Нижни Новород: „Руският Детройт“ от XIX до XXI век

Този град винаги е бил прочут като индустриалния център и родината на съветските автомобили.

Ето защо често го наричат „руския Детройт“. Вижте как се е променил един от най-големите и приветливи към туристите градове в Русия.

Основан през 1221 г., Нижни Новгород (420 км източно от Москва) все още е един от най-посещаваните и най-гъстонаселени градове в Русия (той има над 1,2 млн. жители). Неговият древен кремъл, уютни павирани улици с вековни сгради (след посещението на императрица Екатерина Велика в града през 1767 г. е приет редовен план на града) и живописните гледки на р. Волга стоплят сърцата на местните и туристите. Между другото, много хора го бъркат с Велики Новгород (основан през 859 г.) в Северозападна Русия. На руски думата „Новгород“ буквално означава „нов град“ и, за щастие, има само два такива в цялата страна: „Долен нов град“ и „Велики нов град“. В Нижни (както руснаците често го наричат) се намира един от най-старите и най-големи автомобилни заводи, където се произвеждат колите с марката ГАЗ – ето защо градът често е наричан „руския Детройт“. В годините на СССР той носи името на водещия съветски писател Максим Горки, който е роден там.

И въпреки историята си на стоманодобивен и металопреработвателен център, днес Нижни Новгород е наричан поетично „града на залезите“. Сравнихме някои стари и по-нови снимки на града.

Кремъл

Дмитриевската кула през 1913 г. и през 2021 г.

Дмитриевската кула през 1913 г. и през 2021 г.Максим Дмитриев/Свободни източници; Андрей Любимов/РБК/ТАСС

Каменната цитадела на Нижни Новгород е построена през XVI в. около хълма „Часовая“. Оттук се разкрива най-известната гледка към крепостта с Дмитриевската кула. В миналото пред кулата е изкопан ров, който е напълнен с вода. В края на XVIII в. този ров е запълнен и кулата потъва с около 6 м надолу в земята. Характерната руска фасада на тази емблематична сграда се появява едва в края на XIX век.

Площад на националното единство

Площад

Площад „Скоб“а, 1957 г./Паметникът на Минин и Пожарски в наши дниСвободни източници; Getty Images

На Червения площад в Москва има паметник на Минин и Пожарски, които са водачи на народното опълчение срещу полската намеса през 1611 година. Интересен факт е, че точно същият паметник се издига и в Нижни Новгород! Причината – опълчението се събира там. Местният градски чиновник Кузма Минин призовава всички жители да се вдигнат на бой и княз Дмитрий Пожарски е избран начело на въстаниците. Датата на освобождението на Москва от поляците (4 ноември) се отбелязва в цяла Русия като Ден на националното единство от 2005 година насам. През същата година площад „Скоба“ в Нижни Новгород, където се събират опълченците, е прекръстен на „Площад на националното единство“ и там е издигнат и паметник на двамата национални герои.

Чкаловското стълбище

Изглед към кремъл на Нижни Новгород, хълмовете на Дятлов и стъпалата на Чкалов през 1886 г. и сега

Изглед към кремъл на Нижни Новгород, хълмовете на Дятлов и стъпалата на Чкалов през 1886 г. и сегаСвободни източници; Юрий Лебедев/Wikimedia Commons

Със своите 560 стъпала, това е едно от най-дългите стълбища в Русия! Мястото, където е изградено, се нарича „Волжкото нанадолнище“ и е много популярно сред местните, тъй като там се разкриват едни от най-живописните гледки към р. Волга. Стъпалата, кръстени на пилота Валерий Чкалов, свързват долната и горната крайбрежна улица в историческия център на Нижни Новгород. Сред архитектите им е и Лев Руднев, който работи в сталинския имперски стил и е автор на проектите за Московския държавен университет и Двореца на културата и науката във Варшава.

Кремълският фуникуляр

Кремълски фуникуляр в експлоатация ... и в руини

Кремълски фуникуляр в експлоатация … и в руиниСвободни източници; Алексей Трефилов/Wikimedia Commons

Невероятно, но факт: в края на XIX в., в центъра на Нижни Новгород, край крепостта работят два фуникуляра. Те буквално работят на вода. Представете си воден резервоар в кабината: пълен в горната станция и празен в долната. Когато една от кабинките слиза надолу, долната тръгва нагоре с помощта на тежестта на първата. Те се движат едновременно. Фуникулярите са изоставени през 1920-те, когато в града е завършена трамвайна линия. Днес на мястото на историческите фуникуляри са останали само руини, въпреки че градската управа вече обеща да възроди този вид транспорт. Все още в Нижни Новгород има един работещ фуникуляр, който го свързва с гр. Бор на другата страна на р. Волга.

