Общество

Най-популярните социални мрежи, създадени в Русия

Освен международните социални мрежи, които се използват по целия свят, в Русия са популярни създадените в самата страна. Някои от тях придобиват и международна известност.

Средният руски потребител на социални мрежи прекарва в тях малко над час и половина на ден, малко по-малко през лятото и повече през зимата. Такива данни цитира Mediascope в свое проучване от март 2023 година.

Аудиторията на социалните мрежи нараства от година на година дори въпреки факта, че някои чуждестранни социални мрежи сами затвориха достъп или бяха блокирани в Русия през 2022 г. и сега са недостъпни без VPN. Много потребители просто преминаха към руски социални мрежи.

1. „ВКонтакте“ (VK.com)

Алексей Майшев/Sputnik

VK е съкращение от „ВКонтакте“ (InContact), което е първоначалното название на тази услуга. Това е най-популярната социална мрежа в Русия. Създадена е от Павел Дуров през 2006-а, вдъхновен от току-що стартиралия тогава Facebook*. През 2014 г. тази социална мрежа е купена от една от най-големите руски интернет компании Mail.ru и в резултат на това самата тя е преименувана на VK.

VK е на първо място сред всички социални мрежи в Русия както по обхват на населението, така и по време на ангажираност. Тя се използва от 44% от жителите на Русия над 12 години и в нея прекарват около 45 минути на ден, сочат данни на Mediascope. Всеки месец 79,5 милиона руснаци влизат във VK (ако броим чуждестранната аудитория, то потребителите ѝ са 101,7 милиона на месец). Според SimilarWeb, VK е двадесет и петият най-популярен уебсайт в света.

Освен личните профили с емисия от събития, има много групи по интереси, медии (между другото ето я нашата страница), профили на знаменитости, градски сдружения, чатове и така нататък.

Социалната мрежа има собствена услуга за стрийминг на музика, видео хостинг, платформа за игри, както и огромен брой услуги и мини-приложения. Едно от тях например ви позволява да се състезавате с приятелите си кой ще направи най-много крачки за един ден. VK дори има собствена платформа за покупка и продажба на NFT токени (дигитално изкуство).

Една от новите функции на VK са кратки вертикални клипове, като в Tik-Tok, които получават стотици милиони гледания всеки ден.

Между другото можете да използвате VK на 86 езика.

2. Telegram (telegram.org)

Legion Media

Още една разработка на Павел Дуров е преди всичко популярен месинджър, където можете да обменяте съобщения както лично, така и в групи.

Това, което отличава Telegram от другите месинджъри, е наличието на стотици хиляди канали на различни теми, от лични блогове до новинарски медии (абонирали ли сте се вече за нашия канал?). Съобщенията с текст, снимки и видеоклипове в каналите се показват хронологично, изобщо няма алгоритмите за препоръки, а това привлича много потребители, които искат сами да контролират медийното си потребление.

Настройките на Telegram (фишки) са видеосъобщения в „кръгове“. Неотдавна Дуров обяви, че в Telegram ще се появят сторис с гъвкави настройки за поверителност.

Броят на потребителите на Telegram непрекъснато нараства и в момента се доближава до VK по обхват – 41% от руснаците. Руснаците прекарват 39 минути на ден в този месинджър. Telegram е най-популярен сред руските младежи (под 24 години) и сред хората, които работят в областта на ИТ и интернет.

Между другото Telegram е един от петте най-популярни месинджъри в света.

3. „Одноклассники“ (Съученици) (OK.ru)

Рамил Ситдиков/Sputnik

Тази първа социална мрежа в Русия е създадена през 2006-а или близо шест месеца по-рано от VK. Тя е по-популярна сред по-старото поколение. Приблизително 18% от руснаците влизат в OK и прекарват там 32 минути на ден, според Mediascope (да, там ние също имаме собствена група и дори собствени стикери).

Месечната аудитория на OK е над 40 милиона души, а освен това социалната мрежа е популярна и в страните от ОНД. Сред характеристиките на OK могат да се откроят фирмените стикери, виртуалните подаръци и игрите.

„Одноклассники“ освен това са в холдинг с VK.

4. „Дзен“ (dzen.ru)

Russia Beyond

Ако другите социални мрежи залагат на кратки клипове и съобщения, то в Dzen по-голямата част от съдържанието са дълги авторски текстове.

Тук обаче могат да се публикуват и неголеми постове със снимки. Всеки автор може да активира монетизация и да получава приходи от реклама, ако съдържанието му е популярно сред читателите.

В „Дзен“ има много лични блогове на пътешественици, финансови експерти, писатели, психолози, занимаващи се с таро, стилисти и разбира се има официални медийни страници (да, ние също публикуваме там интересни статии).

Според данни на „Дзен“ неговата аудитория в края на 2022 г. е достигала 70 милиона души месечно, а броят на активните автори –  100 000 на седмица. Основната публика е на възраст над 25 години.

Първоначално „Дзен’ е разработен от ИТ гиганта „Яндекс“, но през есента на 2022 г. е закупен от VK ​​.

Между другото според SimilarWeb dzen.ru е двадесет и третият най-популярен уебсайт в света.

5. RUTUBE

Keystone Press Agency/Global Look Press

Русия има свой собствен аналог на YouTube и това е RUTUBE, който е създаден през 2006 година. Макар YouTube да е достъпен в Русия без ограничения и да се ползва с голяма популярност, сега RUTUBE буквално преживява прераждане. Може би причината е, че YouTube изключи монетизацията за потребители от Русия през 2022 година.

През последната година броят на потребителите на RUTUBE е нараснал с 36% до 23 милиона души (данните са предоставени от ТАСС). RUTUBE се насочва към хората на възраст 25-34 години. Тук има около 300 000 канала, сред чиито автори са много популярни руски блогъри и журналисти.

6. Yappy

Кирил Кухмар/ТАСС

Социалната мрежа Yappy се появява едва в края на 2021 година, а към края на 2022 г. аудиторията ѝ надхвърля 10 милиона потребители на месец (данни на ТАСС). Това е аналог на Tik-Tok, тоест социална мрежа с вграден видеоредактор. Yappy е собственост на „Газпром-медиа“.

Yappy наистина има и свои собствени характеристики. Основната е, че авторите могат да снимат и монтират съвместно съдържание във виртуална стая (в нея могат да се настанят петима души). Видеоклиповете са ограничени по времетраене до 1 минута.

7. TenChat

TenChat

Това е бизнес социална мрежа, вдъхновена от LinkedIn. Към юли 2023 г. в нея са регистрирани 2,5 милиона души. Те използват TenChat за търсене на работа, търгове, служители, проверка на контрагенти и организиране на аукциони. Всеки изпълнител и клиент има рейтинг, който се изчислява от изкуствен интелект въз основа на неговата репутация и финансовите резултати на бизнеса.

А какво става с останалите соцмрежи?

Популярните в чужбина социални мрежи Tik-Tok, Instagram* и Facebook* все още са достъпни за руснаците чрез VPN услуги. Според Mediascope 27% от руснаците посещават Tik-Tok и прекарват там 65 минути на ден. А пък в забранените Instagram* и Facebook* съответно само 6% (17 минути на ден) и 2% (6 минути).

*Продукт на Meta (организация, която е призната за екстремистка и е забранена в Русия)

източник: RUSSIA BEYOND

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest