Най-почитаният светец в Русия в икони от различни години
Византинският Свети Николай в Рус се възприема като напълно „свой“.
Днес в Русия няма нито един храм без икона с неговия образ.
Свети Николай е архиепископ на византийския град Мир Ликийски (съвременна Турция) и със сигурност – един от най-почитаните християнски светци. Живее в края на III – началото на IV век и става известен с благочестивия си начин на живот, задълбоченото познаване на Свещеното писание (поради което често е изобразяван на икони с Библия в ръцете) и голямата си любов и състрадание за хора. Още приживе той прави много чудеса, за да помогне на ближните си: възкресява мъртви, изцелява болни, спасява умиращи от глад. Добротата и „нестрогостта“ на светеца го правят невероятно почитан буквално във всички клонове на християнството.
Храм „Св. Николай“ в ТолмачиСергей Ведяшкин/Moskva agency
В католическия фолклор Свети Николай е известен като Дядо Коледа, а в Русия го наричат Николай Чудотворец. В Рус този раннохристиянски светец е обичан и почитан като роден. Именно на него най-вече хората се молят за помощ, когато ги сполетят житейски беди, за спасение и защита. И очевидно Николай помага на страдащите, защото популярността му е изключителна: няма нито един храм без негова икона или фреска.
Фреска в събора на Ферапонтовия монастир (Дионисий, 1502 г.)Legion Media
От XIII в. иконописци в цяла Рус работят върху образа на Николай. И през вековете, в зависимост от иконописната „мода“ и каноните, това изображение и неговите детайли се променят, както и стилът на изографисване. Сравнете по-долу античната икона от XIV в. и иконата от XVIII век, в които е очевидно силното влияние на западноевропейското изкуство и бароковия стил.
Отляво: Св. Николай Чудотворец, с житие. Края на XIV век. Ростов. Отдясно: Свети Николай Чудотворец. Втората половина на XVIII век. Москва (Третяковската галерия)Третяковска галерия; Александра Гузева
Най-древните икони на Николай често са съпроводени от рамка с житейни „клейма“. Иконописци от различни векове и райони са добавяли там най-различни събития.
Св. Николай Чудотворец с житие. Клейма – първа четвърт на XVII век, средни – 1914. (Третяковската галерия)Третяковска галерия
Иконите с Николай задължително има в къщата на всеки вярващ в Русия, редом до Исус и Божията майка. За невероятната почит говори и фактът, че Николай често е изобразяван на иконите заедно с Божията майка, Исус и други важни светци.
Св. Николай Чудотворец със светия великомъченик Власий Севастийски и преподобния Никита Изповедник. 1526, Велики Новгород (Третяковската галерия)Третяковска галерия
Образът на Николай е полаган и на двустранни икони с Божията майка, например.
Свети Николай Чудотворец. Двустранна икона (на гърба – Дева Мария Одигитрия). Първата половина на XVI векАлександра Гузева
В руската традиция Николай Угодник започва да се смята за толкова „свой“, роден светец, че дори не самият той, а неговите отделни иконописни изображения или чудеса, свързани с него, започват да се почитат и сякаш живеят отделен живот.
Такива чудеса са описани в епосите и руския фолклор. Първото чудотворно явление, свързано със св. Николай, се случва в Киевска Рус в края на XI век. Според легендата, докато са на поклонение и плават с лодка, благочестиви родители изпускат в Днепър младенец и той се удавя. Съкрушената от мъка двойка горещо се моли на Николай Чудотворец и на сутринта служители на събора „Света София“ в Киев намират бебето живо пред иконата на Свети Николай. Оттогава образът става особено почитан. Църкви и в Москва започват да се посвещават на така наречения „Николай Мокър“.
Според друга легенда през XIII в. жителите на град Можайск, обсаден от врагове, започнали усърдно да се молят за защита от Николай Чудотворец. И изведнъж неговият образ се появил на небето, той бил страшен и държал меч в едната си ръка, а в другата – сякаш самия град. Враговете, разбира се, избягали и от този момент нататък в Рус този образ на „Никола Можайски“ станал известен. Оттогава той е изобразяван като дървена скулптура с меч и Можайския Кремъл в ръцете му. В Рус има много подобни статуи. По-долу е една от тях.