ул. „Болшая Покровская“

Улица

Улица „Болшая Покровская“ през 1880 -те и 2021 г.MAMM/MДФ/Свободни източници; Алексей Трефилов/Wikimedia Commons

Главната улица на Нижни Новгород е преживяла много промени през вековете. Преди революцията през 1917 г. това е любимото място на благородниците. По улицата може все още да срещнете стари каменни сгради, театри, църкви. Едно от най-красивите здания е това на централната банка, построено в новоруски стил. Тя е открита по случай 300-ата годишнина на династията Романови през 1913 година. В началото на XX в. тук минава трамвайна линия – една от първите в Русия. Но от 1980-те години насам улицата е отворена единствено за пешеходци.

ул. „Рождественская“

Улица

Улица „Рождественская“ през 1890 -те и 2020 г.Архив за аудиовизуална документация в Нижни Новгород/Свободни източници; Алексей Трефилов/Wikimedia Commons

На втората от двете най-стари улици в града, „Рождественская“, е запазена историческа трамвайна линия. Днес обаче тя обслужва единствено туристи и то само през лятото. Улицата е запазила и външния си вид непокътнат още от времената преди революцията. Тук можете да видите почти същите сгради като в царска Русия, включително именията на Строганов и Голицин, църквата „Рождество Богородично“ и пасажът „Блинов“ – първият търговски център извън Москва и Санкт Петербург.

Метрото

Гара

Гара „Буревестник“ в строеж, 1996 г./Гара „Буревестник“ през 2009 г.Николай Мошков/ТАСС; Михаил Безносов/Sputnik

Нижни Новгород е един от седемте града в Русия със собствен подземен транспорт. Метрото тук е открито през 1985 г.: в годините на СССР единствено градовете с население над 1 милион души имат метро. То се състои само от две линии и обслужва около 115 000 души дневно, което го прави не толкова популярно, колкото наземния транспорт. В бъдеще има планове да се изградят нови станции от другата страна на р. Ока.

Съдийската кула

Преди и след възстановяването, 2021 г.

Преди и след възстановяването, 2021 г.@oberkovich

Съдийската кула, построена в неоконструктивистки стил на брега на Гребния канал, е издигната през 1988 г. за Вторите общосъюзни младежки игри по гребане. С времето тя е силно разрушена и е възстановена едва неотдавна, за 800-годишнината на града. Разбира се, тук има кафенета и места за отдих. Красива е, нали?

Автомобилният завод „ГАЗ“

Първият завод за сглобяване на автомобили, 1930 г./Горковски автомобилен завод , 2021 г.

Първият завод за сглобяване на автомобили, 1930 г./Горковски автомобилен завод , 2021 г.Макс Алперт; Екатерина Чеснокова/Sputnik

Заводът „ГАЗ“ (Горковски автомобилен завод) в Нижни Новгород е един от първите в Русия. Ранните модели камиони и леки коли се произвеждат по лиценз на „Форд“. През 1920-те и 1930-те американските специалисти помагат и за изграждането на самия завод, както и на социалистическия град за работниците. В годините след войната автомобилите „Волга“ и „Чайка“ са сред най-скъпите съветски коли – мечтата на всеки гражданин! Днес заводът продължава да работи, но произвежда основно камиони и микробуси.

Катедралата „Александър Невски“

„Високи води“ в Нижни Новгород, 1890 -те/ Същият район в наши дни.Архив за аудиовизуална документация на Нижни Новгород/Свободни източници; Getty Images

Катедралната църква в Нижни Новгород се намира на едно от най-живописните места в града – на мястото, където се сливат р. Волга и р. Ока. Хората в миналото наричали това място „панаирната църква“, тъй като енориашите били търговци, идващи на панаири от цялата страна. Освен това в онези времена тя работи само през лятото. В съветската епоха иконостасът е разглобен и използван за дърва за огрев на домове, след което дори има планове църквата да бъде напълно разрушена и на нейно място да бъдат изградени фар и паметник на Ленин. Въпреки това катедралата е запазена (през 1980-те, тя е възстановена от доброволци), а през 2009 г. отново получава статут на главната църква на града.

автор: ЕЛЕОНОРА ГОЛДМАН

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest