена, че усилията, положени за постигане на решение, могат да се превърнат в порочен кръг.
Вярвам, че всички осъзнават спешната необходимост да се вземе възможно най-скоро решение относно ръководството на Централната банка, т.е. надеждно ръководство, основано на консенсус.
Той подчерта, че Държавният съвет играе важна консултативна роля по политически въпроси, свързани с бъдещето на Либия, добавяйки: „Следователно, ние не заемаме позиция кой е спечелил позицията и осъзнаваме, че гласуването беше много близко по отношение на резултатите , и имаше спор по него и смятам, че е важно да се намерят решения възможно най-бързо, така че Държавният съвет да изпълни необходимата си роля.
Той посочи, че либийците искат да защитят своя суверенитет повече от всякога и не искат да бъдат манипулирани от чужди сили или чуждо военно присъствие, което може да дестабилизира региона, така че от тяхна гледна точка пълно прекратяване на огъня и напускане на тези силите е много важен приоритет.
Той твърди, че конкуренцията за достъп до ресурси е част от конфликта и Изтокът винаги е смятал, че не получава справедливия си дял от приходите от петрол, но опитът да се наложи правителство в Триполи или да го поддържа със сила може да не е правилно отговор.
Ще започна моя разговор за това, което се случи наскоро, тъй като Либийският президентски съвет взе единно решение да уволни управителя на Централната банка на Либия в Триполи, а Източният лагер отговори със затваряне на петролните полета и пристанищата отражението на движенията по икономическия път и каква е позицията на Съединените щати по тези мерки?
Последната стъпка, предприета от Либийския президентски съвет за отстраняването на Ал-Сиддик Ал-Кабир, бяха едностранни мерки и за съжаление тя идва в рамките на много едностранни мерки, предприети от източните и западните страни през последните седмици и месеци. От една страна, стъпката беше изпълнена с рискове, защото повдигна въпроси относно целостта на Централната банка на Либия и по отношение на отношенията с международните партньори в. Финансовата общност сега се чуди кой е отговорен и дали замесените лидери са надеждни.
Акцията на разузнавателното звено и изземването на записващи устройства породиха опасения за пране на пари и финансиране на тероризма. Следователно от наша гледна точка позицията на Съединените щати е, че либийците се нуждаят от бързи действия, за да възстановят доверието в ръководството на Централната банка. така че международните финансови транзакции да могат да се извършват нормално и да могат да се внасят стоки и лекарства в Либия, като по този начин се избягва икономическа криза.
В момента сме загрижени, че усилията за постигане на решение може да се превърнат в порочен кръг и мисля, че всички осъзнават спешната необходимост от постигане на решение относно ръководството на централната банка и имам предвид надеждно ръководство, основано на консенсус, тъй като възможно най-скоро.
Въпрос: Ако говорим на политическо ниво, в Либия настъпи ново разделение, след като Такалех беше отхвърлен от победата на Ал-Мишри, каква е вашата позиция в това отношение и признавате ли Мохамед Такалех или Халед Ал-Мишри за държавен глава?
След като работих в Либия в продължение на години, имах работа с Ал-Мишри, когато той беше ръководител на Върховния държавен съвет миналата година, и работих с Мохамед Такалех, така че мисля, че сега е жалко, че този спор съществува, защото Държавният съвет играе роля важна консултативна роля по политическите въпроси, свързани с бъдещето на Либия, и затова ние не заемаме позиция относно това кой е спечелил. Ние осъзнаваме, че резултатите от гласуването бяха много близки и че имаше спор по него да намери решения възможно най-бързо, така че Държавният съвет да може да изпълнява необходимата си роля.
В/ Египет работи за постигане на помирение между Камарата на представителите и държавата за разрешаване на въпроса за формиране на единно правителство и активиране на резултатите от мароканската Бузника по отношение на суверенните позиции.
Кайро изигра много важна роля по време на обединяването на двете камари, комитета 6+6 и други усилия за постигане на споразумение по основните конституционни разбирания, а Мароко изигра роля в този контекст, следователно считаме, че има ясен напредък е постигнато, което може да бъде надградено, но важното сега е, че обединяването на камарите не е… Достатъчно, но всички политически заинтересовани страни в Либия трябва да бъдат поставени на масата за преговори, където да могат да се срещнат лице в лице и да постигнат решения, които удовлетворяват всички страни в полза на нацията. Това се опитваше да направи Организацията на обединените нации, но усилията й бяха спряни поради оставката на специалния пратеник. Вярваме, че кризата на централната банка ще помогне на лидерите да направят разрешаване на тази криза по начин, който дава импулс за разрешаване на по-широки политически въпроси.
В/ Каква е позицията на Съединените щати относно резолюциите, издадени от ООН по отношение на Либия?
Прекратяването на огъня в Либия, което беше договорено през октомври 2020 г., изискваше напускането на чужди сили, включително бойци и наемници, в рамките на 90 дни са изминали и това все още не се е случило, с изключение на малък случай на някои наемници. Вярвам, че отговорността за премахването на тези сили е на държавата и партиите, които изпратиха бойци и наемници в този регион, и ние чувстваме, че либийците искат да защитят своя суверенитет повече от всякога и не искат да бъдат манипулирани от чуждестранни. сили или чуждестранно военно присъствие, което може да дестабилизира региона. Следователно, от наша гледна точка, пълното прекратяване на огъня и напускането на тези сили е много важен приоритет.
