Общество

Най-редките и най-скъпи съветски значки

Някои значки са пуснати в един единствен екземпляр и в изработката им са използвани ценни метали.

За тях и други подобни редки колекционерски предмети се развихря истински лов по цял свят и до днес.

Много съветски граждани се увличат по колекционерството – събират пощенски марки, стари монети, пощенски картички, но може би едно от най-популярните хобита е колекционирането на значки. Те са сувенири със забележителности от различни места в СССР, значки, посветени на Олимпиадата през 1980 г. или завършването на строителството на Байконур, както и с въодушевяващи лозунги от рода на „ТЮЗ – оръжие на комунистическото възпитание“.Николай Никитин/ТАСС; Николай Науменков/ТАСС

Има и наградни значки. В средата на 1970-те години събирането на значки дори се оформя като отделно направление – фалеристика. Колекционерите се срещат на изложби, разменят си значки, купуват си нови. За най-редки се смятат наградните значки отпреди войната, изработени от сребро и злато. Стойността им днес на търг достига десетки хиляди долари.

1. „Добролет: за нальот 100 000 км“, 1923-1927 – 2,2 млн рубли (28 000 евро)

Свободни източници

„Добролет“ е предшественик на руската авиокомпания „Аерофлот“. Тази авиационна организация през 1923-1930 г. се занимава с транспортиране на товари и пътници, а основната ѝ цел е да развива гражданската авиация. „Добролет“ има няколко вида значки, които се раздават на летците. Най-рядко и скъпо е отличието за 100 000 км нальот, изработено за пилота Яков Лишков (1903-1944) от сребро и злато. На последния търг през 2019 г. значката е продадена за 2,2 милиона рубли (28 000 евро).

Копията на тази значка струват хиляди пъти по-малко.

Известно е, че има и втора подобна значка, присъдена на пилота Александър Демченко, която през 2003 г. е открадната от частна колекция и до днес се издирва.

2. „Да умножим редиците на летците-чекисти“ – 2,2 млн рубли (28 000 евро)

Свободни източници

Като цяло, най-скъпите значки от съветския период са свързани именно с авиацията.

Бронзовата значка „Да умножим редиците на летците-чекисти“ се връчва от 1932 до 1934 г., когато в базата на Ленинградския аероклуб „Динамо“ се провежда обучение на командири-граничари (секцията е закрита през 1934 г.). Тази значка се връчва в края на курса. Общо са раздадени около 30 значки, но до нас е достигнал само един екземпляр с номер 20 (по всяка вероятност, изработен през 1933 г.). През 2016 г. той е продаден на търг за 2,2 милиона рубли (28 000 евро).

3. „За нальот 1 милион километра“, 1938–1941 – 1,8 млн рубли (22 500 евро)

Свободни източници

В СССР гражданските летци получават значки за нальот на повече километри и най-старите и редки сред тях днес се оценяват на милиони рубли. Така например тази значка, връчена за изминаване на 1 милион километра като пилот през 1938-1941 г. е с номер 32 и през 2010 г. е продадена на търг в Москва за 1,8 милиона рубли (22 500 евро). Известно е, че тя е изработена в московска работилиница от сребро с позлата и е отлично съхранена.

Високо се оценяват и значките за нальот от 800 000 км и 300 000 км от 1935-1938 г. – 1,1-1,2 милиона рубли (13 800– 15 000)

4. „Почетен полярник“, 1938 – 1,15 млн рубли (14400)

Свободни източници

Тази значка е учредена през 1938 г. за полярниците. Първата партида е изработена от сребро, а след това започват да ги правят от бронз. Най-ценна за колекционерите е пробната значка с изображение на ледоразбивача „Й. Сталин“ в ледовете (след 1957 г. ледоразбивачът е сменен с „В. Ленин“) и самолет от далечната авиация на заден план. На аукцион през 2019 г. тази значка е купена за 1,15 милиона рубли (14 500 евро).

5. „Звезден прелет“, 1927 – 1 млн рубли (12 600)

Свободни източници

На търг през 2019 г. значката на ОСАВИОХИМ в памет на „Звездния прелет“ през 1927 г. е закупена за 1 милион рубли (№13 000). ОСАВИОХИМ е съкращение на Обществото за съдействие на отбраната, авиационното и химическото строителство (една от първите доброволчески военни организации в СССР), предшественик на ДОСААФ. За своите няколко години на съществуване тази общност организира няколко агитационни мероприятия за привличане на вниманието и повишаване на интереса на трудещите се към авиационната техника. След тези инициативи на участниците са връчвани значки. На 19 юни 1927 г. в СССР се състои „Звезден прелет“: 12 самолета от 12 града по цялата страна едновременно излитат към Москва. Пилотите им са млади абсолвенти от авиационните учебни заведения. Всички те получават такива значки, изработени от сребро и злато в памет на това историческо събитие.

6. „В памет на Всесъюзния прелет с лекомоторни самолети“, 1935 – 1 млн рубли (12 600 евро)

Свободни източници

Друга рядка значка в памет на масовия прелет през 2009 г. е оценена на 1 милион рубли (тези значки са и малко по-евитни, около 800 000 рубли или 10 000 евро). Това събитие се случва през септември 1935 г. по маршрута от Москва до Урал и обратно през Поволжието и Украинската ССР в Москва. Участват общо 34 самолета. По маршрута са предвидени 16 сприки.

7. „Отличник по икономика на Московския градски съвет“, 1940 – 500 000 рубли (6300 евро)

Свободни източници

Значката за отличилите се служители в московската комунална служба е въведена през 1940 г., но преди войната е направена само пробна партида, а след това от тях са останали само единични екземпляри. Специалистите ги оценяват на над 6300 евро, но практически те не се срещат в продажба. Значката е направена от сребро с позлата и емайл. На външната страна е изобразен паментик на работник и колхозничка на фона на Кремъл. През 1944 г. се появява подобна значка – „Отличник на градската икономика на Москва“, която също е изработена от сребро, но струва 10 пъти по-малко.

8. „За индустриализация на страната“, 1929 – 400-600 000 рубли (5000-7500 евро)

Свободни източници

По време на индустриализацията (1929-1941), т.е. в периода на активното строителство на заводи и транспортна инфраструктура, СССР постига невероятен пробив в икономиката и се превръща от селскостопанска в промишлена държава. Предприятията, които се отличават особено много и първенците в производството, получават значка „За индустриализация на страната“. Тези значки от 1929 г. са направени от сребро и емайл и се смятат за почетна награда. Днес голяма част от запазените значки са музейни експонати, а на търговете се срещат много рядко. Значка с образа на корабостроителния завод „Андре Марти“ (предишното име на най-стария петербургски завод „Адмиралтейски верфи“), присъждан на особено отличили се служители, се продава за около 400-600 000 рубли (5000-7500 евро) в зависимост от състоянието.

автор: ЕЛЕОНОРА ГОЛДМАН

източник: bg.rbth.com

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest