Общество

Младата художничка Радина Стоименова анализира в изложба мястото на луксозните жилищни комплекси от затворен тип в масовата култура

Eфектни реклами в интернет предлагат на позаможните клиенти нов собствен дом в здравословна и естествена природна среда, но реалността много често е разочароваща, смята авторката

     На 19 ноември 2021 г. с вернисаж от 17:00 до 20:00 часа в столичната галерия „Depoo“ се открива изложбата „Sofia Tropics. Част 1: Освен ако палмите не растяха на юг“ на художничката Радина Стоименова, представяща един по-необичаен поглед върху т.нар. затворени комплекси, както и разсъждения върху значението и символиката им. Изложбата е с участието на Никола Шапел – френски визуален артист, който също работи по темата за градските пространства.

     Sofia Tropics е проект, който съпоставя градските пространства и разсъждава върху концепцията за жилищна собственост и луксЧаст 1,Освен ако палмите не растяха на юг,се съсредоточава основно върху затворените частни комплекси и тяхното място в съвременната градска среда и в масовата култура, чрез серии рисунки, картини и текстове.

     Днес, когато планетата е в голяма екологична криза, рекламите в уебсайтовете поставят и показват частните затворени комплекси в привидно най-природосъобразна светлина – обикновено в контекста на близка планина, гора или река, но за сметка на това Google Earthбезцеремонно ни връща към реалността – комплексът е 3D проект насред празно поле. Лексиката също винаги е от значение – описателна и на пръв поглед ангажирана с екологичната кауза. Разминаването между фикция и реалност е допустима грешка, когато всички данни могат да бъдат проверени.

     В проекта Sofia Tropics артистът е пешеходец, който няма свободен достъп до целия град и гледа затворените пространства през пукнатини в охраната. Оградите и многобройните охранителни камери създават усещане за сигурност на собствениците и обитателите на тези затворени комплекси, както и за принадлежност – към определена общност и социална прослойка. Градските пространства вече не се преливат едно в друго, а напротив – разделят себе си и социалните групи, които ги съставят, от реалността и общия контекст. Фокусът е поставен не върху архитектурата, а върху лесно разпознаваемите символи на охолен (и привидно здравословен) начин на живот. 

     Луксът може да не е винаги достъпен, но затова пък символите му са бързо разпознаваеми от всеки. Басейнът, сауната и тенис кортът правят идеята за здравословен живот осезаема. Палмите, хибискусите и юките напомнят за южен климат и достъпна екзотичност. Всичко е подредено в пътеки, кашпи, саксии и лехи, защото твърде екзотичното плаши и трябва да бъде овладяно на всяка цена. Цените започват от 1300 евро/кв.м., а животът в затворен комплекс е едно постоянно пътуване, но всъщност не по-далеч от лобито на сравнително луксозен хотел.

     Изложбата Sofia Tropics се открива на 19 ноември в галерия „Depoo“ и ще продължи до 3 декември т.г.

     Радина Стоименова е родена през  1991 г. в София. Живее и работи във Франция и България. Завършва бакалавър в Националната художествена академия в София със специалност „Стенопис“ и магистратура по визуални изкуства в Анси, Франция, през 2016 г. Работи в сферата на рисунката, текста и пърформанса, на границата между социологическото изследване и изкуството. 

Изходна точка в проектите ѝ са непрекъснато променящите се градски пространства и отпечатъкът, който те оставят върху колективната памет. Разглеждайки ги поотделно, като слоеве, Радина изгражда субективен разказ, който се вмества между белите петна на паметта и градските легенди. Отмествайки някои слоеве и извеждайки на преден план на пръв поглед незначителни места, тя разсъждава върху значението, което имат за нас – от историческа, икономическа, антропологична гледна точка. Така пространствата се превръщат във временни центрове, нещо като острови или съвременни паметници.

Реализирани проекти на Радина:

2021 – Sofia Tropics, Самостоятелна изложба, галерия Депо, София

              From SD to SE, по покана на Никола Шапел, L’Assaut de laMenuiserie, Сент Етиен, Франция

              Le murmure des serres, съвместна изложба с Лор Може, център за съвременно изкуство              Arteppes, Анси, Франция

             Coolt Salon, колективна изложба & издание, Лондон, Белград, София

2020 – Sofia Water Tower Art Residency, София

            Това място е било тук и преди, Самостоятелна изложба, ЕspacePort A, Sofia, 

            Отвъд, колективна изложба, UN Refugee Agency (UNHCR), България

            T5, non meublé, кураторски проект, Sous-Alery studio, Анси

2019 – Akiyoshidai International ArtVillage, артистична резиденция, Япония

             Nakanojo Biennale, Наканоджо, Япония 

             LAF, колективна изложба, Ларок, Франция 

––––––––––

     Никола Шапел е френски артист, роден през 1985 г. 

Той завършва визуални изкуства в Анси, Франция, след което специализира живопис в Художествената академия в Щутгарт. Работата му е напомня скитане из различни градове, които той отразява с ярки и съблазнителни цветове. Местата са едновременно познати и далечни, като кадри от филм. От Сан Диего до София, минавайки през френски миньорски градове, вземайки позиция на зрител, Никола изобразява впечатленията си върху найлон, плексиглас, картон и други крехки и подръчни материали. Така той задава въпросите как и до каква степен мястото, в което живеем, е наше  и дали не сме просто негови временни наематели.

Интересно от мрежата

Pin It on Pinterest