Въпрос: Вие бяхте посланик на САЩ в Либия, преди да поемете поста специален пратеник? Как описвате ситуацията в Либия сега?
Започнах шестата си година работа в Либия и това ми даде широка представа за многобройните фактори в настоящата политическа безизходица. Либия стана свидетел на диктатура, продължила 42 години, която беше много брутална, последвана от години граждански. война и скорошни конфликти, както и участието на редица външни актьори и силни личности, действащи вътре в самата Либия.
Всички тези фактори се комбинират, за да създадат много сложна ситуация, която води до настоящата политическа безизходица. Смята се, че статуквото е устойчиво, освен да седнат заедно на масата тъй като всяка страна има достъп до приходите от петрол, но както видяхме в случая с централната банка, несъгласието относно активите и ресурсите и всички тези фактори влизат в действие, което означава, че ситуацията не е стабилна в дългосрочен план.
Убедени сме, че ако се замислят по въпроса, основните действащи лица ще разберат, че техните интереси са по-добре обслужвани сега, като участват в преговори, насочени към постигане на споразумение.
В/ Вътре в Либия това конфликт между петрола и парите между либийците ли е или го виждате по различен начин?
Наистина има много исторически фактори, които влияят на сцената, но със сигурност конкуренцията за достъп до ресурси е част от конфликта или да го поддържате насила може да не е правилният отговор.
Q/ Командирът на AFRICOM посети Либия преди няколко дни и се срещна с военни лидери от Триполи и Бенгази. Какви послания съдържаше срещата?
Всъщност генералът посети Либия два пъти миналата година и аз бях с него миналия октомври, когато отидохме заедно в Бенгази, когато беше предоставена хуманитарна помощ поради наводненията в Дерна, и той направи друго пътуване наскоро. Едно от съобщенията той е наясно с предаването е, че безредиците в Сахел и нестабилността на южната граница на Либия изискват… Значението на осигуряването на границите за защита на техния суверенитет.
За да постигнат това, силите за сигурност на Изтока и Запада трябва да започнат да координират дейностите си и да обменят опит и знания Може би Съединените щати могат да допринесат за тези общи разбирания, които ще им помогнат да работят заедно, за да осигурят своите граници илюзията, че това ще се случи бързо, и има опасения относно командването и контрола, но дори и след като това бъде разрешено: мисля, че е възможно тези субекти да се възползват от съвместната работа и ние искаме да направим това помогнете на либийците да защитят своя суверенитет.
Въпрос: Тъй като светът е зает с конфликта в Украйна и Газа, интересът на активните страни към либийското досие и страните от Сахел и Сахара е намалял, имате ли намерение да работите по-широко в този регион в светлината на информацията за повторната поява на екстремистки групи?
Мисля, че е безопасно да се каже, че от опита ми като специален посланик и сега като специален пратеник, има връщане към интереса на Съединените щати да помагат на либийския въпрос и съседните страни. Да се позволи статуквото да продължи път към постигане на стабилност. През последните две години Съединените щати работиха върху така наречения Закон за глобалната нестабилност, който е нова стратегия за предотвратяване на насилието и постигане на стабилност. Идеята е да интегрираме нашата дипломация и да развием отбраната способности в цялостен подход, не само военен, и Либия беше една от страните, избрани да служат като програма за обучение за този нов подход. Ще започнем да се съсредоточаваме върху Южна Либия, област, която беше маргинализирана и близо до епицентъра на вълненията. в региона и има области, в които можем да работим в областта на политиката и отбраната, като например да помогнем на групите в региона да се помирят след 2019-2020 г по-активен и стратегически подход към опитите за ангажиране в Либия и посочваме, че очакваме да отворим отново посолството в Триполи, което ще бъде наше присъствие там, е осезаемо доказателство за интереса на Съединените щати към това досие.
По-късно същия месец в Ню Йорк, в кулоарите на Общото събрание на Съединените щати, аз съм уверен, че има възможности Съединените щати да говорят с партньори на високо ниво за това как да помогнат на либийския народ да възвърне инерцията в своите политически процеси.
Q/ Последните доклади показват разпространението на физически ликвидации и убийства в Либия, включително убийството на Абд ал-Рахман ал-Милад „Ал-Биджа“, един от най-известните контрабандисти на хора и лидери на някои въоръжени формирования тези операции, които се извършват извън закона?
Трябва да кажем, че ние, заедно с други членове на международната общност и редица либийски активисти за правата на човека, споделяме загриженост относно нарастващата култура на безнаказаност, свързана с тези действия в Либия поради различни гледни точки. Видяхме, че преди 4 години с изчезването на либийския член на парламента Сихам Саркива се срещнахме с нейното семейство няколко пъти, без да знаят какво се е случило с нея в Тархуна и има арести и изчезвания на активисти на гражданското общество, дори наскоро.
Случва се сплашване на служители на Централната банка и принуждаването им да се върнат на работа или да съдействат на новото ръководство в управлението на бизнеса на банката, включително чрез заплахи към тях и техните семейства. Всичко това представлява тенденция, която не мисля либийците подкрепят и това не е в интерес на Либия. Следователно върховенството на закона е много важно и приятелят споменава снимките, за които знам, че работи усилено за укрепване на върховенството на закона в Либия и ние, разбира се, подкрепяме тези усилия.