Най-любимият кораб на Николай II

Яхтата „Стандарт“ започва своето пътуване като най-луксозния кораб на Руската империя. И го завършва беславно като плаваща мишена за Военноморския флот на СССР.

„Такава радост е да си отново у дома на вода“, пише Николай II в дневника си след поредното пристигане на яхта „Стандарт“. Един от най-красивите и елегантни кораби на своето време, той служи на семейство Романови в продължение на 20 години, през които пътуват по него от Финландия до крайбрежието на Крим.Public domain

Яхтата е заложена в Дания през 1893 г. за император Александър III, но поради внезапната му смърт започва да я използва синът му Николай, възкачил се на трона през 1894 година. С дължина 122,3 м, широчина 15,4 м и водоизместимост 5,5 т, „Стандарт“ е една от най-големите яхти за времето си и е по-скоро като крайцер. Проектиран като ветроходен кораб, той е оборудван с парна машина.

„Стандарт“ в Севастопол , 1914 г.Public domain

Това е „плаващ дворец с канцеларии, дирекции, щаб и много придворни“, спомня си офицер Николай Саблин в книгата си „Десет години на императорската яхта „Стандарт“. Вътрешната украса на кораба, според него, е „издържана в строго английски стил, без позлата, орнаменти или мазилка, но тази простота, този добър вкус е бил и изглежда много по-богат от всеки лукс и блясък“.Изглед към един от салоните

Изглед към един от салонитеPublic domain

На „Стандарт“ има безброй каюти за семейството на Николай II, великите князе и княгини, високопоставени гости на императора, прислуга, екипаж (който наброява до 373 души), столова с маса за 75 души, корабна църква, работен кабинет на владетеля и много други помещения за нуждите на представители на управляващата династия.Вечеря на борда

Вечеря на бордаPublic domain

Докато е на любимата си яхта, Николай II не е откъснат от външния свят. Всеки ден куриерска лодка носи донесения и отчети, както и най-актуалната преса. Тук от време на време идват и чиновници, за да се срещнат с императора. През лятото владетелят си позволява специален график – два дни работа и пет за почивка, през които на борда няма никого.Public domain

„Самата императрица ставаше общителна и весела веднага щом стъпеше на палубата на „Стандарт“, пише началникът на канцеларията на министерството на императорския двор Александър Мосолов в бележките си „В двора на последния руски император“. Целият кораб представлява гигантска площадка за децата на Николай II, за чиято безопасност се грижат специално назначени моряци, наречени „дядьки“. За развлечение на възрастните на яхтата винаги има духов оркестър и балалайчици. На палубата са монтирани осем 47-мм оръдия Hotchkiss с никелирани цеви, от които понякога се изстрелват фойерверки.Снимка на Царевич Алексей Николаевич с моряци на императорската яхта

Снимка на Царевич Алексей Николаевич с моряци на императорската яхта „Стандарт“ през 1908 г.Public domain

Най-любимият маршрут на Романови минава по крайбрежието на Финландия. „За техни величества имаше спокойно море и семеен живот само в малките островчета“, пише Николай Саблин. Те редовно излизат на брега за пикник, разхождат се в гората и берат плодове. Случва се рано сутринта изумен собственик на някое финландско крайбрежно имение да види императора на прага си, а той да го помоли за разрешение да играе тенис, който толкова обича.Императорското семейство на палубата на яхта

Императорското семейство на палубата на яхта „Стандарт“. В обятията на моряка е Царевич Алексей. Финландия. 1906 г.Public domain

Не се ограничава само до Балтика, „Стандарт“ често посещава големи европейски пристанища и прекарва много време в Черно море край бреговете на Крим. На борда на яхтата се приемат важни гости като шведския крал Густав V, английските монарси Едуард VII и Джордж V, президентите на Френската република Арман Фалиер и Реймон Поанкаре. Германският император Вилхелм II посещава „Стандарт“ няколко пъти. Изцяло очарован от кораба (собствената му яхта „Хохенцолерн“ е много по-малка), той дори намеква на Николай, че ще се радва да го получи като подарък, но руският самодържец пренебрегва този намек.

„Стандарт“ в Ялта, 1917 г.Public domain

Безопасността на „Стандарт“ и кралското семейство се осигурява от внушителен ескорт, който включва както разрушители, така и подводници. Често трябва да прогонват желаещите да видят императора финландски рибари, а един риболовен кораб дори е потопен (за щастие няма жертви). По друг повод британският товарен кораб „Уудбърн“ е леко повреден, случайно се оказва близо до императорската яхта и не отговаря на предупрежденията. Дипломатическият скандал, който възниква, е разрешен трудно.

„Стандарт“ в Севастопол, 1909 г.Public domain

С избухването на Първата световна война императорът няма време за разходки. В качеството си на куриерски кораб „Стандарт“ пътува между Санкт Петербург (който сменя непатриотичното си немско име на руското – Петроград, по време на конфликта) и Хелсингфорс (Хелзинки). След краха на самодържавието в Русия по време на февруарската революция през 1917 г. „Стандарт“ е преименуван в чест на деня на Парижката комуна – „18 март“.Public domain

През 1936 г. бившата императорска яхта, която по това време носи името „Марти“ (в чест на френския комунист Андре Марти), започва нов живот – тя е превърната в миноносец и става част от Краснознаменния Балтийски флот. В това си качество корабът участва във Втората световна война и вече на 25 юни 1941 г. записва на своята сметка и първата вражеска подводница.Минен заградител

Минен заградител „Марти“ и линеен кораб „Октомврийска революция“ в Талинския залив, 1940 г.Public domain

Колкото и да е величествено началото на „Стандарт“, толкова безславен е неговият край. След войната корабът отново сменя името си (на „Ока“), използва се като плаваща казарма, а след това и като мишена за ракетна стрелба на Военноморския флот на СССР, докато в средата на 60-те години на миналия век е разглобен за скрап.Минен заградител

Минен заградител „Ока“Public domain

Pin It on Pinterest