Св. Николай Чудотворец (Никола Можайски). Дървена скулптура. Края на XVII – началото на XVIII век. Град Устюжна (Третяковската галерия)Третяковска галерия
Широко известен е и образът на „Николай Великорецки“. Според легенда в края на XIV в. селянин открил на брега на река Велика (близо до град Вятка, съвременен Киров) иконата на Николай, от която излизало сияние. Оказало се, че тя е и чудотворна – когато един местен жител се излекувал, след като я докоснал, започнало истинско поклонение от всички околни села и градове.
Великорецката икона на Николай Чудотворец XVI в. (Свято-Серафимовски събор в Киров)Свободни източници
Освен това в много градове решават да имат свои собствени списъци (авторски копия) с изображения, а иконописците винаги добавят нещо свое към тях. Славата на Николай Великорецки в крайна сметка стига до Иван Грозни, който допринася много за разпространението на образа.
Св. Николай Чудотворец (Николай Великорецки). Края на XVI век, Вологда (Третяковската галерия)Третяковска галерия
Николай Великорецки винаги е изобразен до кръста, той благославя с едната ръка, а с другата държи Евангелието.
Николай Великорецки, XVI век. Вероятно от Вологда (Третяковската галерия)Александра Гузева
В Рус масово се отбелязва празникът „Николай Вешни“, официално наричан Денят на пристигането на мощите в град Бари. Това събитие става през X век, когато кръстоносците отнасят гробницата с чудотворните мощи на Николай от Мир Ликийски и ги пренасят в Бари (съвременна Италия) с мотива да ги спасят от турските завоеватели. На многобройни икони е изобразен пътят на гробницата с мощите и как я посрещат в Бари.
Пренасянето на мощите на свети Николай от Мир Ликийски в Бари. 1847. ПалехАлександра Гузева
Друг образ на почитания в Русия светец се нарича „Николай Зарайски“, на когото в древноруската литература е посветен цял цикъл от истории.
Икона на Николай Зарайски от събора „Николай Чудотворец“ в ЗарайскСвободни източници
Има и много изображения на Николай Зарайски. Той е изографисан в цял ръст, със затворено евангелие и жест за благословия.
Отляво: Николай Зарайски. Втората половина на XVI в. Третяковската галерия. Отдясно: Николай Зарайски. XVII век. Поволжие. (Сбирка на руски икони с подкрепата на Фонда на апостол Андрей Първозвани)Свободни източници; Александра Гузева
Образите на Николай Чудотворец заемат специално място в колекцията на Третяковската галерия и това не е случайно. Друга версия на Николай Зарайски е тясно свързана с Павел Третяков, който е основател на галерията. Роден е в къща до църквата „Рождество Богородично“ в Голутвин, където е имало параклис, посветен на св. Николай Чудотворец. Имало е уникална икона на св. Николай Зарайски, дело на кремълския иконописец Тихон Филатиев. Забележителна е с факта, че на заден план фино са изрисувани византийски пейзажи.
Светителят Николай Чудотворец (Николай Зарайский, отляво на иконата) и Йоан Предтеча Ангел на пустинята. Иконописец Тихон Филатиев. 1691Александра Гузева
По-късно Павел Третяков е енориаш на московската църква „Свети Николай“ в Толмачи, точно до която построява своята галерия. Сега храмът се счита за домашна църква в Третяковската галерия и там се съхраняват най-важните православни икони – „Света Троица“ от Андрей Рубльов и „Владимирската“ икона на Божията майка. Има разбира се и икона на Свети Николай Чудотворец.
Изложбата „Свети Николай Чудотворец. Икони от XIII–XX век“ може да се види в Третяковската галерия до 28 август 2022 година.
източник: RUSSIA BEYOND