Общество

Набират средства за проект “Обичта говори български”

Чрез него 100 деца от Украйна, напуснали домовете си заради войната, ще могат да учат български език

Фондация „Ситуационен Център Отворени Врати“ започва кампания за набиране на средства за развитието на проект “Обичта говори български”. Чрез него 100 деца от Украйна, напуснали домовете си заради войната, ще могат да посещават уроци по български език два пъти седмично през цялото лято. “За да можем да подсигурим учители и материална база за тези уроци, нужно е да съберем финансиране от 6000 лева до 15 май 2023 г.“, казват от фондацията.

Целта на проекта е да подпомага премахването на езиковата бариера за украинските деца в България, чрез развитие на езиковите им умения, за да могат те по-лесно да общуват с български деца, да имат достъп до образование в български училища, да прехвърлят част от тези знания на семействата си, а също и да се превърнат в пълноценна част от българското общество. Освен образователна цел, с посещаването на курсове по български език през лятната ваканция, те ще имат и допълнителна полза – ще имат възможност да продължават да се социализират и да срещат приятелите си. Новите езикови знания ще им помагат също така да създават приятелства по-лесно в новата им среда, както и да се включват в игри с българските им връстници.

Уроците ще се провеждат в Украински Образователен Център в София, на бул. Сливница 188, вх. Б, ет. 1, като мястото е един от основните проекти на Фондация “Ситуационен Център Отворени Врати“.

Центърът разполага с 10 класни стаи, където над 170 разселени деца, от 5 до 17 години, учат в целодневен режим, заедно с 20 учители, също избягали от Украйна заради войната. Освен предметите по украинската учебна програма, обучението включва подготовка по български език и култура, както и извънкласни дейности насочени към подпомагане на процеса на адаптация и интеграция на децата в България. Центърът функционира с помощта на финансова подкрепа от УНИЦЕФ, Българския Фонд за Жените, IT STEP, Erika’s Originals, фондация „Манол Пейков и приятели“, Netpeak, JA Europe, Украинското Посолство в България и други частни дарители. Целта на Украинския Образователен Център в София е да изиграе ролята на мост за разселените деца между украинската и българска образователна система, което да осигури плавен преход и успешна интеграция и адаптация. Изследвания, проведени от БЧК и UNICEF са доказали, че езиковата бариера е най-често срещаната пречка за успешното обучение за деца от Украйна в български училища.

Каузата може да бъде подкрепена по следните начини:

Дарение в Platformata.bg (https://platformata.bg/bg/kauzi/2021:obichtagovoribulgarski/details/campaign.html ) (Обичта говори Български)

Чрез дарителски SMS с текстDMSurok” на 17777

Споделяне на пост, съдържащ информация за кампанията (https://www.facebook.com/SituationalCenterOpenDoors/photos/a.111597204801121/218214204139420 )

Фондация Ситуационен Център Отворени Врати започна своята дейност от първите дни на пълномащабната война в Украйна, с цел да подкрепи хората, търсещи убежище в България, като обхване цялостния процес на адаптация и интеграция в България. В момента организацията концентрира дейността си в четири основни направления: осигуряване на достъп до образование за разселените деца, предоставяне на психосоциална подкрепа, подкрепа за реквалификация и успешно включване в българския трудов пазар за разселените хора от Украйна, и организиране на културни мероприятия.

Информация за предстоящо събитие:

За втори път в София ще гостуват Кели Хънтер и Лондонският театър Флейта

На 26 и 27 април, за втори път, гост на фондацията ще бъде Кели Хънтер и Лондонският театър “Флейта“. Те ще работят с децата от Украинския Образователен Център, за да могат по-лесно да преодолеят своята скръб и травма чрез Метода на сърдечния ритъм на Хънтер, който е подходящ и за деца с аутизъм. По време на първата си визита през октомври 2022 година, театърът успява да докосне сърцата на над 50 деца и техните семейства.

Кели създава театър “Флейта“ през 2014 година, за да даде възможност на най-нуждаещите се да се докоснат до произведенията на Шекспир и да почувстват прочистващата сила на интерактивната драматургия. По този начин те се опитват да подхранят емоциите на децата, да им дадат сигурно място, където да споделят мислите и чувствата си, за да станат част от сплотената им театрална общност. Тя избира произведенията на Шекспир, защото в неговото творчество може да се усети ритъмът на сърдечния пулс. Това са сърдечните удари, които преминават през всичко, което Шекспир е написал. А сърдечният ритъм е първият звук, който чуваме в утробата на майката, преди да се родим. Смята се, че това е най-топлият, най-утешителният звук, който можете да чуете. Хората, които са аутисти или страдат от скръб и травми, имат много ускорен сърдечен ритъм. Целта на Кели е да облекчи тревожността на хората, говорейки на зрителите чрез вътрешния им ритъм, без да е необходимо да се използва говоримо слово. Въпреки езиковата бариера, артистите винаги успяват да намерят общ език със зрителите, защото театърът говори на език, който всички разбираме – този на човешкото сърце. Целият екип се посвещава да даде временно убежище на разселените от войната хора чрез магията на изкуството. За тях е чест и привилегия да бъдат част от живота на украинските семейства в своите Шекспирови приключения и таейки надежда за мир, продължават проекта си за да достигнат максимален брой хора.

Повече за Кели Хънтър:

Кели Хънтър, член на Ордена на Британската империя (MBE), работи с The Royal Shakespeare Company и The National Theatre. През 2002 г. тя основава собствена театрална трупа, Touchstone Shakespeare Theatre, и се фокусира върху работата с деца, които поради различни причини не могат да посещават театрални постановки. В резултат на това е разработен и методът „Hunter Heartbeat Method“. Той използва мощния потенциал на езика на Уилям Шекспир и специални терапевтични игри за преодоляване на нарушенията в общуването при деца с аутизъм, включително невербални деца.

Методиката е описана в книгата „Shakespeare’s Heartbeat: Драматични игри за деца с аутизъм“ (2014). Изследователският проект, проведен в Университета в Охайо (САЩ), доказва научно ефективността на методологията. Прилагането ѝ подобрява у хора с разстройства от аутистичния спектър социалното взаимодействие, разбирането на прагматиката в езика, езиковите умения и уменията за разпознаване на емоциите.

Няма по-ефективен начин от метода на HunterHeartbeat за развитие на социални умения, насърчаване на приобщаването и събуждане на умствената сила. Тази програма промени живота ми и откакто започнах да я преподавам, тя промени живота на стотици хора“ (Бен Раанан, режисьор, учител и общественик)

Бях впечатлен от чувствителния и гъвкав маниер на игра на тази трупа от всеотдайни и високопрофесионални актьори, които успяха да заинтригуват група тийнейджъри с аутизъм и да ги въвлекат в творческата интерпретация на „Бурята” на Шекспир. Оценявам високо работата на Театъра „Флейта“ и горещо препоръчвам техния подход. Това е голям принос за по-всеобхватно, интегрирано образование за хора с аутизъм и изглежда, че този метод може да се използва за работа с хора от всички възрасти и способности, включително невербални“ (Ута Фрит, водещ специалист в областта на психологията на развитието, член на Лондонското кралско общество)

Обща информация:

https://www.flutetheatre.co.uk/

Hunter Heartbeat Method:

https://www.flutetheatre.co.uk/hunter-heartbeat-method

Научни изследвания:

https://www.researchgate.net/publication/305822656_Shakespeare_and_autism_an_exploratory_evaluation_of_the_Hunter_Heartbeat_Method
https://www.shimadzu.com/stories-of-excellence/university-college-london.html

Как да използвате игрите у дома:

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest