Любов и изневери: кои са главните руски еротични филми?

Руските кинаджии все още само се учат да говорят за сексуалността и да я показват така, че да им повярваме.

Разказваме за еволюцията на еротичното кино в нашата подборка.

„Страсти по Анжелика“, 1993

Анжелика има странен и рядък синдром – сексуална хипервъзбудимост от ехтежа на гръмотевици. По време на буря центровете на контрол в мозъка ѝ се изключват и тя прави секс с първия срещнат, а след това изпада в амнезия.

Тази комедийно-еротична лента на Александър Полинников с елементи на мистика и детективски филм е могъл да се появи само в ранната постсъветска Русия. Всичко става възможно: на моменти „Страсти по Анжелика“ балансира на ръба на порнографията. Думите на един от героите на филма дори дават отговор на въпроса защо е така. „На някое друго място, между другото, това може и да е порно, но тук това е нагледно пособие!“.

Този безумен филм невероятно точно отразява своето време в частта липса на минимално сексуално образование, култура и градуса на това същото безумие. Красноречива е представата на създателите на филма, пък и на народните маси, за заниманията на сексопатолога (това е лекар, при когото хората ходят, за да правят с него секс…).

„Портрет в полумрака“, 2011

Отначало социалната работничка Марина пътува до краен квартал на провинциален град, за да се среща с любовника си, семеен приятел, в апартамента му под наем. После, след поредното нощно похождение до любовника, тя е изнасилена от районен милиционер, и започва да ходи в същия този краен квартал при него.

Във филма на Ангелина Никонова е показана сполучливо сексуално-патологична линия за стокхолмския синдром – привързаност на жертвата към насилниците, което в известна степен го доближава до „Последно танго в Париж“ (атмосферата във филма е твърде угнетяваща). „Портрет в полумрака“ обаче е и добра социална лента, която малко играе на полето на „Елена“ на любимеца на Канския кинофестивал Андрей Звягинцев.

„Скакалец“, 2014

Егор Баранов/Среда, 2014.

Момиче от московските бизнес-бохемски среди завързва тайни отношения със строител от провинцията, което води до пет години разврат, морална деградация и няколко трупа.

Продуцентите определят „Скакалец“ на Егор Баранов като еротичен трилър, но не си струва да чакаш силно напрежение като в „Първичен инстинкт. Сексът тук по-скоро присъства като метафора на моралния упадък и лошите нрави в големите градове и не се вижда толкова често в лентата, макар да е показан по-еротично и художествено, отколкото е било прието в руското кино през 2014 година. С една дума „Скакалец“ е опит да се утвърди еротичната драма-трилър не като филм на ужасите за любители, а като пълноправен, сериозен жанр. Според някои опитът е добър.

„Държанки“, 2019

Кинодебютът на скандалния театрален постановчик Константин Богомолов предизвиква фурор, когато става дума за изобразяването на „държанството“ като трайно явление н съветска Москва и секса на екрана. Станалата архетипична история на покоряването на големия град от провинциалистка е представена като сериал (два сезона). Към края на втората серия провинциалистката уверено ще си извоюва „място под слънцето“. След това ще дойдан перипетии на всекидневието на държанката, преплитащи се с криминална линия. 

По количеството ефектно заснета женска и мъжка голота сериалът на Богомолов е сравним с броя на убийствата в „Игра на престолите“. Актьорският състав е само от красиви и талантливи звезди на руското кино: Александра Кузнецова, Даша Ернст, Александра Ребшнок. За любителите на чувствени и смели еротични сцени сериалът ще стане находка.

„Вярност“, 2019

Нигина Сайфулаева/Друг Друга, 2019

Сериозен, успешен и най-нов опит на съвременното руско кино да си проправи път в жанра на еротичната драма. „Вярност“ на Нигина Сайфулаева съвсем неотдавна дебютира на „Кинотавър“ – най-големия независим кинофестивал в Русия и получи куп хвалебствени отзиви. Критикът Алексей Филипов написа за появата на уникална ниша за руското кино, „където знаят да правят секс, да говорят като в живота и да съществуват извън моралните оценки“.

Историята за семейната двойка от Калининград, града, обкръжен от Европа, е не само за сексуалното разкрепостяване, а и за задушевни разговори в семейство, настигнато от криза. Тук сексът играе роля на неразделна част от духовния, а не плътския живот и това изглежда впечатляващо.

автор: ЕКАТЕРИНА СИНЕЛШЧИКОВА

източник: bg.rbth.com

Pin It on Pinterest